نظام بودجه‌ریزی نیازمند تحول اساسی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نظام بودجه‌ریزی کشور را نیازمند تحول اساسی و ریشه‌ای دانست و گفت: لایحه بودجه امسال در دو مرحله در مجلس مطرح خواهد شد و مجلس فرصت دارد که با دقت بیشتری به دور از برخی محدودیت‌های دستگاه اجرایی به بودجه رسیدگی کند و آن‌را مورد موشکافی قرار دهد.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بررسی بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ منضبط بود و می‌توان گفت از نظر تحقق درآمدها که بر اساس تفریغ بودجه و گزارش تبصره بودجه‌هایی که سازمان دیوان محاسبات ارائه کرده است، بودجه امسال نه به شکل کامل اما تا اندازه زیادی موفق بوده است.

وی با اشاره به مشکلات بودجه امسال افزود: با توجه به گزارش تفریغ بودجه، ایرادات فراوانی در بودجه از جمله پایدار نبودن محل تأمین درآمدها و گاهی نیز موضوع تورم‌زا بودن بودجه در زمینه‌های هزینه‌ای مطرح می‌شود که به تورم دامن زده است و این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نظام بودجه‌ریزی کشور را نیازمند تحول اساسی و ریشه‌ای دانست و گفت: اتفاق خوب در بودجه امسال این است که لایحه در دو مرحله در مجلس مطرح خواهد شد و مجلس فرصت دارد که با دقت بیشتری به دور از برخی محدودیت‌های دستگاه اجرایی به بودجه رسیدگی کند و آن را مورد موشکافی قرار دهد.

وی بودجه را مهم‌ترین سند دخل و خرج سالانه کشور دانست و ادامه داد: واقعی بودن سند بودجه در کنار پیگیری اهدافی مانند کنترل تورم و رکود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به ویژه در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با تورم و رکود بالا دست و پنجه نرم می‌کند و به طور معمول رکود و تورم در اقتصاد ضد یکدیگر است و کشورهای پیشرفته هنگامی که دچار رکود می‌شوند، تورم را دستکاری می‌کنند تا از رکود خارج شوند.

تداوم رکود و تورم سنگین در اقتصاد

مرحبا با اشاره به تداوم تورم و رکود اقتصادی سنگین در سال‌های گذشته در اقتصاد و صنعت کشور گفت: این نکات باید در بودجه امسال مورد توجه قرار گیرد و با تلاش برای خروج از این مسیر، به سمت افزایش بازدهی در بودجه حرکت کنیم به این معنا که صنایع را از رکود خارج، تورم را کنترل و منابع درآمدی پایدار ایجاد کنیم زیرا بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز تحت فشار هستند و منابع کافی در اختیار ندارند.

وی تکانه‌های بازار ارز را دلیل ناکامی بودجه‌ها در ایجاد اشتغال دانست و تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در اقتصاد به اندازه‌ای پایین است که با وجود حجم بالای نقدینگی در داخل کشور، نتوانستیم برنامه‌ای برای هدایت این نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد برویم تا نرخ فزاینده بیکاری خود را کاهش دهیم و این مشکلات روز اقتصاد باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نکات لازم برای پیش‌بینی در بودجه سال آینده نیز اظهار کرد: در اخبار اعلام شد که بودجه آماده ارائه به هیئت دولت است اما هنوز لایحه به دست ما نرسیده است، باید صبر کنیم که بودجه به مجلس تقدیم شود تا در کمیسیون تلفیق و همچنین کمیسیون بودجه و محاسبات و دیگر کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی این بررسی‌ها را برای اظهار نظر درباره بودجه سال ۱۴۰۲ ضروری دانست و گفت: پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، می‌توانیم درباره محتوای بودجه و محورهای آن دقیق‌تر اظهار نظر کنیم.

کد خبر 622576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.