لازمه طراحی شهر هوشمند، هوشمند اندیشیدن است

یک متخصص هوش مصنوعی گفت: لازم است به مشکلات هوشمندانه نگاه کنیم تا بتوانیم شهری هوشمند طراحی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد ترکش امروز _سه‌شنبه یکم آذرماه_ در مراسم تجلیل از شهرسازان برتر شهرداری اصفهان، اظهار کرد: امروزه شهر هوشمند در رابطه با داده‌ها و تکنولوژی‌های نوین تعریف نمی‌شود، بلکه طبق تعریف رسمی، شهری که بتواند در برابر تهدیدات، راهکاری هوشمند ارائه کند، شهر هوشمند است.

وی افزود: شاید منشأ بسیاری از تهدیدات امروز در شهر اصفهان، ۵۰ سال گذشته بوده است، اما امروزه باید به نحوی عمل کنیم که برای آیندگان خود تهدیدی در سطح شهر ایجاد نکنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در گذشته و در ایام کودکی تعاملات و روابط در دل محلات موج می‌زد، اما آرام آرام با حذف خانه‌های یک طبقه و تبدیل به ساختمان‌ها و برج‌های چند طبقه، فضاهای شهری کوچک شد و امروز دیگر کودکان نمی‌توانند در کوچه‌ها و محلات به راحتی بازی کنند.

وی افزود: کاهش فضاهای محلی برای بازی کودکان و همچنین حذف فضای تعاملات و ارتباطات باعث مشکلات پیچیده ریز و درشت در وضعیت امروز شده است که می‌توان به چاقی در بزرگسالی یا بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد و بر این اساس یکی از پیرترین شهرهای ایران تا سال ۱۴۳۰ خواهد بود و تمام نیروی کار فعال آن زمان باید برای نگهداری از سالمندان اقدام کنند.

ترکش با بیان اینکه اصفهان باید آماده پذیرای تکنولوژی‌های نوین باشد، چراکه حرکت به نحوه کنونی ممکن نیست، اظهار کرد: بحران آب و بحران سالمندی و مشکلات از این قبیل ما را به این مسیر سوق می‌دهد که باید به مشکلات هوشمندانه نگاه کنیم تا بتوانیم شهری هوشمند طراحی کنیم.

وی ادامه داد: انجام درست پروژه‌های بد بزرگترین بلایی است که می‌تواند برای شهر اتفاق بیفتد، در این راستا امروزه پدیده بسیار نوینی همچون «همزاد دیجیتال» در عرصه مدیریت شهری می‌تواند راهگشا باشد.

این متخصص هوش مصنوعی تاکید کرد: در شهر اصفهان به اندیشه‌ای نیاز داریم که درست رفتار کنیم. پدیده همزاد دیجیتال در این عرصه به ما کمک شایانی خواهد کرد که از انجام و اجرای بسیاری از کارهای بد در عرصه شهری جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است هوشمندانه به شهر بیندیشیم و از تجربه‌های گذشته برای اجرای کار درست بهره ببریم.

کد خبر 621386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.