تکرار تراژدی سوخت مازوت

"توسعه یک‌باره پنج هزار معدن" بمب تخریب‌گر زیستگاه‌های حیات وحش، تکرار تراژدی سوختن روزانه ۳۳ میلیون لیتر "مازوت" در نیروگاه‌های کشور، انتقال "لالین" به سیستان، مرگ سالانه ۱.۵ میلیون با "ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون" و خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر را در بسته محیط‌زیست بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انتشار خبر مزایده پنج هزار واحد معدنی در برخی رسانه‌ها اظهار کرد: توسعه واحدهای معدنی آن هم به یک‌باره به شدت موجب تخریب زیستگاه‌ها، تنوع زیستی و کاهش کیفیت هوا و خاک کشورمان می‌شود.

وی با بیان اینکه با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی به عنوان متولیان اصلی مقابله با تخریب خاک مکاتبه‌هایی شده است و نگرانی‌هایمان را در این زمینه منتقل کرده‌ایم، گفت: در برابر توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست بر اساس قانون ایستادگی می‌کنیم، چرا که توسعه واحدهای معدنی نباید موجب تخریب سرمایه‌های زیستی شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فعالیت‌های معدنی از نظر تأثیرگذاری در طبیعت بسیار مهم است، افزود: توسعه کشاورزی دیم همراه با معدن‌کاوی با جاده‌های متعدد دسترسی و چرای بی‌رویه دام چهار عاملی است که به شدت بر مناطق حفاظت شده تأثیر منفی می‌گذارد.

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۸۸ و با تصویب قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، سازمان حفاظت محیط زیست از گردونه استعلامات معدنی حذف شد و در اصلاح قانون معادن هم به سبب نگاهی که نمایندگان مجلس در آن زمان داشتند و اینکه توسعه معدنی باید در کشور اتفاق بیفتد، باز هم سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست که ۱۱ درصد از خاک کشور را تشکیل می‌دهد، مجاز به اعلام نظر در زمان اکتشاف و بهره‌برداری از معادن شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در قانون حفاظت از خاک، برخورد با تخریب محیط‌زیست برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و در چنین شرایطی سازمان حفاظت محیط زیست در محدوده مناطق چهارگانه خود می‌تواند اقدامات قانونی برای پیشگیری از واگذاری‌های بی‌رویه معادن و مقابله با تخریب‌های ناشی از فعالیت واحدهای معدنی را انجام دهد و درباره ۹۰ درصد از خاک کشور سازمان حفاظت محیط زیست اختیار قانونی ندارد.

تکرار تراژدی سوختن روزانه ۳۳ میلیون لیتر "مازوت" در نیروگاه‌های کشور

الهه پهلوان؛ عضو بنیاد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار کرد: آذر ماه ۱۴۰۰ مصرف روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تأیید کرد! این در حالی است که بر اساس نظر متخصصان انرژی، استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، صرفه اقتصادی ندارد، چرا که قیمت گاز از مازوت کمتر است.

وی گفت: با وجود صراحت و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ممنوعیت مصرف سوخت مازوت، استفاده از این سوخت در بیشتر نیروگاه‌ها با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و همزمان با اوج آلودگی هوا به دلیل سکون و وارونگی هوا از سر گرفته می‌شود و نیروگاه‌ها بر شدت وضعیت بحرانی آلودگی هوا می‌افزایند.

عضو بنیاد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران افزود: سال‌ها است این موضوع مورد اعتراض شدید مردم قرار دارد، اما مسئولان وزارت نفت اقدام مؤثری برای جلوگیری از استفاده از این سوخت در نیروگاه‌ها نکرده‌اند. بر اساس آمار سیاهه انتشار شهر تهران ۱۲ درصد از انتشار ذرات معلق از ناحیه نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد، البته این ۱۲ درصد به صورت میانگین سالیانه مطرح شده و در روزهای سرد سال که از سوخت مازوت در نیروگاه استفاده می‌شود، درصد بیشتری از ذرات معلق موجود در هوای شهر سهم نیروگاه‌ها است و این موضوع اهمیت این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر چه ماده ۱۸ قانون هوای پاک ضرورت استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها و صنایع را تکلیف کرده است، اما این تکلیف قانونی انجام نمی‌شود. پهلوان گفت: سال گذشته مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست گفتند بازگشت مازوت به نیروگاه‌ها بنا به دستور شورای امنیت ملی ایران صورت گرفته است، همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس آذر ماه ۱۴۰۰ مصرف روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تأیید و آن را اجباری برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق اعلام کرد. در واقع سال‌ها است با یک دوراهی مصرف سوخت مازوت و یا تعطیلی صنایع و نیروگاه‌ها و به دنبال آن قطعی برق در زمستان روبه‌رو هستیم!

