شرکت ایران در نشست وزرای "آیورا "

بیست‌ودومین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (موسوم به آیورا) با حضور وزرای امورخارجه و مقامات کشورهای عضو در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.

به گزارش ایمنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان که در رأس هیئتی در این نشست حضور داشت در سخنرانی خود با اشاره به اقدامات مثبت ایران برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب این اتحادیه اظهار کرد: "علیرغم تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی به پیشبرد اولویت‌های آیورا در حوزه‌های مختلف کرده است.

وی از جمله به تلاش‌های کشورمان در توسعه مواصلات دریایی و چند وجهی در بنادر خلیج فارس و اقیانوس هند نظیر چابهار پرداخت و خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها در خدمت اتصال کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپاست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به موضوع اجلاس (حفظ محیط زیست اقیانوس هند) برخی چالش‌های محیط زیستی نظیر آلودگی دریایی، صید بی رویه، گرم شدن آب‌ها، تخریب زیستگاه‌های دریایی و تنوع زیستی و نیز ریزگردها و طوفان شن را برشمرد و افزود: اتحادیه آیورا باید سازوکارهای نهادی و مالی مشترک برای مواجهه با این چالش‌ها ایجاد کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه همچنین در حاشیه این اجلاس با وزرا و مقامات برخی کشورها از جمله بنگلادش، تانزانیا، آفریقای جنوبی، ژاپن و کنیا دیدار و در خصوص روابط دوجانبه اقتصادی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ۲۳ کشور حاشیه اقیانوس هند می‌باشد که همکاری‌های اقتصادی دریا-محور را در دستورکار خود دارد. ده کشور از خارج از منطقه نیز به عنوان "شریک گفتگو" با این اتحادیه همکاری می‌کنند.

مقر اتحادیه در جزیره موریس است و "مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری آیورا" به عنوان یکی از آژانس‌های تخصصی این اتحادیه در کشورمان مستقر است.

منبع: ایسنا

کد خبر 622153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.