زیرگروه‌ها از آزمون سراسری حذف می‌شود

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی گفت: زیرگروه‌ها حذف شده است، زیرا داوطلبی که برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و احیاناً اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن زارعی امروز _سه‌شنبه یکم آذرماه_ در گردهمایی کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان، اظهار کرد: اصفهان افتخار ایران اسلامی است، همان‌طور که چند روز پیش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سالروز ۲۵ آبان‌ماه در وصف مقاومت مردم شهر اصفهان فرمودند: «در شرایطی که پیکر ۳۷۰ جوان عزیز را به اصفهان آوردند، مردم این شهر خم به ابرو نیاوردند و همان روز جوانان خود را به جبهه‌های جنگ که فرسنگ‌ها با استان فاصله دارد، اعزام کردند.»

وی با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان استانی که در مرز نیست و احساس تکلیف می‌کند و بیشترین اعزام به جبهه‌های جنگ از این استان است و سردارانی که نامشان در تارک تاریخ ثبت شده را دارد، مایه افتخار است، افزود: این افتخارات طی روزهای اخیر در تشییع مدافعان امنیت مجدد تکرار شد و ثابت کرد شهر اصفهان همان اصفهان سابق است که همیشه مدافع نظام اسلامی است و در تاریخ ثابت شده که هموطنان اصفهانی، شجاعت و روحیه ایثار و مقاومت را داشته‌اند و برای ایران اسلامی، افتخارآفرین هستند.

لزوم اطلاعات دانش‌آموزان از تمام جزئیات تغییرات آزمون سراسری

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی با اشاره به تغییرات حاصل شده در آزمون سراسری توسط مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تغییراتی در آزمون سراسری اتفاق افتاده است و بسیاری از دانش‌آموزان از جزئیات آن مطلع نیستند، در حالی که مدیران در خط مقدم آگاهی‌بخشی هستند. در این ایام، خط مقدم برای آنها گسترده شده است و در بخش‌های مختلف باید مبارزه، دفاع و پیشگیری کنند؛ این موضوع باید با تسلط و جزئیات کامل که تا حدودی ممکن است پنهان باشد توضیح داده شود و دانش‌آموزان از این موضوعات در زمان مناسب مطلع شوند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع کنکور، اظهار کرد: موضوع کنکور یک مسئله برای نظام تعلیم‌وتربیت شده بود و این را لمس می‌کنید که دانش‌آموز به‌ویژه در پایه دوازدهم که باید در کلاس درس مستقر باشد، مطابق برنامه درسی امور را پیش ببرد و اهدافی که وضع شده را کسب کند و پس از آن خروجی آموزش و پرورش رسمی باشد.

زارعی با اشاره به اینکه هرسال میانگین معدل دانش‌آموزان مقطع دوره دوم متوسطه رو به کاهش است، چراکه این موضوع نقطه تمرکز محصلین نیست و ما آنان را با معیار دیگری می‌سنجیم، افزود: وقتی به دانش‌آموز می‌گوئیم که مسئله اصلی کتاب و برنامه درسی نظام آموزش و پرورش نیست و سنجش آن‌ها، آزمون تستی است که بر اساس آن آینده‌شان رقم بخورد و این مباحث برای خانواده و دانش‌آموز مسئله شده است، بنابراین به مدارس منتقل و از مدرسه مطالبه می‌شود که کلاس کنکور بگذارید و زمان دروس بدون تأثیر در آزمون سراسری را کنار بگذارند و ساعت‌ها به دروسی که مؤثر است تخصیص داده شود.

بهره‌وری پایین در کشور با بی‌توجهی به علایق و توانمندی دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه همیشه از این موضوع ناراحت بوده‌ایم که به‌رغم هزینه و برنامه‌ریزی، مسئله دانش‌آموز موضوع دیگری است، گفت: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسائل نظام سنجش، پذیرش و موضوع کلان ورود و بررسی کرد که با یک آزمون تستی چهارساعته آیا می‌توان سنجید دانش‌آموزان برای آینده شغلی خود باید چه کنند و برای تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی باید کدام مسیر را طی کند؛ سال‌های گذشته تمام تلاش دانش‌آموزان کسب یک کرسی در دانشگاه بود، اما حالا این کرسی کجاست، چه رشته‌ای است و آیا به درد کشور می‌خورد و متناسب با علاقه دانش‌آموز است؟

