با سعه صدر نقدهای جوانان را بشنویم/ ارتقای دانش و بینش با برگزاری گفتمان‌ها

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تدوین فهرستی از مطالب برای ارائه در گفتمان‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی را ضروری دانست و گفت: برای موفقیت این حرکت باید بدانیم که چالش ذهنی مخاطب و دغدغه‌های او چیست، همچنین نقدهای وارد به مدیریت کشور و رفتار مسئولان را بپذیریم.

غلامرضا منتظری گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: انسان برای به‌گزینی در مسیر زندگی نیازمند آگاهی است و به هر نسبت که ضریب دانایی انسان افزایش یابد، در حسن انتخاب موفق‌تر خواهد بود، این به آن معنا است که در این مسیر نیاز به چراغ راه داریم.

وی با اشاره به تعیین مسیر حرکت انسان بر اساس بینش افراد گفت: به هر نسبت که نسبت به مسائل ناآگاه باشیم ممکن است با تصمیمات نادرست، مصالح زندگی ما تأمین نشود به همین دلیل عنصر بصیرت و آگاهی به قطب‌نمای کشتی زندگی انسان تشبیه شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر کشتی زندگی انسان در امواج متلاطم دنیا قطب‌نما نداشته باشد، به‌درستی به مسیر خود ادامه نخواهد داد بنابراین بصیرت، قطب‌نمای کشتی وجود انسان به‌شمار می‌آید و به هر نسبت که عمق پیدا کند، دانش، بینش و انتخاب‌های افراد بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به تحلیل جامعه‌شناختی امام علی (ع) در نهج‌البلاغه از مردم کوفه، تصریح کرد: بارها گفته و شنیده‌ایم که ما اهل کوفه نیستیم زیرا یکی از ویژگی‌های اهل کوفه نداشتن بصیرت بود، آنها نماز و قرآن می‌خواندند اما نمی‌توانستند بر سر دو راهی‌ها درست تصمیم بگیرند، به همین دلیل امیرالمومنین (ع) آنها را چشم‌داران کور، گوش‌داران کر و حاضران غایب خواندند.

ضرورت تقویت پیوند عالمان با اقشار مردم

منتظری نداشتن بصیرت را مانع حضور معنادار انسان در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: با هجمه‌ای که رسانه‌های معاند، مخالفان نظام و کسانی که چشم دیدن پیشرفت‌های کشور را ندارند بر ضد این مردم به ویژه نسل جوان به راه انداختند و با فتنه‌ها و دسیسه‌ها فضا را غبارآلود کردند، لازم است که پیوند عالمان، اندیشمندان، مسئولان، متفکران، صاحبان اندیشه، معلمان، استادان و علما با اقشار گوناگون جامعه تقویت شود.

وی فراهم شدن فضای صمیمی و بدون ترس برای بیان نظرات نسل جوان را ضروری دانست و گفت: باید سعه‌صدر خود را بالا ببریم و فضایی فراهم کنیم که نقدها را بشنویم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ بر این اساس برگزاری گفتمان‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی گام بسیار مهمی است که از یک‌سو زمینه ارتقای دانش و بینش را فراهم می‌کند و از سوی دیگر بسیاری از گره‌های ایجاد شده در اندیشه را باز می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی ادامه داد: باید فضایی فراهم شود که استادان و صاحبان اندیشه بتوانند دغدغه‌های ذهن نسل جوان را بی‌واسطه بشنوند و صادقانه به نقدهای آنها پاسخ دهند، همچنین مخاطبان به ویژه نسل جوان، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز باید بتوانند مباحث خود را به خوبی مطرح کنند و ما را محرم افکار خود بدانند.

نقدهای مطرح شده باید مفهومی باشد

وی با بیان اینکه پاسخ نقدهای مطرح شده در کرسی‌های آزاداندیشی باید مفهومی باشد، گفت: این نسل سرمایه و آینده‌ساز کشور است، بنابراین باید آستانه تحمل خود را را بالا ببریم تا نقدها را بشنویم و به آنها پاسخ دهیم.

منتظری یادآور شد: حضور در کرسی‌های آزاداندیشی به معنای قانع شدن نسل جوان نخواهد بود اما باید شرایطی فراهم شود که مباحث را مطرح کنند تا تخلیه انرژی شکل گیرد و آرامش به جامعه بازگردد زیرا جوان احساس می‌کند که کشور و نظام برای او ارزش قائل است، بنابراین کار ارزشمندی است و باید ادامه یابد.

وی درباره راهکارهای حفظ کرسی‌های آزاداندیشی از شعارزدگی نیز گفت: نخستین راهکار نیت و اندیشه حضور افراد در این نشست‌ها است زیرا اعمال آئینه نیت ما است و در صورتی که صادقانه در این مسیر گام برداریم، اثرگذاری آن افزایش می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دومین گام برای نزدیک شدن کرسی‌های آزاداندیشی به واقعیت را پذیرش دوطرفه بودن جاده گفت‌وگو دانست و ادامه داد: پیش از مطرح کردن مطالبی که از قبل در ذهن خود آماده کردیم باید به مخاطب اجازه دهیم که صحبت کند و سلسله نیازهای خود را مطرح کند تا فراوانی آن را به دست بیاوریم و درباره آنها صحبت کنیم.

نقدهای وارد به مدیریت کشور و مسئولان را بپذیریم

وی این رویکرد را باعث پذیرش گفت‌وگو با استاد و معلم از سوی جوانان دانست و تصریح کرد: در صورتی که به این قاعده توجه کنیم نسل جوان احساس نمی‌کند که این حرکت نمایشی و از پیش تعریف شده برای تزریق مسکن به آنها است، بر اساس علم روانشناسی نیز بین کشش و کوشش رابطه معناداری وجود دارد و در صورتی نسل جدید به گفت‌وگو در کرسی‌های آزاداندیشی گرایش پیدا می‌کند مطالب مطرح شده متناسب با نیاز او باشد.

منتظری تدوین فهرستی از مطالب برای ارائه در گفتمان‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی را ضروری دانست و گفت: برای موفقیت این حرکت باید بدانیم که چالش ذهنی مخاطب و دغدغه‌های او چیست، نقدها کجاست و راهکار مؤثر دیگر برای حفظ هدف کرسی‌های آزاداندیشی این است که نقدهای وارد به مدیریت کشور و رفتار مسئولان را بپذیریم، کاستی‌ها را توجیه نکنیم بلکه در یک مقایسه تطبیقی بین تحولات، پیشرفت‌های، اشکالات و کاستی‌ها را بپذیریم.

وی نادیده گرفتن مشکلات کشور را باعث از دست رفتن مخاطبان عنوان کرد و افزود: اگر گفت‌وگو با نشان دادن شرایط به شکل گل و بلبل برگزار شود، به طور حتم در ثانیه‌های اول گفت‌وگو مخاطب را از دست می‌دهیم و گرچه در آن فضای فیزیکی حضور دارند اما کششی برای دریافت سخنان مطرح شده وجود نخواهد داشت.

کد خبر 622291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.