همه شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها دور یک میز

نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور صبح امروز (پنجشنبه) به میزبانی شهر اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور صبح امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ به میزبانی شهر اصفهان در محل هتل عباسی آغاز شد.

نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور همزمان با یکصدوپانزدهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور با هدف هم‌افزایی و تعامل بیشتر و مؤثرتر بین شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرها جهت ارتقای سطح اجرایی و عملیاتی اقدامات و برنامه‌های مدیریت شهرها برگزار می‌شود.

در این نشست با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در خصوص لایحه برنامه هفتم کشور و بودجه ۱۴۰۲ بحث و تبادل نظر می‌شود.

بسیاری از مشکلات شهرها از مسیر فرهنگ قابل رفع است

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: در تاریخ تحول شهرها با چهار دوره روبه‌رو هستیم، در دوره اول شهرهای بدوی و ابتدایی شکل گرفت، در واقع با گردهمایی قبایل، شهرها ایجاد شدند.

وی با بیان اینکه شهرهای دوره دوم، صنعتی بودند به طوری که تعداد کارخانه، دودکش و در مجموع توسعه صنعت در آن مزیت شمرده می‌شد، افزود: در این راستا به دنبال اعتراض به شهرهای صنعتی در دوره سوم، شهرهای پاک شکل گرفت و طرفداران به محیط زیست‌خواهان خارج شدن صنایع و دودکش‌ها از شهرها و رفتن به سمت شهرهای پاک شدند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه دوره چهارم، دوره شهرهای فرهنگی است، تصریح کرد: امروز در دوره شهرهای فرهنگی قرار داریم، در این راستا اکنون شهرهای فرهنگی مقصد اصلی گردشگری است، زیرا گردشگران مقصد سفر خود را شهری انتخاب می‌کنند که در آن مناسبت‌ها، رویدادها و فستیوال‌های فرهنگی برگزار شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات امروز از مسیر فرهنگی قابل رفع است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات در حوزه پسماند و خدمات شهری و ترافیک کلان شهرها از طریق ارتقای سطح فرهنگ مردم رفع می‌شود، در واقع می‌توان گفت معضل ترافیک جز با ارتقای فرهنگ عمومی مردم رفع نخواهد شد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: امروز جامعه ما به شدت نیازمند فضاهای فرهنگی در شهر است، زیرا در این زمینه خلأ داریم، در واقع با کمبود فضاهایی که مردم بتوانند لذت مشروع ببرند، در سطح شهر روبه‌رو هستیم.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: در راستای اصلاح و ارتقای الگوهای اجتماع و کیفیت زندگی شهری و همچنین از لحاظ فرهنگی به سمت فرهنگ اسلامی حرکت کنیم، چراکه بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق قناعت، کمک به یکدیگر و هم‌نوع دوستی رفع کرد.

شوراهای اسلامی ظرفیتی برای امیدآفرینی در شهرها هستند

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور ضمن تبریک هفته بسیج و گرامیداشت شهدای بسیج که در این ایام برای حفظ جان و مال مردم به شهادت رسیدند، اظهار کرد: این چهارمین نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها است که از ابتدای تاریخ تشکیل شوراهای اسلامی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه نشست امروز برخاسته از موضوعات و مسائل مشترک بین شوراها و شهرداران است، ادامه داد: برگزاری این نشست‌ها بسیار ضروری است تا مشترکات و مسائل خود را حلاجی کنند و سپس برای رفع آنها راه‌یابی کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که بر اهمیت رسالت شوراها و شهرداری‌ها افزوده، امید و امید آفرینی است، تصریح کرد: شوراها یعنی نمایندگان مردم برای اداره شهری که در آنجا زیست می‌کنند، در این رابطه امام راحل (ره) فرمودند: «بهترین کسانی که می‌توانند یک منطقه و شهری را اداره کنند، مردم همان منطقه هستند که احاطه کامل به مسائل آن دارند.»