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی تأکید کرد: اگر بهره‌وری کشور پایین است ریشه آن در این است که ما بدون توجه به علاقه و توانمندی‌های افراد مسیر تحصیلی و به آنها نشان می‌دهیم و بعد از چهار سال تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور و حتی دانشگاه‌های مادر نظیر دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر، در ادامه تحصیلات تکمیلی در سطوح بالاتر داوطلبان رشته خود و مسیر را کامل تغییر می‌دهند و بعضاً دوباره و در رشته دیگری شروع به تحصیل می‌کنند.

میانگین نمرات رتبه‌های برتر کنکور، مطلوب نیست

زارعی گفت: افرادی که رتبه‌های برتر کنکور امسال از رتبه‌های یک تا ۱۰ کسب کرده‌اند، میانگین نمرات آن‌ها مطلوب نیست، زیرا توجه به درس و برنامه درسی نبوده درحالی‌که این دانش‌آموز می‌توانست نمرات عالی به دست آورد و بدون شک توانایی این امر را داشته که رتبه عالی کسب کرده، اما چون مسئله نبوده است به این صورت موفق شده و در بعضی از دروس میانگین نمرات کمتر از دانش‌آموزان متوسط است.

وی اظهار کرد: بسیاری می‌گویند که از عدالت آموزشی به‌دور است که سابقه تحصیلی را در نظر بگیریم، بعضی افراد در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و بدون شک نمرات بهتری کسب می‌کنند و دانش‌آموزان در مناطق محروم دسترسی به امکانات آموزشی ندارند، لذا در این مصوبه ضرر می‌بینند و این خلاف عدالت آموزشی است؛ اما آمارهای این را نمی‌گوید در استان سیستان و بلوچستان سهم دانش‌آموزان سیستانی و داوطلبان از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ حدود ۱۶ صدم سهمی است که باید کسب کنند و اگر این سهم بر اساس سابقه تحصیلی بود ۸۸ صدم می‌شد و حدود پنج برابر و این در حالی است که سابقه تحصیلی هنوز برای دانش‌آموزان مسئله نشده و به طور طبیعی حاصل شده است.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی افزود: در جلسات گروه‌های آموزشی و دبیرخانه چند درس تحلیل امتحانات را انجام داده‌ایم از جمله درس فیزیک ریاضی و همه تأیید کردند که این مصوبه در راستای تربیت آموزش عمومی کشور و در راستای رسیدن به عدالت آموزشی است.

وی اضافه کرد: محور امتحانات کتاب درسی و اهداف که در کتب درسی تعریف شده است و سوالات تستی نیست که دانش‌آموز باید مهارت تست‌زنی و مدیریت زمان و نکته‌های خاص توجه کند؛ این امر را بیشتر در مناطق برخوردار می‌بینیم، اما دانش‌آموز هرکجا که باشد به کتاب دسترسی دارد و معلم دارد و معلم می‌تواند با منبع به هدف موردنظر برسد.

زارعی تصریح کرد: در جلسات گروه‌های آموزشی و دبیرخانه چند درس تحلیل امتحانات را انجام داده‌ایم از جمله درس فیزیک و ریاضی و همه تأیید کردند که مصوبه کنکور در راستای تربیت آموزش عمومی کشور و در راستای رسیدن به عدالت آموزشی است.

سنجش، مسیر و جهت آموزش را تعیین می‌کند

وی گفت: این اصل پذیرفته شده است که سنجش، مسیر و جهت آموزش را تعیین می‌کند، حتی محتوا را نیز تعیین می‌کند؛ این نوع سنجیدن برای آموزش عالی در سازمان سنجش و با آزمون کنکور و خارج از نظام آموزش و پرورش عمومی اتفاق می‌افتاد، هرچند سابقه تحصیلی یکی از ساحت‌های دانش‌آموزان را به عنوان مصداق گزارش می‌کند و ناقص است درحالی‌که در سند تحول می‌گوئیم تربیت ۶ ساعتی درحالی‌که ارزشیابی ما تک ساحتی است.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی اظهار کرد: در مصوبات ۸۴۵، ۸۵۵ و ۸۶۳ چند اتفاق مهم افتاده است؛ اینکه آزمون سراسری دو نوبت شده نه دومرحله‌ای، بلکه دو نوبته شده است و به هر دلیلی اگر داوطلب آزمون را خراب کند این فرصت کمک می‌کند تا استرس دانش‌آموز پایین بیاید تا در دو نوبت و در زمان کوتاه‌تر از یک سال بتواند آزمون دهد.

