تنفس ۱۱۶ روز هوای آلوده در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: براساس گزارش‌های سازمان محیط زیست استان، تعداد روزهای هوای آلوده در شهر اصفهان و شهرهای اطراف از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۶ روز ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، فعالیت کانون‌های گردوغبار در نیمه نخست سال جاری را از دلایل اصلی آلودگی هوای استان اصفهان دانست و اظهار کرد: حدود ۱۹ کانون گردوغبار در استان مطالعه و شناسایی شده است و امسال شاهد تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای ناشی از فقدان کشت نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار اراضی در مسیر رودخانه زاینده‌رود هستیم که با وزش بادهای کم‌حجم، خیزش گردوخاک ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش میزان تبخیر سطحی، وزش بادهای فصلی، کاهش رطوبت خاک و افزایش دمای هوا در فصول تابستان امسال سبب تشدید شرایط خشکسالی طی این مدت شده است، افزود: با خشکی رودخانه زاینده‌رود حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی در اطراف رودخانه کشت نشده است.

۳۲ درصد مساحت استان اصفهان کویری و بیابانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در رابطه با اینکه ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم بارش، جزو مناطق کویری و بیابانی است، گفت: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران وبیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه در استان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: در قسمت‌هایی از استان، آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

شیشه‌فروش موقعیت بیابان‌زایی را یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان دانست و افزود: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی بوده که طی همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.

کاهش ۵۰ درصدی میانگین بارش‌ها در سال زراعی گذشته

وی وضعیت کم‌آبی استان اصفهان را جدی دانست و اظهار کرد: میانگین بارش‌ها در سال زراعی گذشته به نسبت بلندمدت، ۵۰ درصد کاهش داشته است و نیازمند چاره‌اندیشی و حمایت ویژه توسط مسئولان کشوری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با کمبود بارش‌ها، بسیاری از درختان کهن نوار سبز حاشیه زاینده‌رود و هزاران هکتار از باغات استان اصفهان، به‌دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی در نیمه نخست امسال تحت تأثیر تنش آبی و خشکی قرار گرفته است.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان محیط زیست استان، تعداد روزهای هوای آلوده در شهر اصفهان و شهرهای اطراف از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۶ روز ثبت شده است.

کد خبر 621871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.