۱.۵ هکتار از بیابان‌های اصفهان تحت‌تأثیر فرسایش بادی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی قرار دارد که با همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کشور ایران بالغ بر ۲.۴ درصد از مجموع کل بیابان‌های جهان را به خود اختصاص داده که در ۲۲ استان از جمله اصفهان پراکنده است، اظهار کرد: ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم‌بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است.

وی افزود: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران‌وبیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه بارش‌های استان اصفهان یک‌سوم بارش‌های کشور و یک‌هشتم بارش‌های جهان است، تصریح کرد: میزان بارندگی سالانه در این استان بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلی‌متر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بادهای جنوب‌غربی و جنوبی زمان خاصی ندارد و در اکثر سال می‌وزد، گفت: بادهای غربی در دو نوبت شروع به وزش می‌کنند، نخستین نوبت از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دومین نوبت از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است، در تابستان نیز شاهد وزش بادهای شرق به غرب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در قسمت‌هایی از استان اصفهان آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

بیابان‌زایی یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان اصفهان

شیشه‌فروش موقعیت بیابان‌زایی را یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان اصفهان دانست و تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی قرار دارد که با همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.

وی افزود: حدود ۱۹ کانون گردوغبار در استان مطالعه و شناسایی شده است و امسال شاهد تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای ناشی از نبود کشت نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار اراضی در مسیر رودخانه زاینده‌رود هستیم که با وزش بادهای کم‌حجم، خیزش گردوخاک ایجاد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده مانند درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی و ۳۰ هزار و ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی استان صورت گرفته است.

انجام عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰ هزار هکتار

وی با اشاره به شهرستانی‌هایی که در مجاورت کویر مرکزی کشور قرار دارند، گفت: شهرستان‌های نائین، کاشان، نطنز، اردستان، آران‌وبیدگل، برخوار، خوروبیابانک و اصفهان در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار دارند و اقدامات بیابان‌زدایی هر ساله به منظور تشکیل شن‌های روان انجام می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه برای کنترل بیابان‌زایی و کاهش اثرات مخرب آن پروژه‌هایی در سطح استان اجرا شده است، افزود: این پروژه‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام و حدود ۴۳ پروژه در سال ۹۸ و ۱۷ پروژه در سال ۹۹ اجرا شده است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰ هزار هکتار از استان اصفهان انجام شده است که شامل دو هزار هکتار نهال کاری، ۳۲۰۵ هکتار جنگل‌های دست کاشت و مبارزه با موش و یک هزار هکتار آبیاری و ۶۰۰ کیلومتر بادشکن زنده یعنی دور مزارع درخت‌های اکالیپتوس کاشته می‌شود تا از فرسایش بادی جلوگیری کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان شرایط بیابان‌زایی و گرم و خشک را داریم که حفاظت از صنعت کشاورزی، نگهداری از گونه‌های گیاهی، حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی در اثر گردوغبار از مهم‌ترین نتایج انجام شده بیابان‌زدایی‌ها در استان است.

کد خبر 622875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.