ولز صفر- ایران ۲/ بازگشت باشکوه یوزها به جام

تیم ملی ایران در دیداری دراماتیک با پیروزی مقابل ولز بازگشتی باشکوه به جام جهانی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چارچوب رقابت‌های گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، امروز _جمعه، چهارم آذرماه_ از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران، تیم‌های ولز و ایران در ورزشگاه احمد بن علی شهر الریان به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در نهایت با گل‌های دقایق پایانی چشمی و رضاییان با نتیجه دو بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

روز دوم گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های ایران و ولز

ورزشگاه: احمد بن علی (الریان)

گل‌ها: روزبه چشمی (دقیقه ۸+۹۰) و رامین رضاییان (دقیقه ۱۱+۹۰) برای ایران

اخطار: جو رودون (دقیقه ۳+۴۵) از ولز؛ رامین رضاییان (دقیقه ۴+۹۰)، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۵+۹۰) از ایران

اخراج: وین هنسی (دقیقه ۸۶، اخراج مستقیم) از ولز

ولز: وین هنسی، کریس مفام، جو رودون، بن دیویس، کونور روبرتس (۵۷- برنان جانسون)، اتان آمپادو (۷۷- جو آلن)، آرون رمزی (۸۷- دی وارد)، هری ویلسون (۵۸- دنیل جیمز)، نکو ویلیامز، کیفر مور و گرت بیل

سرمربی: رابرت پیج

ایران: حسین حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، میلاد محمدی، رامین رضائیان، سعید عزت الهی (۸۳-علی کریمی)، احمد نورالهی (۷۸- روزبه چشمی)، احسان حاج صفی (۷۶- مهدی ترابی)، علی قلی‌زاده (۷۷- علیرضا جهانبخش)، سردار آزمون (۶۸- کریم انصاری فرد) و مهدی طارمی

سرمربی: کارلوس کی‌روش

داور: ماریو آلبرتو اسکوبار تاکو (گواتمالا)

شرح بازی:

پس از شکست سنگین مقابل انگلیس، ایران با فراموشی آن بازی و امیدواری زیاد به دو بازی بعدی مقابل ولز و آمریکا به مصاف ولز رفته بود. ایران که با چهار تغییر نسبت به بازی قبلی مقابل ولز قرار گرفته بود و ترکیب به نسبت هجومی تری را به خود می‌دید بسیار بهتر از دیدار قبلی بازی را آغاز کرد و هرچه از زمان بازی می‌گذشت شاگردان کی روش با اعتماد به نفس بیشتر به دنبال باز کردن دروازه حریف خود بودند. در سوی دیگر ولز که از بازی قبل مقابل آمریکا یک امتیاز کسب کرده بود برای حفظ شانس صعود، با استراتژی هجومی و کسب پیروزی مقابل ایران وارد میدان شده بود، شاگردان رابرت پیج از اواسط نیمه نخست کم کم بر بازی مسلط شدند اما ایران که عقب بازی می‌کرد فضا را از این تیم گرفته بود و به جز چند ارسال خطرناک، این تیم نتوانست از طریق دیگری به دروازه حسین حسینی نزدیک شود، ایران اما روی زمانی برنامه داشت که توپ ولزی‌ها از دست می‌رفت و در این هنگام حمله سریع ایران که در راس آن آزمون و طارمی قرار داشتند آغاز می‌شد، یکی از این حملات سریع در دقیقه ۱۵ برای ایران با گل همراه شد اما از بخت بد داور به دلیل آفساید گل را مردود اعلام کرد.

در نیمه دوم برتری ایران بیشتر از نیمه نخست محسوس بود و با وجود اینکه ولز در دقایقی بیشتر صاحب توپ و میدان بود اما این ایران بود که ضمن بستن فضاها در زمانی که صاحب توپ نبود، حملات خطرناک‌تری ترتیب می‌داد. اوج خطرات ایران در اواسط نیمه نخست بود جایی که ایران دو بار متوالی توسط آزمون و قلی زاده به تیر زد اما به گل نرسید، بازی برتر ایران در نیمه دوم در دقیقه ۸۶ منجر به خطای شدید دروازه بان ولز روی یک موقعیت تک به تک شد تا حریف ۱۰ نفره شود و ایران در وضعیت بهتری برای گلزنی قرار بگیرد.

با ۱۰ نفره شدن ولز، ایران سراپا هجومی شد و پس از اینکه چندین حمله خطرناک ایران به گل نرسید، بالاخره این روزبه چشمی بود که در آخرین دقایق بازی با شوتی فوق العاده از پشت محوطه جریمه دروازه ولز را باز کرد تا مقاومت دقایق پایانی ولز شکست بخورد و این ایران باشد که در این بازی پیش میفتد. در دقایق پایانی بازی و در حالی که ولز برای به ثمر رساندن گل تساوی رو به بازی انتحاری آورده بود در یک ضد حمله ایران توسط رضاییان به گل دوم هم رسید تا شیرینی این برد شیرین برای ملت عزیز ایران دو چندان شود.

ایران با این پیروزی با سه امتیاز به رده دوم جدول صعود کرد، جایگاهی که به احتمال زیاد پس از بازی امشب انگلیس و آمریکا هم ثابت بماند.

