بختیاری رسم نماز نداره؟ / داستان‌های مستر جیکاک و ارادت بختیاری‌ها به دیانت
ایل بختیاری

بختیاری‌ها یکی از قوم‌های بزرگ و مهم ایرانی هستند که قلمرو آن‌ها در دامنه کوه‌های زاگرس و در جنوب غربی ایران واقع شده است. ایل بختیاری به دو دسته هفت لنگ و چهار لنگ تقسیم می‌شود. برای شناخت آداب و رسوم و تاریخچه دینی و مذهبی این قوم اصیل ایرانی با ما همراه باشید.

حواشی این روزهای فضای مجازی در رابطه با ایل بختیاری؛ بختیاری رسم نماز نداره؟

در روزهای گذشته طی مراسم عزاداری کیان پیرفلک از شهدای حمله تروریستی در ایذه، عده‌ای از سودجویان شعار عجیبی با مضمون "بختیاری رسم نماز نداره" را سر دادند که واکنش بسیاری به‌خصوص مردمان بختیاری را برانگیخت. در این رابطه محمود نقدی‌پور استاد دانشگاه، یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: عده‌ای با سوءاستفاده از احساسات مردم شعاری سر دادند که تعجب‌برانگیز، تأسف‌بار و مغایر با تاریخ و فرهنگ بختیاری است، شعاری که بازی با آبرو و حیثیت یک قوم اصیل و دیندار از سوی عده‌ای معلوم‌الحال بود که با استقبال گسترده رسانه‌های ضدایرانی نیز همراه شد.

در ادامه این قسمت از رادیو ایمنا به ارادت‌های قوم بختیاری به دین اسلام، تشیع و داستان‌های جالب از مستر جیکاک، استعمارگر انگلیسی که با نشانه رفتن اعتقادات مذهبی این ایل بزرگ قصد سوءاستفاده از ایران و ایرانی را داشت، خواهیم پرداخت.

دانلود صوت

ایل بختیاری
قلمرو ایل بختیاری بین استان‌های اصفهان و خوزستان قرار گرفته است. این سرزمین از سمت شمال به لرستان، از سمت شرق به اصفهان و چهارمحال، از سمت جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از سمت غرب به خوزستان محدود می‌شود. کوه‌های زاگرس از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌اند و سرزمین بختیاری را به یک بخش کوهستانی ییلاقی و یک بخش جلگه‌ای قشلاقی تقسیم می‌کنند. بختیاری‌ها به گویش بختیاری که یکی از گویش‌های زبان لری است سخن می‌گویند.
ایل بختیاری، بیشترین شهرت تاریخی را در عصر قاجار و پهلوی داشت. در دوره قاجاریه حسینقلی خان ایلخانی تمامی سرزمین بختیاری را اداره می‌کرد و از قدرت بسیار زیادی برخوردار بود. قدرت او به‌اندازه‌ای بود که حکومت مرکزی قاجاریه می‌ترسید که مبادا به پایتخت حمله کند و ایران را به تصرف خود درآورد. حسینقلی خان با دولت انگلستان روابط تجاری برقرار کرد و از این طریق سود بسیاری کسب کرد و به یکی از ثروتمندترین رجال سیاسی تبدیل شد. در خاطرات ظل السلطان و نامه‌های او به ناصرالدین شاه می‌توان این ترس را به وضوح دید. سرانجام ظل‌السلطان، حسینقلی خان بختیاری را به اصفهان دعوت کرد و در یک مهمانی او را با قهوه قجری مسموم کرد و کشت.
بختیاری‌های معروف
این ایل رشادت‌های بسیاری برای حفظ این مرزوبوم داشته و از بزرگمردان آن، می‌توان به علی مردان خان بختیاری یا "شیرعلی مردون" قهرمان مبارزه با استبداد حکومت رضاشاه، حسین قلی خان بختیاری، ایلخان کل بختیاری، سردار اسعد بختیاری از سران بزرگ مشروطیت ایران و از مفاخر ملی ایران و صدها تن دیگر اشاره کرد.
جمعیت ایل بختیاری
ایل بختیاری با ۴ میلیون جمعیت بزرگ‌ترین ایل عشایری ایران است.
کد خبر 621320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.