با فرش چهل تکه دستباف مدرن، هنر چندین 1000 ساله ایرانی را به خانه ببرید

فرش چهل تکه یا تکه دوزی شده یکی از نمونه های جدید فرش است که اصالت و زیبایی فرش سنتی ایرانی را در حین مدرن بودن تداعی می کند و به احیای هنر بافت فرش های سنتی و قدیمی می پردازد.

این فرش از کنار هم قرار گرفتن تکه های فرش های مختلف که اغلب فرش های سنتی و آنتیک نیز هستند، تهیه می شود. دکوراسیون های مدرن امروزی که از طیف وسیعی از رنگ ها استفاده میکنند با بکارگیری فرش چهل تکه در فضاهای مختلف، به استقبال زیبایی، کیفیت و وقار فرش دستباف ایرانی می روند.

فرش چهل تکه چیست؟

فرش دستباف ایرانی همیشه یکی از ارزشمندترین و زیباترین فرش ها و در زمرۀ اصل ترین صنایع دستی ایرانی بوده است. این زیبایی و ارزش منجر می شود تا فرش های دستباف پس از مدتی استفاده مانند فرش های ماشینی دور ریخته نشوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

هنرمندان برای تولید فرش چهل تکه قسمت های سالم فرش های قدیمی تر را پس از شستشو و رنگ آمیزی مجدد کنار یکدیگر چیده و می دوزند. از آنجا که جنس بیشتر فرش های سنتی و دستباف، پشم طبیعی و با کیفیت است، فرش چهل تکه دستباف نیز اغلب پشمی می باشد.

واژه کلاژ نیز که برای این نوع از فرش به کار می رود اشاره به همین تکه دوزی داشته و به معنای چسباندن است. فرش تکه دوزی ترکیبی از زیباترین طرح و رنگ ها را در خود جای داده است و اصالت و زیبایی چندین فرش را یکجا کنار هم دارد. این فرش ها یکی از بهترین راه ها برای تداعی زیبایی و اصالت قدیمی فرش ایرانی، در خانه های مدرن و امروزی هستند.

نحوه تولید فرش تکه دوزی

برای تهیه و تولید فرش تکه دوزی در مرحله اول همه فرش های قدیمی و دستباف را که دارای طرح و رنگ متنوع و متفاوت هستند، از سراسر کشور جمع آوری می کنند. هرچه تنوع طرح و رنگ فرش ها بیشتر باشد، فرش تکه دوزی حاصل از آن نفیس تر خواهد شد.

سپس تکه ها و قسمت های سالم و قابل استفاده این فرش ها، را در قالیشویی های مخصوص فرش دستباف، مورد شستشو دقیق قرار می گیرند. این کار از حساسیت بالایی برخوردار است. زیرا فرش ها کارکرده و دستباف هستند و نباید به بافت آنها آسیبی وارد شود، بنابراین باید در هنگام شستشو دقت شود که رنگ و بافت فرش آسیب نبیند. به همین سبب روش شستشو و مواد مورد استفاده برای این کار مخصوص خواهد بود.

در مرحله سوم تکه های جمع آوری شده مجدد در صورت نیاز ترمیم یا رنگرزی می شوند تا رنگ رفتگی ها یا آسیب های احتمالی آن ها بر طرف شود. بنابراین تکه های فرش در مواد رنگ طبیعی و مخصوصی قرار می گیرند و برای مدت زمان مشخصی در آن می مانند تا به فرمی ایده آل برسند. در مرحله بعد این تکه های شسته شده و رنگرزی شده، به شکلی ماهرانه و مرتب و با سلیقه و مهارت ویژه ای کنار هم چیده و دوخته می شوند.

این ترکیب به نحوی صورت می گیرد که تکه ها با شستن یا لوله کردن و جابجایی، از یکدیگر جدا نشوند. در مرحله آخر تولید فرش تکه دوزی دستباف نیز پشت فرش، به منظور حفظ استحکام و انسجام بیشتر فرش با استفاده از چرم طبیعی دوخته و آستربندی می شود.

