ماجرای آنتی‌بیوتیک‌های هندی به کجا رسید؟

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی از کشور هند توضیحاتی ارائه داد.

سیدعلی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ریکال آنتی‌بیوتیک‌های هندی اظهار کرد: ماده مضری در داروهایی که از هند وارد شد، وجود نداشت؛ تنها برای یکی از سری‌های ساخت کوآموکسی‌کلاو هندی مشکلاتی وجود داشت، حدود ۵۰ سری ساخت از این محصولات وارد ایران شد که یکی از آن‌ها نامنطبق بود و علت آن، کم بودن ماده موثره بوده است.

وی با تأکید بر اینکه نباید ماده موثره یک دارو کمتر از میزان مشخص باشد، گفت: وظیفه وزارت بهداشت بازگرداندن آن داروها به شرکت سازنده است که همین کار نیز انجام شده است، اما درباره اینکه چه تعداد از این داروها بازگشت داده شده است، آمار دقیقی در اختیار نداریم.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران درمورد هشدارها و نگرانی‌های مطرح شده در فضای مجازی برای منع استفاده بیماران از آنتی‌بیوتیک‌های هندی، افزود: جای نگرانی نیست و داروهای موجود در داروخانه‌ها مشکلی ندارد، همچنین اگر دارویی در زمان مناسب و به مقدار مشخص مصرف نشود، باعث به تعویق افتادن درمان می‌شود و این مسئله مشکلاتی را به همراه دارد.

آنتی‌بیوتیک‌ها پس از اطمینان وارد بازار شود

وی ادامه داد: اگر در بررسی‌های آزمایشگاهی داروها یا مکمل‌های دارویی بعد از آنکه وارد بازار شد، مشخص شود که مشکلی در آن‌ها وجود دارد، به‌طورقطع دستور بازگشت به شرکت سازنده صادر می‌شود،

فاطمی تاکید کرد: چند ماه پیش تعدادی از داروهای هندی در آفریقا برای سرماخوردگی و سرفه مصرف شد که حاوی یک ماده سمی بود و باعث مرگ و میر شد، اما داروهای که در حال حاضر از هند وارد کشور شده، عوارض خطرناکی ندارد و هیچ ماده سمی و مضری در آن یافت نشده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: بهتر بود با توجه به مشکلاتی که به دلیل توزیع دیگر داروهای هندی در آفریقا به وجود آمده بود، قبل از انجام تمام آزمایش‌ها این داروها وارد بازار نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز یک محموله ۶۵ تنی دارو از هند وارد می‌شود، تصریح کرد: این محموله حاوی حدود ۴۶۰ هزار شیشه شربت آنتی‌بیوتیک است، انتظار داریم حداقل دو هفته زمانی که برای انجام تمام آزمایش‌ها فرصت نیاز است، سپری شود و پس از اطمینان کامل آنتی‌بیوتیک‌ها وارد بازار شود.

فاطمی با بیان اینکه هنوز کمبود دارو داریم، اما وضعیت از هفته‌های پیش بسیار بهتر و قابل قبول‌تر شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت‌های داروسازی ایرانی در رفع کمبود دارو تأثیرگذار بودند و مقدار کافی آنتی‌بیوتیک وارد بازار شده است.

کد خبر 622625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.