هر مدرسه یک پایگاه مدیریت بحران در منطقه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در یک ماه گذشته دانش‌آموزان توسط پنج هزار مربی آموزش‌های لازم برای مقابله با زلزله را فراگرفتند، گفت: هر مدرسه یک پایگاه مدیریت بحران در منطقه است، مدیران مدارس باید نقاط حادثه‌خیز مدرسه را شناسایی کرده و درصدد رفع نواقص برآیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _ سه‌شنبه هشتم آذرماه_ در بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در اصفهان که در مدرسه نمونه دولتی پسرانه محمد رسول الله ناحیه ۶ آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: این مانور زلزله و ایمنی به صورت همزمان در سراسر کشور ویژه دانش‌آموزان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی استان اصفهان برای ۹۸۰ هزار دانش‌آموز سطح استان و در ۵۶۰۰ واحد آموزشی برگزار شده است، ادامه داد: برای اجرای این مانور، کمیته‌ای از چند ماه قبل در استان تشکیل شد تا با اجرای دقیق آن اهداف مدنظر همچون تمرین دانش‌آموزان برای کاهش آسیب در هنگام حوادث تأمین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: ایران در پهنه خطرپذیر زلزله قرار دارد، به طوری که هر ۱۰ سال یکبار زلزله‌های بزرگ همچون زلزله بم و سرپل‌ذهاب در کشور رخ داده که خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به همراه داشته است.

وی افزود: ایران بر کمربند خشکی جهان قرار دارد که اثرات خشکسالی آن آسیب‌های جدی به اصفهان و کشاورزان وارد کرده است، به نحوی که در چند سال اخیر هیچ کِشتی انجام نشده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه آلودگی هوا از دیگر معضلات اصفهان بوده که مخاطراتی را برای مردم به همراه داشته است، تصریح کرد: مدیریت بحران در تلاش برای رفع آسیب‌های ناشی از این پدیده است، نمی‌توان مانع از بروز مخاطرات طبیعت شد، اما می‌توان با انجام و اجرای اقدامات، آسیب‌های ناشی از آن را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدامات به مباحث فنی و مهندسی مرتبط است، به عنوان مثال شهرداری، سازمان نوسازی و بهسازی مدارس و آموزش و پرورش باید برای ساخت‌وسازهای ایمن‌تر با مصالح استاندارد اقدام و مطابق با الگوهای فنی و مهندسی منطبق بر آئین نامه‌ها رفتار کنند.

هدف از اجرای مانورها آمادگی در برابر حوادث و خطرات است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه باید مکان‌های خطرآفرین زلزله در شهر و استان شناسایی شود و اجازه ساخت‌وساز روی این پهنه‌ها داده نشود، ادامه داد: در این مانور درصدد هستیم موارد لازم را به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا در چند ثانیه ابتدایی زلزله بتوانند جان خود را نجات دهند و پناه‌گیری صحیحی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی محیط وظیفه همگانی است، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها، اجزای غیرسازه‌ای مانند لوستر، تابلو و تخت وایت‌برد کلاس‌های مدارس باید مستحکم‌سازی شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در یک ماه گذشته دانش‌آموزان توسط پنج هزار مربی آموزش‌های لازم برای مقابله با زلزله را فراگرفتند تا امروز برای مانور زلزله تمرین کنند، تاکید کرد: هر مدرسه یک پایگاه مدیریت بحران در منطقه است، مدیران مدارس باید نقاط حادثه‌خیز مدرسه را شناسایی کرده و درصدد رفع نواقص برآیند.

وی با بیان اینکه برگزاری مانورها به ما آموزش می‌دهند تا برای خطرات و حوادث آماده باشیم، گفت: امروز پس از به صدا درآمدن زنگ ایمنی به صورت همزمان در سراسر استان مانور زلزله آغاز شده است و چند دقیقه پس از وقوع زلزله، خروج اضطراری از محیط بسته مدرسه به سمت محیط باز انجام شد و سازمان‌های آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی به آسیب‌دیدگان احتمالی برای روند درمان کمک کردند.

مدارس می‌توانند کانون مدیریت بحران در محله باشند

حسین دهقان، رئیس آموزش و پرورش ناحیه شش اصفهان در این نشست، اظهار کرد: ناحیه شش آموزش و پرورش از بزرگترین نواحی شهر اصفهان به لحاظ پهنه جغرافیایی است که از ساختمان‌های فرسوده و در حد تخریب رنج می‌برد، تعدادی از ساختمان‌های این ناحیه تخریبی است و چنانچه زلزله‌ای رخ دهد، فاجعه‌ای به بار خواهد آمد که در آن صورت شاهد آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آموزش تئوری و عملی دانش‌آموزان تأمین‌کننده سه هدف اصلی است، افزود: دانش‌آموزان خود در معرض خطر بوده و فراگرفتن این آموزش‌ها لازم است، همچنین دانش‌آموزان مدرسان خوبی برای خانواده‌ها هستند و مدارس می‌توانند کانون مدیریت بحران در محله باشند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه شش اصفهان خاطرنشان کرد: مدرسه نمونه دولتی محمد رسول الله (ص) این قابلیت را دارد که کانون مدیریت بحران محله شود، چراکه منبع آب قابل قبول برای مواقع ضروری دارد، همچنین از سال‌های گذشته پناهگاهی در مدرسه ایجاد شده و می‌تواند در بحران‌ها کمک کننده باشد.

مانور زلزله، یک تمرین برای یک واجب الهی یعنی حفظ جان است

مهدی نم نبات، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه مانور زلزله، در حقیقت تمرینی برای واجب الهی یعنی حفظ جان است، گفت: در مانورها تمرین می‌کنیم که چگونه جامعه در برابر بلایا و حوادث طبیعی ایمن شوند، زیرا برخی از آسیب‌ها و بلایا غیر محسوس و ناآشنا رخ می‌دهد.

به گزارش ایمنا، در برگزاری مانور زلزله و ایمنی، سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، شهرداری منطقه ۱۵، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، سازمان دانش آموزی استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیریت بحران شهرداری و جمعیت هلال احمر استان مشارکت فعال داشتند.

کد خبر 623202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.