انباشت آلاینده‌ها در نیمه دوم سال/ نیازی به تعطیلی مدارس نبود

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: براساس اطلاعیه چند روز قبل اداره کل هواشناسی اصفهان مبنی بر تشدید پایداری روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه شرایط قابل پیش‌بینی بود، چرا که هر سال نیمه دوم سال به دلیل پایداری‌ها این وضعیت اتفاق می‌افتد.

بابک صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تشکیل کار گروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های هواشناسی اصفهان نسبت به شدت این پایداری‌ها و رصد اعداد و ارقام از روز دوشنبه که اکنون هم وجود دارد در جلسه این کارگروه تمهیدات مشابه سال‌های قبل مصوب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم.

وی افزود: کنترل منابع ثابت، تشدید جیب‌های گشت کنترل، برخورد با واحدهای آلاینده و بحث تشدید خودروهای بدون معاینه فنی و توسعه‌های بهداشتی و عدم حضور گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر در جامعه ازجمله تمهیدات مصوب جلسه کار گروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان بوده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که فصل زمستان در شهر اصفهان با وارونگی و سکون هوا مواجه می‌شویم، شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم.

وی در خصوص افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق اصفهان، گفت: بر اساس اطلاعیه چند روز قبل اداره کل هواشناسی اصفهان مبنی بر تشدید پایداری روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه که اوج این سامانه امروز بوده است، شرایط قابل پیش‌بینی بود چراکه هرسال نیمه دوم سال به دلیل پایداری‌ها این وضعیت اتفاق می‌افتد.

تعطیل نشدن مدارس اصفهان با نبود شاخص آلودگی بالای ۱۵۰

صادقیان در خصوص فقدان تعطیلی مدارس باوجود افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان و کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس طی روزهای اخیر و امروز، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها در سیستم اداری و کارشناسی می‌توانیم مصوبات را وضع و پیگیری کنیم. با توجه به غلطت آلاینده در ایستگاه‌های اصفهان که وضعیت شاخص در حد آلودگی هم بوده اما به آن سطح که قانون‌گذار برای تعطیلی‌ها مشخص کرده است، نرسید که مصوبه تعطیلی مدارس را ابلاغ کنیم.

وی اظهار کرد: مطابق مقررات قانون‌گذار چنانچه غلظت آلاینده‌ها طی میانگین ۲۴ ساعت بیش از شاخص ۱۵۰ ثبت شود، می‌توانیم طبق دستورالعمل‌ها سطوح آموزشی دبستانی و پیش‌دبستانی را تعطیل کنیم اما طی روزهای اخیر میانگین اعداد از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در اصفهان به این شاخص نرسیده است و به همین دلیل بیشتر مصوبات آلودگی هوا در این روزها فقط حالت توصیه‌ای داشته است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اضافه کرد: مباحث بازدارندگی تولید مواد آلاینده در منابع متحرک و ثابت توسط همکاران محیط زیست و سایر بخش‌ها در سازمان‌های صنعت و معدن، شرکت شهرک‌ها و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اگر هر شهروندی خود را موظف بداند که در ساعات اوج آلودگی هوا از تردد در سطح شهر خودداری کند در آینده نزدیک مراجعات ما به مراکز درمانی کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با توجه به وضعیت آلودگی هوا برای تمام گروه‌ها به‌ویژه کودکان و سالمندان، شهروندان جهت حفظ سلامت خود از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند، چراکه در شرایط هوای ناسالم تمام افراد به خصوص گروه‌های حساس با قرار گرفتن درازمدت در معرض هوا ممکن است دچار پیامدهای از آلودگی هوا بیشتری شوند.

کد خبر 621826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.