تبریک به ایران؛ سلام به «ایران قوی»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تبریک به ایران؛ سلام به «ایران قوی»» نوشت: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر ولز بار دیگر ثابت کرد هر جا که استعداد و توانمندی کم‌نظیر فرزندان این آب و خاک با امید و تلاشی بی‌دریغ همراه می‌شود، تحقق حماسه‌ها و افتخارات بزرگ دور از انتظار نیست.

این پیروزی بزرگ، تحقق باورهای ملتی بود که هیچ‌گاه در برابر شکست سر خم نکرده و از هر فرصتی برای موفقیت و سربلندی کشور عزیزشان بهره می‌برند.

این پیروزی نه تنها می‌تواند سرآغازی برای پیروزی‌های بزرگ‌تر در عرصه فوتبال و ورزش باشد، بلکه سرآغازی است برای ایمان و باورمندی بیشتر به توانمندی‌های فرزندان این سرزمین. همان جوانانی که تحقق ایران قوی در گرو باور و ایمان آنها به این آرمان بزرگ و تلاش و همت بی‌دریغ آنها برای رسیدن به آن است؛ همان عاملی که رمز موفقیت در این مسابقه بزرگ بود، رمز موفقیت ملت ایران در تحقق «ایران قوی» هم خواهد بود.

هرگاه که ملتی با عزم و پشتکار از شکست‌ها پلی برای پیروزی بسازد و بر تمام امواج یأس و ناامیدی غلبه کند، تحقق پیروزی و سربلندی در همه عرصه‌های ملی برای او دور از دسترس نخواهد بود. همچنان که برتری در این مسابقه حق ما بود، برتری و موفقیت در سایر عرصه‌های زندگی نیز حق همه فرزندان این سرزمین است.

رساندن ایران به جایگاهی شایسته در جهان حق همه ما ایرانیان است و برای تحقق این آرمان بزرگ همه ما باید تا پای جان بکوشیم و از شکست‌های کوچک نهراسیم و ناامید نشویم. این درس بزرگ جوانان فوتبالیست ما به همه ایرانیان و به همه جهانیان بود.

آنها به جهانیان نشان دادند که باید به افتخار ایران قوی بایستند و به این همه همت و امید و غیرت، آفرین بگویند. آنها نشان دادند آن اکسیری که می‌تواند استعداد و توانمندی‌های بیشمار جوانان این کشور را به گوهر افتخار و سربلندی تبدیل کند، چیزی جز امید و باور به موفقیت و پیروزی نیست. برای یک ملت امیدوار، خواستن همان توانستن است.

جوانان ما بارها نشان داده‌اند که هرگاه به آنها اعتماد شده است، تا پای جان بر سر دفاع از آبرو و عزت میهنشان جنگیده‌اند.

جوانان ما نشان داده‌اند که با یک شکست تن به ناامیدی نمی‌دهند و از تحقق آرمان‌ها و آرزوهای بزرگشان دست نمی‌کشند. آنها بارها ثابت کرده‌اند که جز به پیروزی نمی‌اندیشند و شادی هم‌میهنان‌شان را با هیچ دستاورد دیگری در این دنیا معاوضه نمی‌کنند.

این شادی حق ملت ایران است، حق ملتی که هیچ‌گاه و در هیچ عرصه‌ای تسلیم نشده و تن به شکست و سرافکندگی نداده است. چنین ملت پرافتخاری شایسته بهترین‌ها است و برای رسیدن به آنچه شایسته آن است باید با تمام توان برای ساختن «ایران قوی» مبارزه کرده و با ناامیدی‌ها و ناامیدکنندگان بستیزد. این تازه آغاز کار ما است برای ساخت کشوری قدرتمند، آن‌گونه که شایسته ایران و ایرانیان باشد. سپاس بیکران نثار بازیکنان غیرتمند و فهیم تیم ملی فوتبال ایران؛ تبریک به ایران، سلام به «ایران قوی».

تبریک به ایران؛ سلام به «ایران قوی»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژدها را قورت دادیم» نوشت: مهم این است که بند کفش‌ها را محکم ببندیم، تیم ملی فوتبال ایران دیروز در یک کلمه، «تیم ملی» بود و بند کفش‌ها و کمر همت را محکم بسته بود و تا آخر تلاش کرد.

