لزوم افزایش غنای محتوای برنامه اصفهان ۱۴۰۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان یکی از اهداف برگزاری نشست‌ هم‌اندیشی بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ را دقیق‌سازی مسائل در لایه‌های پایین‌تر برشمرد و گفت: الگوی برنامه اصفهان ۱۴۰۵، راهبردی بوده است، از این‌رو سعی کردیم غنای محتوایی برنامه را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی امروز _سه‌شنبه هشتم آذرماه_ در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان یک موضوع اصلی مطرح و در این راستا شورای راهبری متشکل از متخصصان، اعضای شورای اسلامی شهر و کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی تشکیل شد.

وی ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ابتدا روی چارچوب کلان، نظام‌نامه برنامه و فرایندهایی که باید اتفاق بیفتد و روش و متدلوژی انجام کار، ورود کردیم و با توجه به اینکه موضوع بازنگری مطرح و الگوی برنامه ۱۴۰۵، راهبردی بود، سعی کردیم به چارچوب روشی وفادار باشیم و غنای محتوایی برنامه را افزایش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه تکنیک CLA یا همان روش تحلیل لایه‌ای به عنوان یک روش به این فرایند اضافه شده است، افزود: در این روش در مواجهه با مشکلات، ظاهر و سطح آشکاری از مسئله همچون آلودگی هوا و ترافیک دیده می‌شود؛ این مسئله آشکار علت‌ها و عوامل سیستمی دارد که باعث شده است در سطح پایین‌تر، این مسئله بروز عینی داشته باشد، به آن معنا که مشکل عینی یک شبکه، علت در یک لایه پایین‌تر از خود دارد، این موضوع به مسئله عمق می‌بخشد و وارد سطح سوم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه علت‌ها و عوامل سیستمی مبتنی بر یک گفتمان و تفکر ذهنی است و می‌خواهد بگوید گفتمانی حاکم بوده است که این اتفاقات را رقم می‌زند و در لایه بنیادی خود این چنین شرح می‌دهد که استعاره و اسطوره‌های زیادی در بنیان‌های ذهنی آدم‌ها وجود دارد که آن استعاره و اسطوره‌ها باعث می‌شود این سلسله مراتب شکل گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: در مسئله‌شناسی که از حوزه‌ها انجام گرفته شده است نکته جالب این بود که به طور معمول دو لایه اول پر، اما لایه‌های سوم و چهارم، تا حدودی خالی بود و موضوع کمرنگ می‌شد؛ این روند نشان‌دهنده این موضوع است که عمق نگاه ما به مسائل، مقداری در لایه‌های پایین‌تر از خود نیاز به دقیق‌سازی دارد.

وی یکی از اهداف برگزاری سلسله نشست‌های هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ را دقیق‌سازی مسائل در لایه‌های پایین‌تر برشمرد و گفت: در حال حاضر در خصوص این موضوع، جلساتی در کمیته‌های حمل‌ونقل، خدمات شهری، عمران، شهرسازی و معماری و در حوزه معاونت و برنامه‌ریزی که نیز خود دارای دو کمیته است و همچنین کمیته‌های فرهنگی و کمیته گردشگری برگزار شده است.

مشارکت ۶۰ درصدی در نشست‌های هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به نرخ مشارکت کمیته‌ها، افزود: کمیته حمل‌ونقل ۶۵ درصد، خدمات شهری ۶۶ درصد، عمران ۵۲ درصد، شهرسازی و معماری ۵۴ درصد، حوزه برنامه‌ریزی و بودجه، ۶۰ درصد، فرهنگی ۶۶ درصد و گردشگری ۶۰ درصد مشارکت داشته‌اند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت در این جلسات تاکنون ۶۰ درصد برآورد شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۷۰۰ نفر ساعت جلسه برای رسیدگی به بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تشکیل شده است، همچنین طی هفت ماه گذشته ۱۳ جلسه شورای راهبری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه جلساتی با آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله طباطبایی جهت تشریح کل فرایند داشتیم و توانستیم نظرات آن‌ها را نیز دریافت کنیم، گفت: یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود یک برنامه، روایی باشد و باعث افزایش اعتبار برنامه شود، مشارکت مؤثر در تدوین برنامه است، در این راستا معیار خوب بودن چشم‌انداز در تنظیم برنامه، مشارکت ذی‌نفعان است که معتقدیم این اتفاق در این فرایند رخ داده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در این جلسه صرفاً به بررسی و مرور شبکه مسائل می‌پردازیم که هر شش کارگروه در حوزه روابط عمومی پیش‌بینی شده است و امیدواریم به خوبی انجام شود، افزود: هر کارگروه یک رئیس و یک مربی در کنار خود دارد که مربی بیشتر نقش راهنمایی و بحث تکنیکی را انجام می‌دهد و زحمت اصلی بر عهده کارگروه‌ها است، بنابراین امیدواریم همسویی و هم‌فازی بین دیدگاه‌ها در این کارگروه حداقل در لایه شناخت مسائل در این سطح شکل گیرد تا در ادامه بتوانیم بحث شبکه مسائل که پیش‌نویس آن تهیه شده است را دقیق‌سازی و اصطلاحات آن را فنی‌تر کنیم.

وی افزود: در جلسه دوم نیز لازم است صرفاً به بررسی راهکارها بپردازیم و در این راستا باید الگوی حرکت از لایه‌های آشکار به لایه‌های استعاره و اسطوره باشد.

کد خبر 623246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.