۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۴
اتحاد علیه تروریسم

نخست‌وزیر جدید عراق، هفته گذشته به دعوت رئیس‌جمهور کشورمان با جمعی از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد شیاع السودانی روز سه‌شنبه _هشتم آذرماه_ به دعوت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای سفری دو روزه راهی تهران شد و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد؛ سفری که حل پرونده‌های امنیتی دو کشور در رأس محورها و رایزنی‌های آن بود.

محمد کاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد روز شنبه _پنجم آذرماه_ در دیدار با نخست‌وزیر عراق، دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی از «محمد شیاع السودانی» را برای سفر به تهران به این مقام ارشد عراقی ارائه کرد و پس از این دیدار اعلام شد که السودانی اواسط هفته راهی تهران خواهد شد.

این سفر دیپلماتیک که در واقع اولین سفر محمد شیاع السودانی در مقام نخست‌وزیری به تهران بود، در حالی انجام شد که این روزها علاوه بر مسائل جاری بین دو کشور، حمله‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر گروهک‌های تروریستی در بخشی از اقلیم کردستان عراق به یکی از پرونده‌های مهم در روابط دو کشور تبدیل شده است؛ چنان که شاید بتوان گفت سایر موضوعات بین تهران و بغداد به نوعی تحت حاشیه این موضوع قرار گرفته است.

وضعیت اقلیم کردستان، مذاکره با ریاض و پول‌های مسدود شده ایران در عراق سه موضوع محوری بود که نخست‌وزیر جدید را به تهران کشاند تا درباره آن‌ها رایزنی کند و همین امر این سفر را متفاوت کرد؛ هرچند به‌دلیل جنبه‌های امنیتی مذاکره ایران و عربستان جزئیاتی از این موضوع در نشست خبری مطرح نشد اما نقش عراق در این زمینه، انکارناشدنی است. از سوی دیگر نگرانی درباره دخالت‌های ترکیه در سوریه و عراق نیز ظاهراً از مباحث طرفین بوده است؛ موضوعی که یک رشته آن به روسیه بازمی‌گردد.

امنیت منطقه یک مفهوم تجزیه‌ناپذیر و جامع است

سیدصباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاوردهای سفر نخست‌وزیر عراق به ایران اظهار کرد: سفر مقام اول اجرایی عراق یعنی نخست‌وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران که در یک برنامه سفر منطقه‌ای تعریف شده از اهمیت زیادی برخوردار است، به این دلیل که کشور عراق هم بر مسائل منطقه‌ای تأثیر می‌گذارد و هم تحت تأثیر سیاست‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه قرار دارد.

وی اولویت دادن به این سفر را نشان‌دهنده فهم درست مقامات عراقی از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دانست و افزود: این سفر گامی برای توسعه همکاری‌های عراق با جمهوری اسلامی ایران بود که یک کشور بزرگ منطقه به شمار می‌آید. از سوی دیگر مسائل امنیت منطقه دارای یک مفهوم تجزیه‌ناپذیر و جامعیت است؛ به این معنا که ناامن شدن عراق بر امنیت ایران و ناامن شدن ایران نیز بر امنیت عراق تأثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت رایزنی دو کشور در مسئله امنیت و مصداق‌های همکاری در این زمینه گفت: توجه دولت عراق به نظارت و حضور در مرزهای دو کشور به ویژه بخش شمالی عراق یعنی اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، تفاوتی وجود ندارد که نیروهای نظامی و انتظامی دولت مرکزی عراق عهده‌دار این کار شوند یا با همکاری نیروهای اقلیم کردستان صورت گیرد، مهم‌ترین مسئله در این میان تأمین امنیت مرزها است.

وی امنیت مرزهای شمالی کشور عراق را موجب جلوگیری از ورود سلاح و تردد نیروهای تروریستی به خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: پرونده‌های مهم دیگری نیز برای همکاری بین دو کشور وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد و راهکارهایی برای آنها تعریف شود؛ از جمله صادرات گاز و برق از عراق به ایران، مسئله بازپرداخت معادل این صادرات از سوی دولت عراق و موضوع توسعه تجارت بین دو کشور در بعد بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی.

ضرورت همکاری‌های زیست محیطی و حمل و نقل

زنگنه با اشاره به توجه ایران و عراق به افزایش سقف مبادلات بین دو کشور ادامه داد: هماهنگی برنامه‌های دو کشور در زمینه همکاری‌های زیست‌محیطی و مدیریت بحران‌های زیستی نیز ضروری است که نمونه آن خیزش گرد و غبار از جنوب عراق و کشورهای همسایه مانند کویت و عربستان و اردن است که به فعالیت و زندگی مردم عراق، ایران و دیگر کشورهای منطقه آسیب می‌رساند.

وی پذیرش مرکزیت همکاری‌های زیست‌محیطی از سوی کشور عراق را ضروری دانست و گفت: سرمایه‌گذاری‌های لازم برای جلوگیری از توسعه بیابان‌ها و خشک شدن زمین‌های زراعتی در عراق و استفاده از دیگر ابزار و تجهیزات کنترل بحران‌های زیست‌محیطی از جمله ورود گردوغبار به داخل ایران و عراق از زمینه‌های لازم برای همکاری‌های محیط زیستی بین دو کشور است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به وجود برنامه‌های مشترک همکاری بین ایران و عراق یادآور شد: این برنامه‌ها در گذشته نیز کم و بیش وجود داشته اما نیازمند توسعه است، می‌توان گفت که تاکنون ده‌ها موافقت‌نامه در بخش‌های گوناگون امضا شده است که باید فعال و اجرایی شود.

وی تقویت همکاری‌های حمل‌ونقل بین دو کشور را از دیگر زمینه‌های مورد توافق دانست و گفت: ایجاد یک خط راه‌آهن بین مناطق جنوبی ایران از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در مجموع به نظر می‌رسد که رویکرد محمد شیاع السودانی به توسعه همکاری‌های دوجانبه مثبت است و می‌تواند به تسهیل و تسریع اجرای موافقت‌نامه‌های دو کشور کمک کند.

کد خبر 623728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.