بچه‌ها سرود ملی را زمزمه کردند، یک دل بودند، وقت گل‌زدن شادی کردند و شدند آنچه که بودند و باید می‌بودند. شدند تیم ملی و اژدهای ولز را یک لقمه کردند. کی‌روش در آخر بازی همان حرف طارمی را زد که «جام جهانی برای ما تازه آغاز شده است.»

پورعلی‌گنجی گفت: «سرود را خواندیم تا دل مردم را شاد کنیم.» گرت بیل، کاپیتان ولز گفت «له شدیم»، درست مثل اینترنشنال و بی‌بی‌سی! گزارشگر ایتالیایی گفت: «حتی من هیجان‌زده هستم این برد یک تیم است، برد مردم است و ایران واقعاً می‌ارزید.»

گزارشگر عرب بعد از گل دوم ایران ده‌ها بار پی‌درپی فریاد زد: «خلاص، خلاص، خلاص!»
دیروز تیم ملی فوتبال ایران ثابت کرد آنچه در بازی اول مقابل انگلستان رخ داد، تنها حاصل حاشیه‌سازی‌هایی بود که از روز اول گریبان تیم را گرفته بود، اما وقتی حاشیه‌ها مدیریت شد و تیم کار خودش را کرد، آن‌وقت بچه‌ها کاری کردند کارستان. یک برد مهم با یک بازی قابل قبول، رو به جلو و هجومی.

یک بازی تهاجمی خوب که بارها تا مرز گلزنی هم پیش رفت، اما انگار باید به دقایق پایانی می‌رسید تا روزبه چشمی و رامین رضائیان برایمان پیام‌آور شادی باشند. دیروز تیم ملی با انسجام‌تر از هر زمان دیگری بود. همان زمان که بچه‌ها با قدرت، دقت و اطمینان سرود ایران را زمزمه کردند، می‌شد متوجه شد که ما بازی را می‌بریم.
بازی با حملات گسترده ایران آغاز شد.

ایران آمده بود تا ببرد و حضور سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله و میدان‌داری عزت‌اللهی و قلی‌زاده عملاً ولز را به داخل زمین خود کشانده بود.

حملات ایران جواب داد و قلی‌زاده هم گل زد، اما باز هم VAR اعلام آفساید کرد تا ایران به گل نرسد، هرچند همین کار باعث شد ایران با قدرت بیشتری به دروازه ولز حمله‌ور شود.

نیمه اول می‌شد به گل رسید، اما تلاش‌ها به جایی نرسید.

شروع نیمه دوم باز هم حمله و میدان‌داری با ایران بود و ولز خوش‌شانس بود که ایران به گل نمی‌رسید.

دقیقه ۵۱ سردار آزمون در مصاف تک‌به‌تک توپ را به تیر چپ دروازه ولز زد و توپ برگشتی را قلی‌زاده با ضربه‌ای فنی به تیر راست کوبید تا ضربه برگشتی سردار را دروازه‌بان ولز دفع کند.

ایران همه‌جانبه از زمین و هوا حمله می‌کرد.

ضربات سعید عزت‌اللهی و مهدی ترابی با اختلاف اندک به بیرون می‌رفت تا آه از نهاد همه بلند شود. دقیقه ۸۶ مهدی طارمی فرار کرد و در مصاف تک‌به‌تک با وین هنسی، دروازه‌بان ولز با خطای او متوقف شد تا VAR این بار حکم به اخراج هنسی بدهد.

با این حال ولز عقب‌نشینی نکرد و همچنان دل به ضدحملات خوش کرده بود. بازی به وقت‌های اضافه رفت و دیگر همه داشتیم آماده مساوی می‌شدیم که روزبه چشمی توپ برگشتی دفاع را کنترل و با یک ضربه دقیق از ۳۰ متری به گوشه دروازه فرستاد و ایران را منفجر کرد.

ولز چیزی برای از دست دادن نداشت، ولی ضربه دوم را هم خورد، باز هم فرار طارمی و این بار پاس او برای رامین رضائیان تا چیپ خونسردانه او گل دوم را برایمان به ارمغان بیاورد.

حالا ایران دوباره به جام برگشته و دیدار با آمریکا حساس‌تر از بازی با ولز می‌تواند صعودمان را قطعی و تاریخ‌سازی ایران را تکمیل کند.

تبریک به ایران؛ سلام به «ایران قوی»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عتاب دارویی رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت» نوشت: وضعیت کمبودهای دارویی و گزارش‌های احتمالاً ناقص از شرایط کنونی عرضه دارو که به دولت می‌رسد، رئیس جمهور را برآشفته کرده است.

