راه‌اندازی مدرسه تابستانی «معماری و کودک» در اصفهان

در شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا پیرامون شیوه اجرا و راه‌اندازی مدرسه تابستانی «معماری و کودک» در اصفهان بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا با دستور کار بررسی برنامه‌ها و فعالیت‌های «پنجره معماری و کودک» و تدوین برنامه‌های این شورا در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

علی عطریان، رئیس شورای تخصصی معماری اظهار کرد: این شورا اهداف و اولویت‌های برنامه‌های استراتژیک خود را در قالب چند پنجره معماری تعریف کرده است که هر کدام از پنجره‌ها به یکی از حوزه‌های معماری که در کشور و شهر اصفهان به آن کمتر پرداخته شده است، می‌پردازد.

وی افزود: در واقع هدف شورای تخصصی موزه گرمابه علیقلی‌آقا برای ورود به این پنجره به دلیل اهمیت موضوع و پرداختن به آن است. یکی از پنجره‌های مهم که این شورا به طور ویژه بر آن تمرکز دارد، «پنجره معماری و کودک» است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هدف این شورا برای ورود به پنجره معماری و کودک این است که بتوانیم در وهله اول کودک را با مباحث معماری آشنا کنیم و سپس بتوانیم در آینده شهروندانی تربیت کنیم که نسبت به فضا و معماری شهری خود احساس مسئولیت داشته باشند تا حداقل به عنوان کارفرما موارد اصولی و مهم معماری را در خانه‌سازی خود رعایت کنند و در کنار آن به حفظ و حراست بافت‌ها و بناهای معماری ارزشمند شهر خود پایبند باشند.

وی اضافه کرد: شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا در نظر دارد آموزش مباحث معماری و کودک را در قالب «مدرسه تابستانی معماری و کودک» دنبال کند، که فعالیت این مدرسه یک فرآیند مشخص و تعریف شده دارد. مخاطبان این مدرسه به دو دسته کودکان پنج تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۵ سال تقسیم می‌شوند.

عطریان گفت: در مدرسه تابستانی معماری و کودک به دنبال آموزش معماری از بعد ساختمان‌سازی نیستیم بلکه هدفمان این است که کودکان درک صحیحی از فضا معماری و شناخت متریال داشته باشند، ضمن اینکه نوع مباحث برای دو گروه مخاطب مدرسه متفاوت است، در گروه اول که کودکان زیر ۱۰ سال را تشکیل می‌دهند، مباحث بیشتر رویکرد کارگاهی و تجربی دارند اما برای گروه کودکان بالای ۱۰ سال مباحث تئوری و عملی با هم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برای اینکه یک فعالیت به ویژه فعالیت هنری اثربخشی لازم را داشته باشد، نیاز به تداوم در آن فعالیت است اما متأسفانه در برخی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری هر چند آن فعالیت شاخص و نو باشد، به دلیل نبود تداوم باعث می‌شود آن فعالیت اثربخشی لازم را نداشته باشد، به همین جهت برای تداوم مدرسه تابستانه معماری و کودک نشست‌های تربیتی و آموزشی در فضای معماری متناسب با سن کودکان در نظر گرفته شده است که در این نشست‌ها که با حضور کودکان و خانواده آنان در طول ایام سال به طور منظم و بر اساس جدول زمان‌بندی تشکیل می‌شود، به ادامه مباحث معماری برای کودکان پرداخته می‌شود.

رئیس شورای تخصصی معماری افزود: این نشست‌ها رویکرد علمی صرف ندارد، بلکه رویکرد آن مشارکتی و کارگاهی است، ضمن اینکه در کنار این نشست‌ها بازدید عملیاتی از معماری‌های شاخص شهر اصفهان صورت می‌گیرد. در این نشست‌ها سعی داریم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های شهر اصفهان و مراکز فعال و متولی حوزه کودک استفاده کنیم در واقع به دنبال مشارکت هرچه بیشتر نهادها و دستگاه‌های حوزه متولی کودک در این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان نیاز به پنجره معماری و کودک دارد، تصریح کرد: مدرسه تابستانه معماری و کودک، دانشگاه نیست و هدف فعالیت این مدرسه رسیدن به قله علمی نیست بلکه اصل تمرکز فعالیت‌ها و مباحث در این مدرسه تمرکز عملیاتی برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان با معماری است.

استفاده از ظرفیت روانشناسان حوزه کودک در اجرای مدرسه تابستانی معماری و کودک

ملیحه قریشیان، دبیر شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا اظهار کرد: نحوه دقیق فعالیت مدرسه تابستانه معماری و کودک، سرفصل‌های آموزشی، شیوه اجرا در کارگروه تخصصی پنجره معماری و کودک بررسی و تدوین می‌شود که خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است و هم‌اکنون در مرحله مطالعاتی این طرح هستیم.

وی افزود: روی طرح مدرسه تابستانه معماری و کودک کار مطالعاتی فراوانی صورت گرفته است و ضمن بررسی اجرای این طرح در کشور، مدل‌های موفق کشورهای توسعه یافته دیگر برای اجرای این نوع طرح بررسی و استخراج شده است.

قریشیان تصریح کرد: اعضای کارگروه پنجره معماری و کودک به غیر از صاحب‌نظران و استادان مطرح معماری شهر اصفهان، از حوزه‌های مختلف دیگر علوم انسانی، اجتماعی و هنر هستند. با توجه به حساسیت و اهمیت آموزش کودکان در این کارگروه تصمیم گرفته شد یک تیم روانشناس متخصص حوزه کودک برای تدوین سرفصل‌های آموزشی و اجرای طرح مدرسه معماری و کودک مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایمنا، در این نشست اعضای کارگروه به بررسی مدل‌های عملیاتی و شیوه اجرای طرح مدرسه تابستانه معماری و کودک، پرداختند.

کد خبر 621494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.