انتقاد روسیه از قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه قطعنامه بعضی کشورها در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع شده است، گفت: اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، می‌توان برجام را به‌سرعت احیا کرد.

به گزارش ایمنا، سرگئی ریابکوف اظهار کرد: قطعنامه بعضی کشورها در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مصداق این نکته است که زمانی که از تجربه‌ها درس گرفته نمی‌شود، باز در همان «دام سیاسی» گرفتار می‌شویم.

وی افزود: اگر تمایل و اراده سیاسی وجود داشته باشد، حصول یک توافق ممکن است و می‌توان به‌سرعت آن را رسمی کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رأی موافق، دو رأی مخالف و پنج رأی ممتنع تصویب کرد. در این قطعنامه که با مخالفت چین و روسیه روبه‌رو شد، نویسندگان با تکرار ادعاهای ساختگی درباره کشف مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام‌نشده در ایران، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شدند.

قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر، «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح‌شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه، تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را تا غنای ۶۰ درصد افزایش داد. اقدامات انجام‌شده در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده است. غنی‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی انجام‌شده برگشت‌پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تصریح کرد که واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درنتیجه بی‌مسئولیتی اروپایی‌ها نسبت‌به تعهداتشان در برجام است.

منبع: ایرنا

کد خبر 623378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.