مؤلفه‌های شهر دوستدار معلولان چیست؟

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مؤلفه‌های شهر دوستدار معلولان را تشریح کرد.

علیرضا ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روز جهانی معلولیت به‌عنوان روز گرامیداشت افراد معلول و تلاش برای جبران موارد مغفول مانده این افراد، اظهار کرد: شهری دوستدار معلول است که بدون هیچ‌گونه مانعی برای زندگی این افراد مناسب باشد.

وی افزود: موانع مختلفی می‌تواند در زندگی روزمره معلولان خلل ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به موانع فیزیکی، معماری، اطلاعات و ارتباطات، نگرشی و فرهنگی و فناوری اشاره کرد.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با نگاه جزیی‌تر به مؤلفه‌های شهر دوستدار معلولان، باید توجه کنیم که این افراد برای زندگی عادی و در امرار معاش و مباحث درمانی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه اگر شهری بخواهد دوستدار معلولان باشد، در ابتدا باید به مناسب‌سازی مسکن معلولان توجه داشته باشد، اضافه می‌کند: در قوانین نیز گفته شده است که پنج درصد از مسکن شهرها، باید برای این افراد مناسب‌سازی شده باشد.

ابراهیمیان تصریح کرد: محیط داخلی مسکن از نظر فضاها و حرکت‌هایی که فرد معلول باید داشته باشد و دسترسی به امکانات همچون پارکینگ و آسانسور باید برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد.

وی با اشاره به موضوع تمکن افراد معلول، گفت: افراد دارای معلولیت باید مورد حمایت ویژه نظام حاکمیت قرار گیرند و اگر شهری دوستدار معلول باشد، فرصت‌های شغلی مناسبی را همچون افراد سالم برای آنها فراهم کند و این افراد را از اشتغال محروم نکند.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نیاز است که جامعه از نظر فرهنگی ظرفیت مناسبی برای پذیرش افراد معلول داشته باشد، اضافه کرد: این موضوع یعنی شهروندان درک درست از کم‌توانی این افراد و دید درستی نسبت به توانمندی‌های آن داشته باشند.

وی تصریح کرد: یک فرد معلول باید بتواند در شهر تردد کند که این موضوع سیستم حمل‌ونقلی مناسب‌سازی شده‌ای را می‌طلبد که شهر دوستدار معلول این موضوع را لازم می‌داند که معلولان بدون نیاز به کمک گرفتن از بقیه از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی به صورت ایمن استفاده کنند.

ابراهیمیان تاکید کرد: اگر حمایت‌های مالی نیز در کنار این خدمات به معلولان ارائه شود، شهر به سمت دوستدار معلول حرکت کرده است؛ کما اینکه در قانون، حمل‌ونقل رایگان برای معلولان در شهرها در نظر گرفته شده است و شهرداری‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

وی تاکید کرد: پیاده‌روها، خیابان‌ها، معبرهای عرضی خیابان‌ها، مباحث ایمنی و ترافیکی و خودروی مناسب‌سازی شده برای معلولان در زمره مواردی است که شهرها را به سمت دوستدار معلول شدن سوق می‌دهد.

چه مواردی شهر را مناسب معلولان خواهد کرد؟

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: کاهش اختلاف سطح برای معلولان ویلچر نشین، رفع سدمعبر برای نابینایان، مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی، اجرای رمپ مناسب یا دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده و پیش‌بینی میزهای خدمت برای معلولان از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه کرد.

وی افزود: توجه همزمان به افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان می‌تواند از مؤلفه‌های یک شهر دوستدار معلول باشد، زیرا معلولان دارای ناتوانی هستند و گاهی کودکان و سالمندان نیز به این ناتوانی‌ها و کم‌توانی دچار هستند.

ابراهیمیان تصریح کرد: معتقدم شهر دوستدار معلولان شهری است که خدمات الکترونیکی گسترده‌ای داشته باشد؛ اینکه معلولان بدون حضور فیزیکی در ادارات، بتوانند از اکثر خدمات آن استفاده کنند و هر چه به این میزان اضافه شود، به دوستدار تر شدن شهر برای معلولان نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی تاکید کرد: شهر می‌تواند مجموعه قوانین حمایتی برای افراد معلول داشته باشد، در تدوین سیاست‌ها به آنها توجه کند، مشارکت سیاسی و اجتماعی مناسبی با این افراد داشته باشد و درک درست تعامل با معلولان را مورد توجه قرار دهد که این موارد می‌تواند شهر را به سمت دوستدار شدن معلولان یاری دهد.

مشاور مناسب‌سازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: شرایط تحصیل افراد معلولیت در شهرهای دوستدار معلول فراهم است و همچنین در مطالب آموزشی، شهروندان و محصلان را در تعامل با معلولان راهنمایی می‌کند؛ مواردی همچون شهر هوشمند، خدمات مناسبی را برای این افراد فراهم می‌کند و در مجموع می‌توان گفت شهر دوستدار معلول شهری است که شهروندان آن حقوق این افراد را محترم می‌شمارند.

وی تصریح کرد: اینکه روبه‌روی محل پارک معلولان پارک نکنیم، به مسیر نابینایان توجه کنیم، روبه‌روی محل‌های ویژه معلولان پارک نکنیم، سدمعبر نکنیم و بسیاری موارد دیگر که می‌تواند در تحقق شهر دوستدار معلول کمک کند را باید مورد توجه قرار داد.

ابراهیمیان تصریح کرد: شهر دوستدار معلول شهری است که شهروندان آن به فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه اهمیت می‌دهند و تشکل‌های مردم‌نهاد قوی دارد که ارتباط معلولان با جامعه مدنی، سیاست‌گذاران و سازمان‌های دولتی برقرار می‌کند و نقش آموزشی و حمایتی برای این افراد دارند.

وی با بیان اینکه شهر دوستدار معلول شهر مناسب‌تری برای زندگی افراد دارای معلولیت و سالم است، زیرا این شهر برای تمام شهروندان مناسب است، اضافه کرد: شهری که بتواند برای تمام شهروندان فرصت برابری را ایجاد کند، دوستدار معلول است.

کد خبر 624211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.