۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان در تلاش هستند نوآوری‌هایی برای پیوند هرچه‌ بیشتر شهروندان با یکدیگر و با محیط پیرامون خود پیاده کنند. بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) شهری یکی از اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای ایجاد حس خوب از شهرها و همشهریان در مردم به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجربه انسان‌ها از شهرها، خواه ساکن آن‌جا باشند یا تنها برای سفر روزهایی را در آن‌ها سپری کنند، با یکدیگر بسیار متفاوت است که تعامل با محیط اطراف بیشترین نقش را در شکل دادن این تجربه ایفا می‌کند. سازه‌ها، چشم‌اندازها و خیابان‌ها دست به دست هم می‌دهد تا مانند موتوری برای برانگیختن حس خوب یا بد میان بازدیدکنندگان عمل کنند، با این حال بسیاری از فضاهای عمومی نیز خنثی باقی می‌مانند به این معنی که هیچ حسی میان ساکنان یا مسافران به‌وجود نمی‌آورد.

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای مختلف دنیا، ذهن خود را بر بهبود زیرساخت‌ها متمرکز کرده‌اند تا از این طریق، زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهند و رفاه را برای ساکنان و گردشگران به ارمغان بیاورند. آن‌چه طراحی کلی بسیاری از شهرها نشان می‌دهد این است که جنبه لذت از فضاهای شهری کمتر مورد توجه مدیران قرار گرفته و این در حالی است که زمینه‌سازی برای سرگرمی و بازی در بافت شهرها می‌تواند به جذب بیشتر شهروندان و گردشگران به حضور در فضاهای عمومی کمک کند و حتی بیش از زیرساخت‌های شهری در بهبود کیفیت زندگی مردم مؤثر باشد.

"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

بازی‌وارسازی شهری چیست و چگونه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند؟

بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) به استفاده از ویژگی‌ها و تفکرهای بازی‌گونه در زمینه‌هایی اشاره دارد که ماهیت بازی ندارد. منظور از این مفهوم در بافت شهری، ایجاد المان‌هایی در فضاهای عمومی است که زمینه را برای لذت بردن از محیط خارج از منازل ساکنان فراهم می‌آورد و از طریق پیوند مشتاقانه شهروندان یا مسافران با فضاهای شهری، تجربه آن‌ها را از شهرها بهبود می‌بخشد. در شهرهای دارای ویژگی بازی‌وارسازی، مشارکت بین مردم با یکدیگر و محیط اطراف در سطح بالایی قرار دارد، ضمن این‌که شهروندان در زمینه‌های مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مناطقی با ویژگی بازی‌وارسازی نه‌تنها ویژگی‌های فیزیکی متعددی مانند تجهیزات بازی پارکی را در بر می‌گیرد، بلکه بازی‌های دیجیتالی نیز در آن‌ها به میزان زیادی رایج است و در نتیجه، همه افراد با سلیقه‌های مختلف می‌توانند در این مکان‌ها نهایت لذت را تجربه کنند. در این رابطه، تکنولوژی مهم‌ترین نقش را در ایجاد فضاهای پرشور ایفا می‌کند که در آن‌ها، مردم از طریق تعامل با محیط اطراف خود، لحظه‌هایی فراموش‌نشدنی را هنگام حضور بیرون از خانه تجربه می‌کنند.

"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

برای مثال، پوکمون گو (Pokémon GO) یک بازی ویدئویی در سبک واقعیت افزوده به شمار می‌رفت که به کاربران امکان تجربه شرایط بازی را در مکان‌های واقعی می‌داد. در واقع، افرادی که این بازی را روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند خود نصب کردند، نوعی واقع‌گرایی را تجربه کردند؛ به این صورت که می‌توانستند در سراسر شهرهای خود به جست‌وجوی شخصیت‌های پوکمون بپردازند که این قابلیت، بازیکن‌ها را که همان شهروندان باشند، با یکدیگر و شهرهای خود پیوند می‌داد. بازی‌وارسازی نیز کاربردی شبیه با پوکمون گو دارد که با جذابیت ویژه خود، مردم را به بیرون از منازل و کاوش محیط‌های اطراف خود سوق می‌دهد.

"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

بازی‌وارسازی دیجیتالی

بازی‌وارسازی دیجیتالی یک شهر مزایای بی‌شماری برای زندگی شهروندان و زیرساخت‌های شهری به دنبال دارد؛ بازی‌های ویدئویی در تقویت روابط اجتماعی آنلاین بسیار موفق عمل می‌کند که ایجاد موقعیت‌های مکانی واقعی می‌تواند این موفقیت را دوچندان کند و به بهبود تعامل انسان‌ها با سایر مردم و محیط اطراف زندگی خود منجر شود. این اصل در مورد ایجاد فضاهایی با المان‌های سرگرم‌کننده نیز صدق می‌کند به این صورت که در چنین فضاهایی، مردم بیشتر مایل به حضور در خارج از منزل هستند که این امر به سهم خود در ایجاد مناطق امن‌تر، پرشورتر و با رونق اقتصادی بیشتر نقش مهمی ایفا می‌کند.

به‌تازگی یک پروژه مشارکت اجتماعی تحت عنوان Hello Lamp Post در بیش از ۲۵ شهر دنیا پیاده شده است که به مردم امکان برقراری ارتباط با اشیای خیابانی را فراهم می‌آورد و از این طریق به پیوند شهروندان با یکدیگر و محیط اطراف خود به منظور افزایش نشاط در خیابان‌ها منجر می‌شود. در این نوآوری، شهروندان می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه هوشمند خود کیو آر کد یا یک علامت زرد را روی اشیای شهری پیدا کنند و سپس به ارسال یک پیام از طریق آن بپردازند و با این کار، نظر یا انتقاد خود از محیط اطراف را بیان کنند.

"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

افزودن المان‌های بازی‌گونه به شهرها و فعالیت‌های دنیای واقعی می‌تواند به بهبود روابط میان گروه‌های مختلف مردم کمک کند و در ایجاد بافت‌های اجتماعی قدرتمند در شهرها منجر شود. این فضاها باید بر اساس نیاز کاربران طراحی شود تا حضور هرچه بیشتر مردم در آن‌ها را به دنبال داشته باشد و در نهایت به تقویت تعامل میان آن‌ها و محیط منتهی شود. به عنوان مثال، پلکان یکی از ایستگاه‌های متروی استکهلم، پایتخت سوئد به شکل کلیدهای پیانو رنگ‌آمیزی شده است که این نوع طراحی، توجه اغلب مسافران را به خود جذب می‌کند و آن‌ها را به جایگزینی پله‌های برقی با این پلکان سوق می‌دهد.

"گیمیفیکیشن" شهری چیست؟

کد خبر 622203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.