شرح گل ها:

۱-۰ (۹۰+۸- ایران) - ایران که سراپا هجومی شده بود روی توپ برگشتی سرگردان پشت محوطه جریمه که به چشمی رسیده بود با شوت سرکش او در واپسین ثانیه‌های بازی به گل رسید تا همه بازیکنان، نیمکت نشینان و سایر افراد حاضر روی نیمکت برای شادی گل به وسط زمین بیایند!

۲-۰ (۹۰+۱۱- ایران) - در آخرین ثانیه‌های بازی روی یک ضد حمله پاس طارمی منجر به تک به تک شدن رامین رضاییان شد تا او با یک ضربه چیپ توپ را از روی دستان دروازه بان تازه به میدان آمده ولز عبور دهد و دروازه این تیم را برای بار دوم باز کند.

دقایق حساس:

دقیقه ۲- حرکت در عرض نکو ویلیامز با شوت خطرناک او از پشت محوطه جریمه همراه شد اما توپ از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۷- توپی که مدافع ولز برگشت داده بود در پشت محوطه جریمه ولز به آزمون رسید اما شوت او که از موقعیت خوبی نواخته شده بود زمینی و ضعیف بود و در دستان هنسی قرار گرفت.

دقیقه ۱۲- ارسال تیز و رو به جلوی روبرتس از سمت راست در چند قدمی دروازه ایران با ضربه بسیار خطرناک مور همراه شد اما حسینی با جایگیری خوب خطرناک‌ترین موقعیت بازی تا این لحظه را دفع کرد.

دقیقه ۱۵- ایران روی یک ضد حمله سریع و همکاری طارمی و آزمون به محوطه جریمه ولز رسید و در حالی که آزمون با دروازه بان تک به تک بود با پاسی در عرض موجب گلزنی قلی زاده شد اما به دلیل اینکه روی پاس آخر قلی زاده در آفساید قرار داشت داور با کمک VAR گل را نپذیرت.

دقیقه ۲۳- ارسال خطرناک رامین رضاییان از میانه زمین ولز در محوطه جریمه ولز با ضربه سر آزمون همراه شد اما توپ با اختلافی کم از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۴۲- ولزی‌ها که در دقایق پایانی نیمه نخست حمله خطرناکی ترتیب داده بودند در سمت چپ محوطه جریمه ایران توسط ویلسون صاحب موقعیت شدند اما ضربه محکم او پس از برخورد به پای پورعلی گنجی که تکل بسته راهی کرنر شد.

دقیقه ۲+۴۵- روی حمله سریع ایران موقعیت گلزنی برای ایران ایجاد شد جایی که ارسال سرضرب عزت اللهی از پشت محوطه جریمه ولز می‌توانست منجر به گلزنی سردار شود اما او یک قدم کم آورد تا توپ از سوی دیگر به بیرون رود.

دقیقه ۴+۴۵- ارسال تیز حاج صفی درون محوطه جریمه فرود آمد و در حالی که موقعیت خوبی برای شوتزنی طارمی ایجاد شده مزاحمت بازیکن ولز از پشت سر منجر شد طارمی نتواند ضربه خوبی به توپی بزند.

دقیقه ۵+۴۵- ایران که روی دروازه ولز خیمه زده بود در پشت محوطه جریمه ولز توسط نورالله‌ی صاحب موقعیت شوتزنی شد اما شوت محکم و خطرناک او در دستان دروازه بان ولز قرار گرفت.

دقیقه ۵۲- در خطرناک‌ترین صحنه‌های بازی تا این دقیقه آزمون که با پاس در عمق عالی حاج صفی در موقعیت تک به تک قرار گرفته بود با فرار به سمت دروازه ولز در موقعیت خوبی قرار گرفت اما ضربه او به تیر عمودی دروازه ولز برخورد کرد و برگشت داده شد. در ادامه توپی که در پشت محوطه جریمه به قلی زاده رسیده بود با حرکت در عرض و شوت کات دار او همراه شد اما باز هم توپ به تیر دروازه برخورد کرد و در برگشت نیز ضربه سر آزمون در دستان هنسی قرار گرفت.

دقیقه ۵۵- توپ سرگردان در محوطه جریمه ولز با ضربه محکم حاج صفی همراه شد که اگر توسط مدافع ولز بلاک نمی‌شد قطعاً به تور دروازه این تیم چسبیده بود.

دقیقه ۷۳- شوت زمینی و بسیار خطرناک عزت اللهی از پشت محوطه جریمه ولز را دروازه بان این تیم با کف دست رد کرد تا باز هم موقعیت خوب ایران از دست برود.

دقیقه ۸۳- شوت سرکش بن دیوس از پشت محوطه جریمه ایران به لطف اثر حسینی با نوک انگشتانش، راهی کرنر شد.

دقیقه ۸۶- در یک ضد حمله فرار طارمی منجر به خطای شدید دروازه بان ولز روی او شد تا داور به کمک VAR به او کارت قرمز نشان داد.

دقیقه ۸۸- شوت سرکش مهدی ترابی که از موقعیت چسبیده به محوطه جریمه ولز نواخته شد با اختلافی بسیار کم با تیر دروازه به بیرون رفت.

اتفاق ویژه:

پیروزی با اختلاف دو گل در این بازی، بهترین پیروزی تاریخ ایران در جام جهانی لقب گرفت.

بهترین بازیکن:

مهدی طارمی که از حریف اخراج گرفت و پاس گل دوم را داد در کنار روزبه چشمی و رامین رضاییان، گلزنان ایران بهترین های زمین بودند.

کد خبر 622064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.