چمران با بیان اینکه شوراهای اسلامی به وجود آمدند تا شهردار منطقه خود را انتخاب و مشکلات خود را رفع کنند، خاطرنشان کرد: بر این اساس فشار مضاعف بر دولت و استانداری‌ها کاهش پیدا کرد و شوراهای اسلامی بخشی از کارهای محلی را برعهده گرفتند و انجام دادند و تا به امروز از عهده این رسالت به خوبی برآمدند.

وی با بیان اینکه شهرها بسیار موفق‌تر از زمانی هستند که شوراهای اسلامی هنوز تشکیل نشده بود، گفت: امروز باید وضعیت اصفهان، تهران، اهواز، شیراز و سایر کلان‌شهرها را با قبل از تشکیل شوراهای اسلامی مقایسه کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شوراهای اسلامی به نوعی با انجام رسالت خود به بهترین ظرفیت برای ایجاد امید در شهرها هستند.

وی با بیان اینکه طرح ملی مسکن جز با حضور فعال شهرداری‌ها و شوراهای شهر عملی نیست، تصریح کرد: شوراها در طول سالیان اخیر با تمام مشکلات قانونی و مسائلی که در قانون هنوز هم مبهم و مورد اختلاف است، وظیفه خود را به بهترین نحو انجام داده‌اند و شهرها را اداره کرده اند، اگرچه هنوز هم مشکلاتی هست و همچنان احصاء می‌شود.

چمران با بیان اینکه شوراهای اسلامی بر اساس قانون در مسائل یک شهر مسئول هستند، خاطرنشان کرد: قانون مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را برای شوراهای اسلامی برشمرده است.

وی اضافه کرد: قانون بر نظارت شوراهای اسلامی بر همه امور اداره شهر تاکید کرده، اما در بحث نحوه چگونگی نظارت همه جانبه شوراها سکوت اختیار کرده است که امیدواریم این مورد حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد: شهرداران و شوراهای اسلامی با یک همبستگی با دولت و مجلس بتوانند مشکلات خود را رفع کنند، چراکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب این مشکلات قابل رفع است و هیچ جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم با پیوستگی شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها که تاکنون کمتر از آنچه که باید، بوده است، تصویب قوانین مفید برای ارتقا و رفع مشکلات شهری میسر شود.

لزوم تعریف یک آرمان برای شهر / در برابر چالش‌های اساسی شهرها ساده‌اندیشی می‌کنیم

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: گردهمایی شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف کشور فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و تجمیع عقول پیرامون مباحث مدیریت شهری است.

وی این گردهمایی را فرصتی برای تکامل یافتن نگاه مدیریت شهری دانست و گفت: ارائه طریق، پیرامون مباحث مشترک می‌تواند به سمت راه‌حل‌های مؤثر در جهت رفع مسائل مختلف شهرها منجر شود.

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات شهرنشینی، تصریح کرد: اکنون چالش‌های اساسی در این حوزه همچون مهاجرت، حاشیه‌نشینی، ضعف در طراحی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری، کاستی‌ها در حوزه مؤلفه‌های هویت شهر و آلودگی هوا دامن‌گیر شهرها و مدیریت شهری در کشور است، اما در قبال همه این چالش‌ها ساده‌اندیشی می‌کنیم و درگیر و دار برنامه‌ریزی‌های کلان می‌مانیم.

وی با بیان اینکه تعریف یک آرمان برای شهر و جلب مشارکت شهروندان، تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که مردم در خصوص آن احساس وظیفه کنند، ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: رستگاری شهروندان در آرمان‌شهر اسلامی هدف غایی همه تصمیمات است، بنابراین هر تصمیمی در خصوص کالبد و آبادانی شهر با سنجیدن تأثیر آن در رستگاری شهروندان ارزیابی می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه نیکی، خیرخواهی و دستگیری از دیگران مهم‌ترین آموزه‌ها در تربیت شهروندان در آرمان شهر است، اظهار کرد: طهارت و پاکی ظاهر و باطن همه برنامه‌های شهری را معنا می‌بخشد و در آرمان شهر اسلامی امنیت، سلامت، اقتصاد، اخلاق و مباحث اجتماعی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای دارد و دغدغه اصلی مدیران است.

