از جاده فانوس یا پیروزی چه می‌دانید؟

عملیات طریق‌القدس یکی از نبردهای ماندگار رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود که با آزادسازی بستان، چزابه و دست‌یابی به تمام اهداف تعیین شده به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «عملیات طریق‌القدس، دومین عملیات کلاسیک و سنگین رزمندگان اسلام بود که در منطقه عمومی سوسنگرد به سمت بستان و با هدف انهدام قوای دشمن و باز پس گرفتن و آزادسازی شهر بستان و به عقب راندن دشمن متجاوز و تلاشی در جهت فاصله انداختن بین جبهه شمالی و جنوبی عراق در منطقه خوزستان صورت پذیرفت.

منطقه عملیاتی طریق‌القدس از حساسیت زیادی برخوردار بود، به طوری که شهر بستان که با تعداد زیادی روستا در تصرف و اشغال دشمن به سر می‌برد، در قلب این منطقه قرار داشت، مرکز فعالیت‌های جاسوسی دشمن و مرکز لجستیکی جبهه میانی دشمن به شمار می‌رفت که این مسئله حساسیت منطقه را بالا برده بود.

از طرفی با قطع مهم‌ترین راه تدارکاتی و مواصلاتی دشمن که کلیدی برای آزادسازی تنگه چزابه به شمار می‌رفت، بیش از پیش بر اهمیت این منطقه افزوده می‌شد، از این رو فتح بستان که شخص صدام روی آن تبلیغات زیادی به راه انداخته بود، یکی از دستاوردهای مهم عملیات طریق‌القدس محسوب می‌شد.

تصرف تنگه چزابه، انهدام نیروهای دشمن که حدود ۶ تیپ برآورد می‌شد، آزاد سازی ۷۰ روستا و ۴۵۰۰ الی ۵۰۰۰ نفر از عشایر محلی که تحت سلطه نیروهای عراق در مناطق اشغال شده به سر می‌بردند، رسیدن به مرز بین‌المللی در حد فاصل هورالعظیم و آزادسازی منطقه‌ای با وسعت حداقل ۳۰۰ - ۳۵۰ کیلومتر مربع که بیش از دو برابر منطقه آزاد شده در جریان شکستن حصر آبادان بود از دیگر دستاوردهای مهم این عملیات بود که در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد هشتم آذرماه سال ۱۳۶۰ با رمز یا حسین (ع) در منطقه شمال و جنوب رود کرخه نور آغاز شد.

محور شمالی این عملیات از ارتفاعات الله‌اکبر در شمال شهر سوسنگرد تا منطقه چزابه گسترش داشت. محور میانی دهلاویه بود و محور جنوبی هم سویدانی نام داشت که از مجاور رودخانه نیسان آغاز می‌شد. اصلی‌ترین محور عملیات؛ محور شمالی بود، چراکه عبور نیروهای پیاده در زمین رَملی بسیار دشوار بود. رزمندگان برای عبور تا زانو در شن فرو می‌رفتند و تردد برای فاصله طولانی بسیار محدود می‌شد.

رزمندگان ایرانی توانستند بخشی از این مسیر را جاده بکشند که به جاده فانوس یا پیروزی معروف شد. رزمندگان برای اجرای عملیات تا نزدیکی دشمن به واسطه عبور از همین جاده خود را به دشمن رساندند. عراقی‌ها تصور نمی‌کردند نیروهای ایرانی بتوانند چنین جاده‌ای را در آن محور ایجاد کنند، بنابراین نیروی زیادی در این منطقه مستقر نکرده و نیروهایش به صورت پاسگاه‌های مرزی و دیده‌بان‌ها بودند.

نیروهای اطلاعات و عملیات در محور شمالی کار شناسایی را به خوبی و دقیق انجام دادند. رزمندگان ایرانی توانستند به پشت توپخانه دشمن بروند و آنها را غافلگیر کنند. تنها راه ورودی و خروجی دشمن برای پشتیبانی از نیروهایش تنگه چزابه بود. عرض این تنگه حدود چهار کیلومتر است و از یک طرف رملی و طرف دیگرش هورالعظیم قرار دارد. به دنبال این غافلگیری نیروهای دو محور دیگر توانستند به دشمن حمله کنند و از طرف دیگر توپخانه عراق کامل به دست رزمندگان ایرانی افتاد.

عملیات طریق‌القدس تجلی‌گاه بارز حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های جنگ بود که به دنبال پاک‌سازی جبهه انقلاب از عناصر ضد انقلاب به منصه ظهور رسید. این عملیات تجلی قدرت مردم و نتیجه حضورشان در میدان نبرد بود و پیروزی در این عملیات نشان دهنده درستی این روش خاص در سازماندهی نیروها بود، چرا که با حذف بنی‌صدر، تلاش برای دست‌یابی به سیستمی تلفیقی از مهارت‌های کلاسیک و توانایی‌های جنگ چریکی و مردمی شکل گرفت که در نتیجه آن حصر آبادان شکست و در ادامه در عملیات طریق‌القدس این شیوه ادامه یافت؛ به طوری که استعداد نیروهای شرکت کننده برای فتح منطقه‌ای چند برابر منطقه عملیاتی ثامن‌الائمه، فقط از منبع اصلی نیروهای انقلاب یعنی مردم تأمین شد.

کد خبر 623055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.