رسیدن به مدرسه ایمن_جامعه تاب‌آور هدف برگزاری مانور سراسری زلزله در ۱۰۲ مدرسه زنجان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار" مدرسه ایمن–جامعه تاب آور" در ۱۰۲ مدرسه این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید قاسم موسوی امروز _سه‌شنبه هشتم آذرماه_ در مانور زلزله در مدرسه متوسطه اول پسرانه دولتی علامه طباطبایی ناحیه دو زنجان، اظهار کرد: مدرسه ایمن، مانور، جامعه تاب‌آور، هشدار و زلزله امروز بار آموزشی را برای دانش آموزان داشت که انتظار می‌رود این آموخته‌ها را با خانواده نیز تمرین کنند.

وی ادامه داد: هیچ نقطه‌ای در کره زمین مصون از وقوع زلزله نیست و در سطح کشور نیز روزانه این حادثه اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بر اساس آمار مدیریت بحران استان از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار زلزله در سطح کشور روی داده است و با مطالعه سایت‌های زمین شناسی و زلزله این تعداد حوادث را شاهد خواهیم بود و با توجه به اینکه شدت و بزرگی این زلزله‌ها کم است، ملموس نیست.

وی تصریح کرد: گاهی ممکن است شدت آن بیشتر شده و در ساعت‌هایی از شبانه روز اتفاق افتد که در مدرسه یا منزل باشیم که نیاز است آموزش‌های انجام شده در خصوص پناه گیری و خروج اضطراری در زلزله رعایت شود و امسال مانور زلزله در مدارس استان ۲۴ سال است که اجرا می‌شود و دانش آموزان علاقه‌مند می‌توانند در کلاس‌های آموزشی امداد و نجات هلال احمر در سرتاسر استان شرکت کنند و علاوه بر این با مراجعه به سایت آموزشی خادم از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند، علاوه بر این دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اعضا و داوطلبان عضو جمعیت هلال احمر استان زنجان شوند.

موسوی با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار نفر عضو در حوزه جوانان در جمعیت هلال احمر استان داریم، خاطرنشان کرد: این تعداد از اعضا در برنامه‌های مختلف در ارائه خدمات بشردوستانه به هموطنان فعالیت دارند، امیدوارم هیچگاه حادثه غیرقابل جبرانی نداشته باشیم و با توجه به ارتقای آگاهی هموطنان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حوادث در سطح کشور کاهش یافته است.

دولت تجهیزات دستگاه‌های امدادی را به‌روزرسانی کند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز در این مانور افزود: جمعیت هلال احمر به هموطنان و دانش آموزان آموزش‌های مورد نیاز در مواجه با حوادث و بلایا را ارائه می‌دهد، نحوه پناه‌گیری و خروج اضطراری را در این آموزش‌ها را می‌آموزند و این آموخته‌ها به منازل و برای سایر اعضای خانواده نیز منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: افراد باید آگاه باشند که هنگام زلزله هرگز به دنبال فرار نباشند، بلکه به دنبال پناه‌گیری صحیح باشند، امسال دولت برای دستگاه‌های امدادی برنامه منجسم و خوبی در خصوص به روزرسانی تجهیزات مورد نیاز دارد، امروز در این مانور ترویج فرهنگ ایمنی را میان دانش‌آموزان ترویج می‌کنیم.

ارتقای آگاهی منجر به کاهش خسارت‌های جانی و مالی ناشی در حوادث می‌شود

علی اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این همایش اظهار کرد: هیچ جامعه و اجتماعی را نداریم که تشابه اخلاقی داشته باشند و منطق و اندیشه بشر تضادها را در کنار هم قرار می‌دهد تا بر مشکلات جمعی فائق آید.

وی با اشاره به لزوم تاب‌آوری و ایمنی در مدارس، افزود: برنامه‌های مانور زلزله که برگزار شده کمتر به تاب‌آوری بعد از حوادث و بلایا اشاره شده است، رعایت قوانین و ساخت و سازها، افزایش آگاهی در برابر حوادث می‌تواند منجر به کاهش خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: با توجه به اینکه وقوع حوادث از جمله زلزله اجتناب‌ناپذیر است، در کنار آمادگی فیزیکی باید برای تنظیم رفتارها در حین حوادث و بعد از آن نیز تدابیری اندیشیده شود و از آموزش‌های ارائه شده در این مواقع استفاده کنیم.

کد خبر 623250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.