وی تاکید کرد: آرمان‌شهر اسلامی، شهر امنیت، رفاه، علم، مودت، همدلی، وحدت و عدالت، احسان و نیکی است، در واقع این مهم در جلوه‌های مختلفی از تعاریف معرفی شهر معنا می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: در ادوار گذشته در اداره شهرها به جنبه‌های مختلف نیازهای شهر پرداخته شده است اما این سوال مطرح است چرا هر روز به یک سمتی می‌رویم، روزی به سوی حوزه ترافیک، روزی آلودگی هوا و یک روز به زیرساخت‌ها و کالبد و منظر و سیمای شهری توجه می‌کنیم، زیرا ما به آرمان‌های متعالی به عنوان یک راهبرد اساسی در مدیریت شهر کم توجه هستیم.

مرتضوی با بیان اینکه در ذیل تصمیمات سنجه‌ها در تحقق آرمان شهر را لحاظ نمی‌کنیم در حالی که باید دید نسبت تصمیمات با هویتی که داریم چیست، خاطرنشان کرد: باید تمام تصمیمات و برنامه ریزی شهری حول این آرمان انجام شود تا به سمت صلاح مردم حرکت کنیم و به این سو هدایت شویم.

امید را در جامعه گسترش دهیم / دشمن به دنبال ایجاد شکاف میان مردم است

علیرضا زاکانی، شهردار تهران ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: امیدواریم با تفکر نورانی بسیج، حیات خود را با استمرار عمل و اخلاق و مجاهدت بسیجیان قرین کنیم.

وی با بیان اینکه امروز رؤسای شوراهای اسلامی شهر مراکز استان‌ها با شهرداران یک جا جمع هستیم و انتظار است موضوعات مهم در دستور کار قرار گیرد، افزود: در این ایام بزرگ‌ترین جنگ و تهاجم به کشور ما در حال بروز و ظهور بوده و جنگ ترکیبی و تهاجم بزرگ همه داشته‌های ما را هدف‌گذاری کرده است و از اسلام، ایران، اقوام و مذاهب و تمام ظرفیت‌ها بهره می‌گیرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: دشمن از همه این ظرفیت‌ها بهره می‌برد تا نگذارد ایران قوی، پیشرفته و الگو به مقصود خود برسد، دشمن می‌خواهد ایران کهن را از روی کره خاکی محو کند.

زاکانی با بیان اینکه پرچم حق، بزرگی و عزت در دستان مردم ایران است و ایرانی‌ها از هر قوم و مذهب پرچم را برافراشته نگه داشته‌اند، خاطرنشان کرد: مردم ایران آبرو خریدند و بزرگی کردند و بنا به فرموده امام امت که مقام رهبری نیز آن را تصدیق کردند، نمونه این ملت جز در برهه‌ای کوتاه و جغرافیای محدود در صدر اسلام مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در جنگ بزرگ و ترکیبی هستیم، اضافه کرد: در این راستا نشست مجمع شهرداران باید رویکرد خود را بر مبنای شرایط امروز کشور شکل دهد و در حالی که دشمن می‌خواهد سیاهی و ناامیدی را در متن جامعه رواج دهد، ما باید امید را در جامعه گسترش دهیم.

شهردار تهران اظهار کرد: خطرات و تهدیدات امروز قابل مقایسه با روزهای دفاع مقدس نیست، ما باید در برابر دشمن هوشیار و بیدار باشیم و حرکتی که دقیقاً مقابل خواسته آنها است را انجام دهیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه دشمن علاقه دارد با ایجاد شکاف و ضدیت میان مردم، آنها را در مقابل هم قرار دهد و انقلاب را از پشتوانه مردمی تهی کنند، تاکید کرد: لازم است با یکدلی، همرنگی و دست در دست هم اتحاد و یکپارچگی را به نمایش بگذاریم.

