جولان خودروهای فرسوده در تهران هوای پایتخت را آلوده‌تر کرده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا زمانی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر باشیم و که خدمات حمل‌ونقل عمومی قادر نباشد که دارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدجعفر تشکری‌هاشمی امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با استناد به بررسی‌های انجام شده، آلودگی غالب هوای تهران، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، اظهار کرد: آلودگی غالب به این معنا است که بین انواع آلاینده‌های سطح شهر، آنچه که باعث تشدید آلودگی هوا شده و کیفیت هوای شهر را به مرز هشدار رسانده است، آلاینده آلودگی غالب است.

وی با اشاره به اینکه این روزها، آلاینده غالب هوای تهران که از حدمجاز عبور کرده، ذرات معلق کمتر ۲.۵ میکرون است که منشأ عمده آن فعالیت‌های انسانی در حوزه صنعت است، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکی همچون موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی و دیزلی است.

گران شدن وسایل نقلیه و تعمیر و نگهداری آن، در تشدید آلودگی هوا اثرگذار است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه عمده آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که در این میان، موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده اثرگذاری بیشتری در تولید ذرات معلق دارد، گفت: به دلیل گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها، اکثر شهروندان با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که در تشدید آلودگی هوا مؤثر است.

وی تصریح کرد: در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم، تا زمانی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر باشیم و که خدمات حمل‌ونقل عمومی قادر نباشد که دارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.

تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارد، به مراتب بیشتر از بودجه مورد نیاز برای نوسازی آن‌ها است، اضافه کرد: علاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی همچون هزینه‌های هنگفت تعطیلی‌های اجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.

شهرداری تهران مسئول آلودگی هوا نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر مجموع این موارد را اندازه‌گیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینه‌ای است که باید برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای استاندارد و باکیفیت به جای خودروهای آلاینده و فرسوده سرمایه‌گذاری کنیم، لذا تصمیم‌گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند که اگر با استدلال دلسوزی برای صاحبان این‌گونه وسایل از مسئولیت خود طفره بروند، بالاجبار باید چندین برابر این مبالغ را در بخش درمان و ضرر و زیان ناشی از کاهش ظرفیت‌های کاری و بهره‌وری اقتصادی هزینه کنیم.

وی گفت: مسئولیت مستقیم آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، طبق قانون هوای پاک، فصل‌الخطابی است که در آن تکالیف و وظایف تمام دستگاه‌ها در این حوزه روشن شده است، نباید به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها یا تعطیلی مهدهای کودک و مدارس تصمیم‌گیری کند، دلخوش باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر اظهار کرد: قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده است که اگر انجام نشود و صرفاً به بحث‌ها پرداخته شود، شرایط تغییر نخواهد کرد، قانون برای این وضع شده است تا هر نهاد، مسئولیت خود که برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها بر عهده دارد را به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسه‌ای نیز برگزار نشود، کارها به شکل درست دنبال می‌شود و پیش می‌رود.

کد خبر 621798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.