آیا به کرونا مبتلا شده‌اید یا آنفلوانزا؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به شیوع دو سویه آنفلوانزا H۱N۱ ،H۳N۲ و برقرار بودن اپیدمی کرونا، علائمی برای تشخیص بیماری کرونا و آنفلوانزا وجود دارد که پزشک معالج با توجه به این شاخصه‌ها بیمار را معاینه می‌کند.

عباسعلی طرفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص نشانه‌های تشخیص دو سویه آنفلوانزا و کرونا، اظهار کرد: با توجه به شیوع دو سویه آنفلوانزا H۱N۱ و H۳N۲ و برقرار بودن اپیدمی کرونا، شاخصه‌ها و علائمی برای تشخیص بیماری کرونا و آنفلوانزا وجود دارد که پزشک معالج با توجه به این شاخصه‌ها بیمار را معاینه می‌کند تا شک بالینی خود را بین آنفلوانزا و کرونا تشخیص دهد.

وی با اشاره به تفاوت علائم اولیه کرونا و آنفلوانزا، ادامه داد: در شروع علائم بیماری با استفاده از علائم می‌توان تشخیص داد که بیمار دچار کدام یک از سویه‌ها شده است، آنفلوانزا به طور ناگهانی بروز می‌کند، همچنین علائم شایع آن تب بالا و ناگهانی، لرز زیاد، بدن درد و سردرد شدید است.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: ممکن است بیمار دچار آبریزش بینی و گلودرد نیز باشد، اما اصلی‌ترین علائم بیماران تب و لرز و سردرد شدید است، در کرونا روند بیماری به این صورت نیست و بیمار یک تا دو روز قبل از شروع بیماری دچار ضعف و بی‌حالی، تب و لرز مختصر، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه می‌شود.

وی درخصوص تشخیص و درمان دو بیماری کرونا و آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع آنفلوانزا در فصل پاییز و اپیدمی کرونا، هر بیماری که با علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند، پزشک بر اساس علائم بالینی بیمار تشخیص می‌دهد که فرد دچار کرونا یا آنفلوانزا شده است، در مواردی که شک بالینی برای تشخیص دقیق نیست و نیاز به نظر قطعی باشد، لازم است که بیمار تست PCR انجام دهد.

طرفه با اشاره به اهمیت درمان بیماری‌ها، افزود: پس از تشخیص پزشک، درمان به صورت علامتی انجام می‌شود، یعنی بر اساس هریک از علائم موجود در بیمار دارو تجویز می‌شود و نیاز به درمان اختصاصی ندارد، مگر اینکه فرد مبتلا جزو دسته افراد پرخطر یا های ریسک باشد، افرادی که مبتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی، پیوند کلیه، بیماری‌های کلیوی، فشارخون و نقص ایمنی هستند، در دسته بیماران های‌ریسک قرار می‌گیرد، در این صورت تصمیمات درمانی از ابتدا نیاز به اقدامات اختصاصی و توجه بیشتری دارد.

کد خبر 621457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.