وی تصریح کرد: دانش‌آموز ۱۲ سال درس می‌خواند و همه را کنار می‌گذارد و به دنبال تست می‌رود و تمرکز او می‌شود این امر و افرادی که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند و بعضاً در صداوسیما هم حضور دارند افرادی هستند که در رشته دیگری تحصیل‌کرده‌اند و در حال حاضر معلمی می‌کنند و موضوع نامرتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس می‌کند.

دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده است

زارعی گفت: دروس عمومی حذف نشده است؛ سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سال‌های گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ درصد بوده و الان سهم آن به ۲۶ درصد افزایش‌یافته است و به‌جای آنکه در یک آزمون تستی بسنجیم به‌صورت تشریحی و با توجه به اهداف تعریف شده آن را می‌سنجیم و حذفی این اتفاق نیفتاده است، تضعیف هم نشده و تقویت انجام‌گرفته است و از ۴۰ درصد ۲۶ درصد سهم دروس عمومی است و ۱۴ درصد سهم دروس اختصاصی است که سهم دروس عمومی از دروس اختصاصی بیشتر است.

وی ادامه داد: زیرگروه‌ها حذف شده است، چرا که داوطلبی برای کسب رشته موردنظر در زیرگروه خاص تمرکز می‌کرد و اگر درس را در آزمون خراب می‌کرد، در زیرگروه‌های دیگر شانسی نداشت و باعث می‌شد که فرصت‌ها را از دست دهد؛ در مواردی نیز تعدادی از دانش‌آموزان بعضی از دروس را برای آزمون کامل کنار می‌گذاشتند.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی بیان کرد: مصوبه ۹۱۵ شورای‌عالی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که یک‌بار برای هر درس و برای ترمیم نمرات دروسشان اقدام کنند و اگر از نمره درسی راضی نیستند آن را مجدداً امتحان بدهند و ترمیم کنند.

انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته کند

وی گفت: تغییراتی که بر اساس مصوبه ۸۶۱ اتفاق افتاده این است که برای سال ۱۴۰۲ یعنی سالی که پذیرش آن می‌شود ۱۴۰۲-۱۴۰۳ باید کنکور دومرتبه برگزار و انتخاب رشته آن یک‌مرتبه اتفاق می‌افتد؛ دانش‌آموزی که در دی‌ماه در آزمون سراسری شرکت می‌کند می‌تواند تیرماه هم در آزمون سراسری شرکت کند و یا می‌تواند دی‌ماه را ملاک انتخاب خود قرار دهد و اگر در هر دو آزمون شرکت کرد آزمونی که تراز بالاتری دارد برای او محاسبه می‌شود و اگر در دو گروه آزمایشی شرکت کرد باز هم انتخاب با داوطلب است چگونه انتخاب رشته نماید.

زارعی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون تیرماه و کارنامه‌های صادر شده در خرداد، سابقه تحصیلی گزارش می‌شود، نه به‌صورت نمره خام بلکه صورت نمره کل و این نمره کل را به‌عنوان سابقه تحصیلی ارائه می‌دهیم و تراز بالاتر آزمون را هم محاسبه می‌کنیم و بدین صورت رتبه داوطلب تعیین می‌شود و انتخاب رشته بر اساس آن انجام می‌گیرد ضمن اینکه نمرات کل داوطلبان در آزمون سراسری هر مرحله تا دو سال برای آنها ذخیره می‌شود، در سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی را فقط برای پایه دوازدهم داریم مثل سابق که سهم آن برای پذیرش در دانشگاه از طریق آزمون سراسری ۴۰ درصد است.

به گزارش ایمنا، گردهمایی کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی استان اصفهان با حضور «محمدرضا ابراهیمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان، سیداحمدرضا بنی‌لوحی معاون آموزش متوسطه دوم اداره کل آموزش و پرورش و «سیدعلی میرحیدری» رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 621399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.