لزوم حرکت به سمت انرژی‌های نو برای کاهش آلایندگی‌ها

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای برطرف شدن آلایندگی‌ها و مشکلات ناشی از آن نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات است، از این‌رو توجه به مواردی از قبیل نوع سوخت با استاندارد بالاتر و حرکت به سمت استفاده کمتر از انرژی‌های فسیلی و بهره‌بردن از انرژی‌های نو نیز حائز اهمیت است.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اگر تمام مجموعه‌ها خود را ملزم به رعایت ضوابط قانونی به‌ویژه در بحث قانون هوای پاک بدانند، مشکلات کمتری خواهیم داشت، اظهار کرد: در یکی از بندهای قانون هوای پاک و حتی در موارد دیگری غیر از این قانون، به این موضوع اشاره شده است که مراکز صنعتی مستقر در پیرامون شهرها باید عوارض آلایندگی خود را برای بهبود وضعیت و رسیدگی به شهرها پرداخت کنند، اما این موضوع از دیرباز دارای مشکلاتی بوده است و این اتفاق در بعضی اوقات یا مقاطع به خوبی انجام نمی‌شود، از این‌رو از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود برای اینکه این قانون، ضابطه اجرایی بیشتری داشته باشد، نسبت به بازنگری آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون صنایع آلاینده باید حدود ۵۰ کیلومتر از شهر فاصله داشته باشد، اما در عمل با توجه به توسعه شهر بعضی از این صنایع حتی داخل بافت مرکزی شهر فعالیت می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد این قانون نیز باید اصلاح شود زیرا با استناد به این قانون که اگر منابع آلوده‌کننده در مرکز شهر با فاصله ۵۰ کیلومتر مستقر شود، قانونی است، لذا این صنایع باید به محدوده شهر منتقل شود، به این معنی که حداقل ۵۰ کیلومتر از آخرین نقطه مربوط به محدوده شهر دورتر باشد و حتی مسافت این ۵۰ کیلومتر را نیز افزایش دهند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این قانون به‌واسطه گسترش شهرها، دیگر کارایی لازم را ندارد و تغییر آن می‌تواند در بهبود این وضعیت مؤثر باشد.

وی تاکید کرد: نکته بعدی در مورد شهرهایی مانند اصفهان است که دیگر توانایی پذیرش صنایع و آلایندگی بالا را ندارند، بنابراین ضمن اینکه باید از احداث چنین صنایعی در پیرامون شهر اصفهان جلوگیری شود، در حال حاضر باید برای انتقال بعضی از این صنایع نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد؛ این موارد انتظاراتی است که مدیریت شهری شهرداری اصفهان از مجموعه دولت و قوه مقننه دارد.

قربانی افزود: برای برطرف شدن این مشکلات نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات است و در عین حال که باید به بحث اشتغال و نیازهای کشور توجه لازم را داشته باشیم. موضوعات مربوط به محیط زیست و زندگی بهتر در شهرها حائز اهمیت است، لذا توجه به موارد دیگر از جمله نوع سوخت با استاندارد بالاتر و حرکت به سمت استفاده کمتر از انرژی‌های فسیلی و بهره‌بردن از انرژی‌های نو نیز دارای اهمیت ویژه است.

وی با اشاره به اینکه تمام صنایع نسبت به پرداخت عوارض خود مدعی هستند، گفت: در تقسیم و افزایش عوارض باید بیشتر دقت شود و در مورد صنایعی که عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند نیز باید شفاف‌سازی شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آنچه در بیلان کار ارائه می‌شود، باید بررسی، راستی‌آزمایی و میزان عوارض پرداختی صنایع از سبد سود یا فروش آن‌ها بررسی شود.

کد خبر 623559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.