همزاد دیجیتال، پدیده نو و کاربردی برای شهر هوشمند است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه از آخرین دستاوردهای عصر دیجیتال، همزاد دیجیتال است، گفت: یک همزاد دیجیتال پدیده نو و کاربردی برای شهر هوشمند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید پرویزیان امروز _سه‌شنبه یکم آذرماه_ در مراسم تجلیل از شهرسازان برتر شهرداری اصفهان و سلسله مباحث تخصصی خانه هوشمند از طریق ویدئو کنفرانس از کشور آلمان، اظهار کرد: امروزه مباحث مختلفی در امر تحول در عرصه ساخت‌وساز و شهرسازی مطرح است.

وی ادامه داد: نخستین گامی که در دنیا نیز اتفاق افتاد، مدیریت اطلاعات ساختمان و سپس حرکت به سوی ساختمان‌های هوشمند، افزودن اطلاعات مکانی و در نهایت حرکت به سوی شهر هوشمند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه برای رسیدن به شهر هوشمند، مسیر و انقلاب‌های صنعتی مختلفی رخ داده است، گفت: امروز انقلاب صنعتی چهارم در زمینه عصر دیجیتال در حال تحقق است، در ابتدا انقلاب صنعتی، سپس تولید ماشین‌های بخار، تولیدات انبوه و استقرار سیستم‌های اتوماسیونی به ترتیب شکل گرفته است.

وی افزود: امروزه از مرحله اتوماسیونی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده و آینده نیز حرکت‌ها به سمت دیتامحوری است؛ این مهم در موضوع ساختمان‌سازی نیز مشهود بوده، به نحوی که ساخت‌وسازها و ساختمان‌ها دیگر به شکل سنتی نیست و ساختمان‌ها به شکل صنعتی در حال ساخت است.

پرویزیان خاطرنشان کرد: این همان اتفاقی است که در صنعت خودروسازی در ۱۱۰ سال گذشته توسط شرکت فورد برای نخستین‌بار در جهان رخ داد، امروز عصر همگرایی جهان دیجیتال است.

وی با بیان اینکه از آخرین دستاوردهای عصر دیجیتال همزاد دیجیتال است، گفت: یک همزاد دیجیتال در حقیقت برای واقعیت فیزیکی یک همزاد با استفاده از هوش مصنوعی طراحی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان تحلیل داده‌ای انجام داد.

هوش مصنوعی گامی به سوی ساختمان هوشمند و شهر هوشمند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از سال ۱۹۷۳ مدیریت اطلاعات ساختمان در صنعت ساختمان استفاده می‌شود، افزود: مدیریت اطلاعات ساختمان طراحی ساختمان نوین، ساختمان موجود و نگهداری و تعمیر را در قالب نرم‌افزارها بررسی می‌کند، امروز توسط نرم افزارها مدل‌های چند بعدی ساختمان طراحی شده که نه تنها ابعاد ساختمان بلکه جزئیات داخلی ساختمان را نیز بررسی و تحلیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی گامی به سوی ساختمان هوشمند و شهر هوشمند است که همه اجزای ساختمان را از یک حالت ایستایی به یک پدیده پویا تبدیل می‌کند، در این راستا خانه‌های هوشمند سه ویژگی دارد کاملاً اتوماتیک و پایدار هستند و با سایر بخش‌ها در تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند.

پرویزیان با بیان اینکه در فرایند احداث ساختمان هوشمند از طراحی گرفته تا تولید، کنترل پروژه، کنترل فرایند ها، کنترل کیفیت و اطلاعات، هوشمندی وارد شده است، گفت: امروز در دنیا ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که انرژی آن درون خود تأمین می‌شود و حتی نیاز به تعمیر خود را در زمان مقرر به مالکان و سازندگان اطلاع می‌دهد، این ساختمان‌ها بر اساس مدیریت اطلاعات از پیش ساخته شده است و در محل به شکل مونتاژ قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینترنت اشیا که قابلیت گفت‌وگوی هوشمند با یکدیگر را فراهم می‌کند، افزود: ما قبل از عرصه اتوماسیون صنایع تاریک را گذراندیم و امروز به مباحثی چون خودروهای بی راننده، فروشگاه‌های بی فروشنده، شهر هوشمند و مراقبت از سالمندان بدون حضور افراد می‌اندیشیم و در حال اجرا هستیم.

وی تاکید کرد: شهر مونیخ در حال اجرای همزاد دیجیتال به عنوان پدیده نوین شهر هوشمند است، به نحوی که با استفاده از این فناوری نوین مشارکت شهروندان در تصمیم گیری را افزایش داده است.

کد خبر 621409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.