وی اظهار کرد: در مقطع ویژه‌ای هستیم که دولت، مجلس و دستگاه قضائی ما بر مدار خدمت و تلاش حرکت می‌کند و وجود دولت خادم و رئیس جمهور انقلابی فعال مایه موهبت است.

شهردار تهران با بیان اینکه سطح خدمات را از آنچه امروز ارائه می‌شود، باید افزایش دهیم، گفت: شهرداران و شوراها نزدیک ترین لبه خدمت به مردم هستند و آثار تلاش و کوشش آنها در زندگی مردم ملموس است.

وی افزود: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ هستیم، نوع نگاه مسئولان کشور به شهرداری‌ها و مسئولیت بزرگی که دارند باید در این برنامه متجلی باشد، در واقع این برنامه باید منشأ تغییر و تحول باشد تا بتوانیم اهداف عالی را محقق کنیم.

زاکانی با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌ها در تمام ابعاد ظرفیت بالایی دارند، ادامه داد: در موضع فرهنگ، در مواجهه با اقتصاد و در موضوع اجتماع شهرداری‌ها و شوراها نقش آفرین هستند.

وی با اشاره به ماده ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی، گفت: برنامه هفتم توسعه باید بر مبنای تمام ظرفیت‌های کشور تدوین و اجرایی شود و ظرفیت فراوان شوراها و شهرداری‌ها نیز در آن مورد توجه باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه تدوین بودجه ۱۴۰۲ باید در راستای ایجاد درآمد پایدار در شهرها و ایجاد ثبات برای مدیریت شهری از منابع خلق شده برای آبادانی شهرها باشد نه اینکه فقط برای اداره خود مجموعه مدیریت شهر درآمدها لحاظ شود، تصریح کرد: ما تنها ۶۲ نفر حاضر در جلسه امروز نیستیم، بلکه نماینده همه شهرداری‌ها و شوراهای کشور هستیم، از این‌رو باید با حضور فعالانه در تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ ظرفیت خدمت‌گزاری را در کشور افزایش دهیم.

وی افزود: شرایط کشور به سرعت رو به بهبودی است، در این راستا باید با التیام زخم‌های کهنه که سال‌های قبل تحمیل شده و دشمن از این زخم‌ها استفاده می‌کند امکان طمع ورزی از آینده و استمرار بدخواهی دشمنان را فراهم نکنیم.

وی با بیان اینکه برای ادامه خدمت در کنار دولت انقلابی هستیم، خاطرنشان کرد: ما همیشه بدهکار مردم هستیم، لذا امیدوارم در تمام عرصه‌ها پیروزی شامل حال مردم باشد.

لزوم پیگیری مطالبات شوراها در برنامه هفتم توسعه

پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: مهمترین شاخصه بسیجیان این است که خود را بدهکار انقلاب و نظام اسلامی می‌دانند و در این روزها نیز شاهد تبلور بزرگ امتحان الهی در جامعه بسیجی و ملت ایران هستیم.

وی با اشاره به نشست مشترک شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور دولت سیزدهم در روزهای گذشته پس از وقفه ۱۰ ساله، گفت: همراهی شخص رئیس جمهور در این نشست فوق تصور ما بود که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. در این نشست تاکید شد که شوراهای اسلامی در آن جایگاهی قرار ندارند که قانون گذار و قانون مشخص کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بالاترین سطح همکاری وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها در این دوره شکل گرفته است به طوری که وزارت کشور را خانه خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها باید در تنظیم سند هفتم توسعه مشارکت داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا رئیس جمهور دستور داد کارگروه مشترکی بین شورای عالی استان‌ها با وزارت کشور تشکیل تا مطالبات مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در قانون برنامه هفتم پیگیری شود.

