افزایش قیمت دارو در طرح دارویار توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود

معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مزایای اجرای طرح «دارویار» گفت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی تمام دهک‌ها از یارانه، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم و اصلاح الگوی مصرف دارو از مزایای اجرای این طرح است.

محمود اعتباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص طرح دارویار اظهار کرد: در این طرح، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد، این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح ادامه داد: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی تمام دهک‌ها از یارانه، ثابت ماندن مبلغ پرداختی بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این مشمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده، از مزایای اجرای طرح است.

معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس، رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج و تأمین پایدار دارو از دیگر مزایای این طرح است.

وی اضافه کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود شش هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد بدون بیمه در نظر گرفته شده است، سه دهک اول جامعه که حدود شش میلیون نفر هستند، بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان می‌توانند از پوشش بیمه استفاده کنند، افراد سایر دهک‌ها با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت برقراری پوشش بیمه می‌توانند اقدام کنند، اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت برقراری پوشش بیمه اقدام کنند، اتباع غیرمجاز نیز با تأیید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند.

اعتباری در پاسخ به این پرسش که برای بهره‌مندی از یارانه دارو چه اقداماتی باید انجام گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند، خرید آزاد دارو در داروخانه برای بیماران مزمن نیز مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

وی گفت: در این طرح قیمت داروها ۲۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد، اما سازوکار حمایتی به گونه‌ای طراحی شده است که این افزایش قیمت به صورت کامل توسط بیمه‌ها پوشش داده شود.

کد خبر 621334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.