"لالین" به سیستان منتقل می‌شود

غلامرضا ابدالی؛ سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: لالین، توله خرس سیاه بلوچی در آینده‌ای نزدیک به باغ وحش چاه‌نیمه در استان سیستان و بلوچستان که زیستگاه اصلی آن است، منتقل می‌شود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت "لالین"؛ توله خرس سیاه بلوچی، گفت: لالین اکنون شرایط خوبی دارد و با تلاش همکاران ما سلامتی خود را به طور کامل به دست آورده است.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سفر اخیری که همراه معاون طبیعی سازمان به استان سیستان و بلوچستان داشتیم، از باغ وحش چاه‌نیمه زابل بازدید کردیم. این باغ وحش علاوه بر دارا بودن کادر علمی بسیار خوبی، فضای مناسبی نیز برای نگهداری خرس سیاه بلوچی در اختیار دارد و گونه‌های دیگر هم به خوبی در آنجا نگهداری می‌شوند. این استان زیستگاه اصلی خرس سیاه بلوچی است و هر گونه‌ای در زیستگاه اصلی خود شرایط بهتری دارد؛ لذا تصمیم گرفتیم تا در آینده‌ای نزدیک لالین را به این باغ وحش منتقل کنیم.

وی در خصوص توانایی این توله خرس سیاه بلوچی برای زندگی در طبیعت، گفت: لالین دنیای وحش را تجربه نکرده و به همین دلیل نمی‌تواند به طبیعت بازگردد؛ بنابراین برنامه‌ای برای رهاسازی آن در طبیعت نداریم.

گفتی است؛ لالین توله خرس سیاه بلوچی است که اوایل خردادماه سال جاری از قاچاقچیان کشف شده و پس از درمان اولیه در اصفهان، به تهران آمده است تا روند درمانی خود را در کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه دهد.

ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هم می‌تواند سالانه ۱.۵ میلیون مرگ را رقم بزنند!

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در هر غلظتی می‌توانند کشنده باشند و ممکن سالانه ۱.۵ میلیون مرگ و میر پیش از موعد در سراسر جهان را رقم بزنند.

در سال ۲۰۱۶، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زد که سالانه بیش از ۴.۲ میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت بالایِ ذرات ریز آلودگی هوا (که در جامعه علمی به عنوان PM ۲.۵ یا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون شناخته می‌شود) دچار مرگ پیش از موعد می‌شوند.

با این حال، یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه مک گیل در کانادا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر سالانه جهانی در اثر آلودگی هوا ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از تصور قبلی باشد و خطر مرگ و میر حتی در سطوح بسیار پایین PM ۲.۵ و در مدت در معرض قرار گرفتن کوتاه نیز افزایش یافته و می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و همچنین برخی از انواع سرطان‌ها شود.

اسکات ویچنتال، سرپرست این تیم تحقیقاتی در زمینه، گفت: ما دریافتیم که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در فضای باز می‌تواند عامل سالانه ۱.۵ میلیون مرگ و میر پیش از موعد در سراسر جهان باشد و این ممکن است حتی در غلظت‌های بسیار پایین که مورد توجه نیستند و حتی در زمان تماس بسیار کوتاه نیز صورت بگیرد.

وی متذکر شد: در این تحقیق با ترکیب داده‌های سلامت و مرگ و میر برای گروهی متشکل از هفت میلیون کانادایی که در یک دوره ۲۵ ساله با اطلاعاتی در مورد سطوح آلودگی در سراسر کشور جمع‌آوری شده بودند، به این نتیجه رسیدیم. از آنجایی که کانادا کشوری با سطوح پایین PM ۲.۵ در فضای باز است، مکان مناسبی برای مطالعه اثرات سلامتی در غلظت‌های پایین است.

خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر

محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی با اشاره به تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری از تشکیل تیم امداد و نجات ویژه برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر خبر داد.

وی در خصوص وضعیت فُک خَزَری اظهار کرد: تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری در ایران بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر همه چالش‌های زندگی این گونه بررسی و احصا شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی افزود: هم‌افزایی بین تمامی ذی‌نفعان برای تدوین و اجرای این طرح در نظر گرفته شده و برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت در این راستا پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ تعداد این گونه در دریای خزر حدود ۷۰ هزار مورد گزارش شده در حالی که سل‌های قبل آن تعداد این گونه یک میلیون بوده است.

طالبی متین با اشاره به خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از این گونه جانوری نه تنها ایران بلکه کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان نیز باید همکاری داشته باشند و در واقع این پنج کشور ساحلی دریای خزر هستند که در زمینه حفاظت از گونه‌های جانوری و دریایی این دریا مسئولیت‌های حقوقی و زیست‌محیطی دارند.

وی تاکید کرد: تیم امداد و نجات این گونه جانور در ایران در آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر تشکیل شده است و هر فک که در تور صیادان قرار گیرد هیا نیاز به درمان باشد توسط یک دامپزشک حاذق در محل که آنجا مستقر است، صورت می‌گیرد.

کد خبر 621982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.