سروری اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست مشترک شهرداران کلان شهرها در اصفهان تدوین سند هفتم توسعه کشور است، این موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و همت بلند آن را تحقق بخشیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم مطرح شده در نشست با رئیس جمهور تحقق آرمان شهر با حکمرانی اخلاق، معنویت و عقلانیت بود که رئیس جمهور از شورای عالی استان‌ها خواست چشم اندازی مبتنی بر این امر برای جامعه مدیریت شهری تدوین کند که این اقدام یک کار پژوهشی می‌طلبد.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: تشکیل کارگروهی با مشارکت وزارت کشور در خصوص بررسی مسائل و چالش‌های شوراهای اسلامی با رویکرد احصای ظرفیت‌های قانونی و رفع نواقص و خلأ قانونی از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در نشست مشترک شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور بود که این اقدام باید به نحو شایسته پیگیری شود.

وی با بیان اینکه موضوع بودجه ۱۴۰۲ نیز در جلسه با رئیس جمهور مطرح شد، گفت: زمانی که بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارائه شد، شاهد یک فاجعه بودیم، زیرا به اغلب ظرفیت‌های درآمدی شهرداری‌ها در بودجه خدشه وارد شده بود که با نهایت تلاش و پیگیری کلان شهرها توانستیم بخشی از اقدامات سال گذشته را جبران کنیم، در این راستا از رئیس جمهور درخواست کردیم قبل از تصویب بودجه سال آینده با شورای عالی استان‌ها مشورت شود که خوشبختانه این درخواست پذیرفته شد.

سروری با بیان اینکه باید در روند تصویب بودجه ۱۴۰۲ اقدامات جدی داشته باشیم و تمام شهرداران در این زمینه کمک کنند، تصریح کرد: صدور پروانه ساختمانی برای اسناد قولنامه‌ای نیز در نشست با رئیس جمهور مطرح شد که در این راستا دستور تشکیل کارگروه مشترک تخصصی برای حل و فصل آن داده شد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل یک کارگروه مشترک برای تهیه لایحه مدیریت یکپارچه شهری از دیگر مباحث مطرح شده در نشست با رئیس جمهور بود که باید از این فرصت خوب پیش آمده در این دوره دولت استفاده کنیم.

وزرات کشور مدافع سرسخت شهرداری‌ها است / تدوین بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه هفتم توسعه

علیرضا احمدی، قائم‌مقام وزیر کشور در امور حقوقی و مجلس اظهار کرد: اکنون شاهد یک انسجام و همدلی بین شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان شهرها هستیم که بسیار امری امیدبخش است.

وی با بیان اینکه معتقدیم شهرداران و شوراهای اسلامی در کشور راهگشا هستند، افزود: حضور رئیس‌جمهور در شوراهای عالی استان، نویدبخش روزهای روشن و نشان از اهمیت شوراها در افق نگاه دولت است.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور حقوقی و مجلس تصریح کرد: در بدنه وزارت کشور و شخص وزیر کشور نیز شوراها پر اهمیت شمرده می‌شود، به طوری که تاکید شده است در بسیاری از بودجه‌ها و اعتبارات در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید مدبرانه توزیع شود، بنابراین مقرر شده است مباحث عمرانی مجدانه از طریق معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری شود.

احمدی خاطرنشان کرد: قرار است بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه هفتم توسعه بسته شود، در این راستا اولین اقدام تنظیم برنامه هفتم توسعه این است که باید شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در آن پررنگ دیده شود.

وی تاکید کرد: وزارت کشور به عنوان متولی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خدمت شهرداری‌ها است تا برای پررنگ کردن نقش آنها در بودجه ۱۴۰۲ اقدام کند، در این راستا اقدام جدی در جهت منافع شوراهای اسلامی و شهرداران را رسالت وزارت کشور می‌دانیم.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور حقوقی و مجلس گفت: وزیر کشور به عنوان مدافع سرسخت شوراها و شهرداری‌ها از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

کد خبر 621795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.