روایت دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، از ناراحتی آیت‌الله رئیسی را که دیروز جمعه خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده است، با هم مرور کنیم: «ششم مهرماه در ستاد کرونا اطلاعاتی که ما از کمبود دارو داشتیم، من در جلسه خدمت رئیس جمهور گفتم که کمبود دارو جدی است.

مسئولان گفتند ۵۰ قلم کمبود است، من هفته بعد یک لیست ۴۵۰ قلمی را مستند بردم و گفتم ۵۰ قلم نیست، ۴۵۰ قلم کمبود دارو است.

مرتب پیگیر بودیم، قبل از سال چندین بار راجع به شربت‌های آنتی‌بیوتیک به‌خصوص برای بچه‌ها و سرم ما در ستاد کرونا تذکر دادیم. مسئول سازمان غذا و دارو به رئیس جمهور گفت که ما یک ماه دیگر این مشکل را برطرف می‌کنیم.

رئیس‌جمهور عصبانی شدند، گفتند مگر می‌شود به بیمار گفت که یک ماه دیگر من دارویت را فراهم می‌کنم، این اورژانس است اگر می‌توانید تولید کنید، تولید کنید، اگر نمی‌توانید وارد کنید.»

جالب این‌جا است که هشدار کمبود دارو از ماه‌ها قبل توسط کارشناسان و نمایندگان به بخش‌های مسئول در دولت داده شد؛ اما آن مسئول و آن سازمان و وزارتخانه که باید توجه می‌کرد، نکرد. نمونه یکی از این بی‌توجهی‌ها، همین نقل قول شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس است که مربوط به اوایل مهرماه گذشته است.

با تأسف و درد باید این مسئله را بیان کرد که هنوز برخی از مسئولان هستند که خواسته یا ناخواسته، گزارش‌های ناقص و بعضاً غیرواقعی ارائه می‌کنند که بی‌شک بخش زیادی از مشکلات امروز دارو، ریشه در همین گزارش‌ها دارد.

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، دیروز در یک برنامه تلویزیونی به چنین مصداقی درباره افزایش قیمت داروها برخلاف وعده‌های طرح «دارویار» اشاره کرد: «چندی پیش وزیر بهداشت که گفته بود هم‌اکنون تقریباً افرادی که با نسخه الکترونیک تجویز می‌کنند، دارو می‌گیرند این کاملاً تحت پوشش دارویار است و مشکلی ندارند، اتفاقاً این صحبت را خدمت رئیس‌جمهور در ستاد کرونا مطرح کردند، من آنجا نمونه آوردم، گفتم این طور نیست که هرکس نسخه الکترونیک بنویسد حتماً طرح است، البته ایشان می‌گفت ما یارانه سلامت می‌دهیم، واقعیت این است این طور چیزی اتفاق نمی‌افتد.

چون به‌ویژه داروهای بیماران قلبی- عروقی، بیماران مزمن مثل دیابت، بیماران اعصاب و روان، ام‌اس و خیلی از بیماری‌ها و بیماران پیوند کلیه، علی‌رغم اینکه نسخه الکترونیک هم نوشته می‌شود، چون تحت پوشش نیست.

اینکه مسئولان وزارت بهداشت، گزارش‌هایی ارائه بدهند که مثلاً، دارو گران نشده یا افزایش‌های احتمالی با طرح دارویار، جبران می‌شود، دردی دوا نمی‌کند چون به احتمال زیاد، فقط این داروخانه‌های سر کوچه آن‌هاست که داروها را گران تحویل مردم نمی‌دهند. چراکه دیگر داروخانه‌ها به هر دلیلی داروها را گران تحویل مردم می‌دهند و مصداق این ادعا گزارش روز پنج‌شنبه تجارت نیوز است که نوشت: «گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، گروه بهداشت و درمان در آبان نسبت به ماه قبل از آن، بیشترین افزایش قیمت‌ها (۴ درصد) را داشته است، حتی مسکن و اجاره در رتبه بعد از دارو است که مشخصاً اجاره مسکن با ۳.۵ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت. ضمن اینکه برای گروه بهداشت، نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز، ۴۱.۵ درصد افزایش قیمت به ثبت رسیده است.»

تبریک به ایران؛ سلام به «ایران قوی»

کد خبر 622235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.