تحریم نفت روسیه به ضرر اروپاییان تمام شده است

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: تحریم‌های اروپا بیشتر به ضرر خودشان تمام شده و اکنون به جز مشکلاتی که برای مردم پیش آمده، اروپا ناچار است قیمت‌های بالاتری برای فرآورده‌های نفتی بپردازد. این تصمیم‌ها فقط تحت تأثیر فشارهای آمریکا است و با منافع اتحادیه اروپا همخوانی ندارد.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تعیین سقف قیمت نفت روسیه توسط برخی از کشورهای اروپایی اظهار کرد: بعید است این تصمیم تأثیر قابل توجهی در کاهش قیمت جهانی نفت داشته باشد، ضمن آنکه بلافاصله روسیه اعلام کرد به کشورهایی که این قانون را اجرا کنند، نفت نمی‌فروشد و با این اقدام، تصمیم اتحادیه اروپا را خنثی کرد.

وی افزود: اگر اکنون کشوری خارج از قیمت‌های بین‌المللی نفتی از روسیه طلب کند، این کشور نفت خود را به او نمی‌فروشد، این تصمیم ممکن است حتی منجر به افزایش قیمت‌ها شده و به ضرر اتحادیه اروپا شود.

تعیین سقف قیمت نفت برای روسیه توجیه ندارد

این کارشناس نفت گفت: نمی‌توان کشوری را موظف کرد نفت را زیر قیمت‌های جهانی بفروشد و چنین اقدامی توجیه ندارد؛ البته ممکن است این تصمیم اقدامی در جهت لغو تحریم‌های نفتی روسیه باشد اما هر کشوری حق دارد کالای خود را به قیمت دلخواه بفروشد. ممکن است کشوری به دلیل شرایط ویژه تخفیف‌هایی در فروش کالا اعمال کند اما نمی‌توان کشورها را مجبور به فروش نفت با قیمت‌های کمتر کرد.

خطیبی اضافه کرد: طبیعی است که فصل سرما منجر به افزایش مصرف سوخت‌های حرارتی و نفت و گاز شود؛ افزایش مصرف نیز می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها شود.

وی ادامه داد: پس از اعمال تحریم‌های اروپا روسیه به دنبال بازارهای دیگری برای فروش نفت بوده است. بازاریابی روسیه از اروپا به آسیا و سایر بازارهای دنیا معطوف شده است. روسیه به جای بازارهای اروپا بازارهای دیگری را در ماه‌های اخیر جایگزین کرده و به نظر می‌رسد تصمیمات اتحادیه اروپا بیشتر به ضرر خودشان شده است.

اتحادیه اروپا به مشقت افتاده است

این کارشناس نفت گفت: اتحادیه اروپا پس از تحریم گاز روسیه اکنون در فصل سرمایه به مشقت افتاده و فشار زیادی به مردم وارد شده، به نحوی که قوانینی همچون ممنوعیت شارژ تلفن همراه با برق در برخی از کشورها و فروش هیزم در فروشگاه‌ها در اروپا وضع شده است.

خطیبی اضافه کرد: تحریم‌های اروپا بیشتر به ضرر خودشان تمام شده و اکنون به جز مشکلاتی که برای مردم پیش آمده، اروپا ناچار است قیمت‌های بالاتری برای فرآورده‌های نفتی پرداخت کند، این تصمیمات فقط تحت تأثیر فشارهای آمریکا بوده و با منافع اتحادیه اروپا همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: این تصمیم‌ها در نهایت به نفع مردم اروپا نیست و تجمعات و اعتراضات اروپایی‌ها نیز نشان دهنده مخالفت آن‌ها با تصمیمات سیاستمداران است. بنابراین در انتخابات آینده نیز ممکن است مردم اروپا به سیاستمداران فعلی اقبالی نشان ندهند.

به گزارش ایمنا، در روزهای گذشته برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که نفت روسیه رو بدون محدودیت و باقیمت ۶۰ دلاری خریداری کنند، اما روسیه در مقابل این تصمیم واکنش نشان داد و اعلام کرد کشورهایی که قصد خرید نفت ۶۰ دلاری از روسیه دارند فروش نفت به آن‌ها نخواهد داشت؛ این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که در آخرین نشست اوپک پلاس گمانه زنی‌هایی مبنی بر کاهش تولید وجود دارد.

کد خبر 624373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.