ورزشگاه بازی ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر+ عکس و جزئیات

ورزشگاه الثمامه دوحه، میزبان تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی آمریکا در هفته سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی آمریکا از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه الثمامه دوحه قرار می‌گیرد. ورزشگاه «ثمامه» با الهام از کلاه‌های سنتی عربی با نام «عرقچین» که توسط مردان عرب استفاده می‌شود، طراحی شده است و میزبان ۴۰ هزار تماشاگر خواهد بود.

طراحی این استادیوم، یک طراحی برجسته و نمادین به شمار می‌رود و نمایانگر میراث فرهنگی و تاریخی کشورهای عربی است. ظرفیت ورزشگاه ثمامه پس از پایان جام جهانی به ۲۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و یک هتل و یک مسجد در آن باز خواهد شد و بخش بالایی ورزشگاه پس از جام جهانی به هتل تبدیل می‌شود.

استادیوم ثمامه میزبان پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی نیز از دیگر بازی‌هایی هستند که در این استادیوم برگزار می‌شوند.

از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی قطر چه می‌دانید؟  

ورزشگاه ثمامه

  • نام عربی: ملعب الثمامة
  • نام انگلیسی: Al-Thumama Stadium
  • ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
  • آدرس: شهر دوحه، قطر
  • تعداد بازی: هشت، تا مرحله یک‌چهارم نهایی

علت نام‌گذاری ورزشگاه الثمامه دوحه

ورزشگاه Al Thumama که در جنوب دوحه قرار دارد، به شکلی طراحی و ساخته شده که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم قطر است؛ همچنین نام این استادیوم زیبا و بزرگ نیز از نام یک درخت بومی که در این منطقه رشد می‌کند، گرفته شده است.

ظرفیت ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه الثمامه ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار تماشاگر در جام جهانی قطر را دارد. ظرفیت این ورزشگاه بعد از بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر به ۲۰ هزار نفر کاهش پیدا می‌کند و باقی صندلی‌های استادیوم الثمامه به کشورهای در حال توسعه اهدا می‌شود.

استادیوم های قطر - مجله گردشگری هم اقلیم - راهنمای سفر

ویژگی‌های ظاهری استادیوم الثمامه قطر

الثمامه اسم یک درخت است که سن زیادی دارد و در این منطقه رشد می‌کند. شکل ظاهری ورزشگاه الثمامه شبیه به کلاه‌های نخی اعراب است. استفاده از این کلاه‌ها برای نشان دادن استقلال و عزت‌نفس بین اعراب رواج دارد.

نمای استادیوم الثمامه با حدود ۲۵ هزار متر مربع پانل های سوراخ به رنگ سفید پوشیده شده و سقف داخلی سالن هم با یک غشای سفید پوشانده شده است. ارتفاع سقف داخل زمین استادیوم الثمامه به ۴۳ متر می‌رسد.

قطری‌ها برای ساخت استادیوم الثمامه توانستند جایزه MIPIM/Architectural را کسب کنند، این جایزه به پاس استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست به دولت قطر اهدا شد.

معماری ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه الثمامه مطابق با تمام مکان‌هایی که برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر طراحی شده‌، برای بزرگداشت فرهنگ و سنت‌های عربی طراحی شده است. شکل دایره‌ای ورزشگاه منعکس‌کننده کلاهی بافته شده و سنتی است که برای قرن‌ها توسط مردان و پسران در سراسر خاورمیانه مقدس بوده است.

طراحی این ورزشگاه که متناسب با فرهنگ عرب است و نمادی از عزت و استقلال خانواده‌های عرب زبان است، با همکاری استودیوهای معماری معروف بین‌المللی ساخته شده است. ساخت این استادیوم به طور رسمی در اول مارس ۲۰۱۷ آغاز شد، اگر چه کارهای مقدماتی از سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود.

در ابتدا قرار بود این ورزشگاه در سپتامبر ۲۰۲۰ به بهره برداری برسد، اما با شیوع ویروس کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد. از نظر مهندسی، جالب‌ترین جنبه ورزشگاه الثمامه دوحه قطر، سیستم خنک‌کننده آن است که باعث می‌شود در طول بازی‌ها فضای داخلی استادیوم دارای دمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد.

در مجموع ۵۴ عدد تصفیه هوا در این ورزشگاه نصب شده است. جالب اینجاست که سیستم خنک کننده این ورزشگاه از انرژی حاصل از تابش پرتوهای خورشید استفاده می‌کند.

ورزشگاه الثمامه کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

امکانات استادیوم الثمامه

استادیوم الثمامه در محیطی سرسبز قرار دارد و نه‌تنها محلی برای بازی و استراحت به حساب می‌آید بلکه با هدف بهبود زندگی و آینده جوامع محلی ایجاد شده است. این محوطه ۵۰ هزار متر مربعی شامل پوشش گیاهی بومی و حدود ۴۰۰ درخت می‌شود که ۸۴ درصد از این پارک را تشکیل می‌دهند.

در این محل، مرکزی تفریحی با امکاناتی برای ورزش‌های مختلف ازجمله هندبال، والیبال، بسکتبال، شنا و مسیرهای دوومیدانی و دوچرخه‌سواری برپا می‌شود. پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قرار است که صندلی‌های طبقه فوقانی استادیوم برداشته و به‌جای آن، شعبه‌ای از کلینیک ورزشی مشهور آسپتار و هتل بوتیکی با ۶۰ اتاق ساخته شود. همچنین تعدادی واحد تجاری و فروشگاه در این محل شروع به کار خواهند کرد.

هتل‌های نزدیک ورزشگاه الثمامه دوحه

استادیوم Al Thumama در جنوب دوحه واقع شده است و در نزدیکی محله مسکونی نسبتاً مناسبی است.

  • هتل دابل تری بای هیلتون داون تاون: ۱۴ دقیقه رانندگی
  • هتل کینگزگیت: ۱۴ دقیقه رانندگی
  • هتل کنکورد: ۱۶ دقیقه رانندگی
  • هتل لاسیگال دوحه: ۱۶ دقیقه رانندگی

ویدیو معرفی استادیوم الثمامه قطر - یابکس

بازی‌های مهمی که در استادیوم الثمامه برگزار شده است

استادیوم الثمامه میزبان فینال ۴۹ مین دوره مسابقات امیر کاپ قطر بود همچنین بازی نیمه نهایی جام عرب در سال ۲۰۲۱ هم در این ورزشگاه انجام شد.

استادیوم الثمامه میزبان کدام بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است؟

در طول جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ورزشگاه الثمامه میزبان ۶ مسابقه گروهی دور اول، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک‌چهارم نهایی خواهد بود.

تیم‌های فوتبال تاریخ برگزاری مسابقه ساعت برگزاری مسابقه به وقت محلی
سنگال - هلند ۳۰ آبان ساعت ۱۳
اسپانیا - کاستاریکا دو آذر ساعت ۱۹
قطر - سنگال ۴ آذر ساعت ۱۶
مراکش - بلژیک ۶ آذر ساعت ۱۶
ایران - آمریکا ۸ آذر ساعت ۲۲
کانادا - مراکش ۱۰ آذر ساعت ۱۸
مرحله یک‌شانزدهم (تیم اول گروه D - تیم دوم گروه C) ۱۳ آذر ساعت ۱۸
مرحله یک‌چهارم نهایی (برنده بازی ۵۵ و ۵۶) ۱۹ آذر ساعت ۱۸
کد خبر 622526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.