با فرش چهل تکه دستباف مدرن، هنر چندین 1000 ساله ایرانی را به خانه ببرید

انواع فرش چهل تکه دوزی شده

در بازار فرش های تکه دوزی شده دارای دو نوع ماشینی و دستباف هستند. فرش تکه دوزی دستباف، طی همان مراحلی که در بالا شرح داده شد، تهیه و تولید می شود. اما از آنجا که فرش تکه دوزی فانتزی طرفداران بسیاری دارد و فرآیند تهیه و تولید فرش چهل تکه دستباف نیاز زمان بر است، به مرور زمان استفاده از برخی تکنولوژی های ماشینی در تهیه و تولید فرش تکه دوزی رونق گرفت.

فرش ماشینی فانتزی تکه دوزی، با استفاده از تکنولوژی کلاریس تولید می شود. در این تکنولوژی، یک فرش تک رنگ که معمولا به رنگ کرمی است، بافته می شود، و با استفاده از رنگ افشانی ماشینی، طرح چهل تکه مورد نظر بر روی فرش چاپ می گردد.

جنس نخ های به کار رفته در فرش تکه دوزی فانتزی ماشینی، معمولا پلی اوژن و از جمله نخ های با کیفیت می باشد. یکی دیگر از روش های تولید فرش چهل تکه ماشینی، بافته شدن تکه های مختلف فرش های ماشینی در کنار هم است که به دلیل عدم ارزش مند بودن فرش های کارکرده ماشینی در مقایسه با دستباف معمولا از این روش برای تولید استفاده نمی کنند.

فرش های ماشینی چهل تکه رواج بیشتری در خانه ها دارند و در طرح های مختلفی مانند فرش تکه دوزی کودک، تولید می شوند. اما طبیعی است که به دلیل طرح های ماشینی و از پیش طراحی شده، اصالت و قدمت فرش های دستباف را ندارند.

مزایای استفاده از فرش تکه دوزی دستباف

اگر نسبت به خرید فرش تکه دوزی دستباف تردید دارید، پیشنهاد می کنیم این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. فرش های چهل تکه دستباف میراثی ارزشمند از فرش ایرانی اند و برای آنان که به خرید صنایع دستی و فرش های کلاسیک علاقه دارند، همیشه نخستین انتخاب هستند. زیرا می توانند چند فرش را در یک فرش به طور یکجا داشته باشند.

فرش تکه دوزی شده علاوه بر اینکه از هدر رفتن میراث ارزشمند و صنایع دستی کشورمان جلوگیری می کند، کیفیت و مرغوبیت خاص فرش دستباف ایرانی را نیز دارا است. این فرش ها دارای عمر طولانی، مقاومت و استحکام بالایی هستند و برای تداعی سنت دیرینه ایرانی در یک خانه مدرن امروزی بسیار جذاب و دلنشین به نظر می رسند.

با فرش چهل تکه دستباف مدرن، هنر چندین 1000 ساله ایرانی را به خانه ببرید

قیمت فرش تکه دوزی دستباف

قیمت فرش تکه دوزی بسته به دستباف یا ماشینی بودن آن متفاوت است و فرش های دستباف دارای قیمتی بیشتر از فرش های ماشینی هستند. همانطور که در بالا اشاره شد فرآیند تهیه و تولید فرش چهل تکه دستباف، بسیار سخت و زمانبر است و تکه های آن از فرش های دستباف که خود قیمت بالاتری نسبت به فرش ماشینی دارند، تهیه شده. الیاف و موارد اولیه به کار رفته در فرش دستباف موادی کاملا طبیعی و غیر شیمیایی هستند.

از همه مهم تر آنکه فرش تکه دوزی داعیه دار و حافظ میراث اصیل فرش ایرانی است. همه این موارد باعث شده تا ارزش و قیمت فرش های چهل تکه دستباف گران تر از فرش های ماشینی باشد. در نظر داشته باشید که خرید این نوع فرش را باید از طریق تولیدکنندگان و فروشگاه های معتبر انجام دهید تا از دستباف بودن فرش مورد نظر اطمینان داشته باشید.

نیکان تجارت هاشمی با بیش از چند دهه فعالیت و تجربه، یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه تولید و عرضه انواع صنایع دستی ایران است و طرح های متنوعی از فرش های دستباف چهل تکه را ارائه می دهد. فرش های چهل تکه تولید شده همگی دارای گارانتی رنگ و استحکام تکه دوزی هستند.

کد خبر 621565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.