صدور بیش از ۲۰۰۰ رأی بدوی در پرونده‌های اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی مربوط به اغتشاشات اخیر گفت: در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تاکنون ۱۱۱۸ فقره پرونده به صدور کیفرخواست منتج شده و در جریان رسیدگی قرار دارد، تاکنون در کل کشور نیز تعداد ۲۴۳۲ فقره پرونده نیز منتج به صدور رأی بدوی اعم از محکومیت و برائت شده است.

به گزارش ایمنا، مسعود ستایشی امروز _سه‌شنبه یکم آذرماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روشن است که ایرانِ فردایِ مدنظر تروریست‌ها چگونه است؛ سیاه و تلخ، پر از آشوب و ناامنی و درگیری همچون برخی کشورها که البته این آرزوی خام با هوشیاری مردم و مسئولان بی‌شک موفق نبوده و محکوم به ابطال است

وی ادامه داد: صحنه‌هایی که در خیابان‌های برخی از شهرها مشاهده شد، خواب‌های آشفته تروریست‌ها برای آینده ایران یکپارچه و سربلند را آشکار کرد که به زعم خود امنیت عمومی را مخدوش و خشونت را تئوریزه کرده و تروریست‌ها را تجهیز، اغوا و تشویق می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برنامه دشمن این بود که از ظرفیت مردم به نام اعتراض علیه برخی دستگاه‌ها استفاده کند که موفق نشد و به رگبار بستن مردم بی‌دفاع، حافظان امنیت و جوانان با سلاح سرد و گرم و کشته‌سازی مقتولانی که خود به قتل رساندند، نشان از نقشه شومی می‌دهد که دفع خواهد شد.

وی گفت: تروریست‌ها از ابتدا سناریو داشتند و صحنه‌آرایی کردند؛ آنان افراد را در کف خیابان تهییج می‌کنند و زنان و کودکان و مدافعان امنیت را هدف قرار می‌دهند. قاتلانی که در محفل و رسانه‌های خود با تغییر چهره این عملیات آلوده را در پیش گرفته‌اند و حافظان امنیت را مقصر جلوه می‌دهند، بدانند مقابله‌ای سخت و پشیمان‌کننده در انتظارشان خواهد بود.

ستایشی اظهار کرد: تروریست‌ها با این رفتار نشان می‌دهند که حتی حاضر نیستند هزینه اقدامات کور خود را بپذیرند و دست خون‌آلودشان را مخفی می‌کنند.

وی افزود: ملت ایران سابقه سیاه منافقان دهه ۶۰ را فراموش نخواهد کرد و خوب است آن‌ها طعم نقره داغ شدن و طرد همیشگی خود نزد ملت ایران را بچشند زیرا ایرانیان در مقابل دشمن آماده، آگاه و یکپارچه هستند؛ از این رو دشمن که تا قبل سعی می‌کرد وجهه دیپلماتیک خود را حفظ کند، اکنون از سرِ ناچاری چهره واقعی خود را نمایان کرده که البته این آشکارسازی زمینه همبستگی بیشتر ملت ایران را فراهم کرده است تا جایی که امروز به صورت یکپارچه توقع برخورد بدون مسامحه و سخت با این تروریست‌ها و دشمنان را دارند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: تروریست‌های مخل امنیت کف خیابان همان تروریست‌های اقتصادی هستند که مانع فعالیت سالم و کسب و کار مردم می‌شوند؛ همان تروریست‌های رسانه‌ای هستند که با جنگ‌طلبی و هم قسم شدن با دشمن قسم خورده ملت ایران درصدد ایجاد ناامنی هستند.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه عَلَم خونخواهی زنان، کودکان و حافظان امنیت را در دست گرفته است و براساس تدابیر با سرعت، دقت و بدون چشم‌پوشی به وظیفه خود عمل می‌کند و تروریست‌ها را در هر موقعیتی که باشند به سزای اعمالشان خواهد رساند؛ بی‌شک این بساط شرارت به زودی زود جمع خواهد شد.

ستایشی افزود: بار دیگر به ملت سربلند و سرافراز ایران، خانواده معزز شهدا به‌ویژه شهدای حوادث اخیر، شهدای بسیجی، سپاهی، فراجا و خانواده‌های داغدار آنان عرض تسلیت می‌کنم و اطمینان می‌دهم قوه قضائیه از خون این عزیزان نخواهد گذشت.

۴۰ نفر از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر گفت: ۴۰ نفر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر نقش آفرینی کردند و حتی در میدان حضور داشتند، بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تحقیقات واجد محرمانگی است و مطابق قوانین داخلی کشور ما، طبق شرایط قانون مجازات اسلامی محاکمه خواهند شد.

دستگیری ۳۵ نفر از مخلان بازار ارز و سکه

وی در پاسخ به پرسشی درباره التهاب‌ها در بازار ارز و سکه و طلا، اظهار کرد: اخیراً ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز دستگیر و تفهیم اتهام شدند.

ستایشی ادامه داد: برای این افراد قرار تأمین مناسب صادر شده است، همچنین دقت شده تا افرادی که اعمال مجرمانه نداشته و مرتکب جرم نشده‌اند، بی‌درنگ آزاد شوند.

وی گفت: هشت نفر از ۲۱ بازداشت شده به دلیل بی‌گناهی بی‌درنگ آزاد شدند، اما ۱۳ نفر دیگر که مرتکب اعمال مجرمانه شده بودند با صدور قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره ارز فردایی، گفت: ۱۴ نفر هم در ماه اخیر در این رابطه دستگیر و تفهیم اتهام شدند.

وی ادامه داد: این پرونده‌ها اکنون در شعبه ۱۰ بازپرسی ناحیه مستقر در شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های جرایم اقتصادی در جریان رسیدگی قرار دارد.

ستایشی خاطرنشان کرد: پرونده‌های این افراد توسط بازپرس آن در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و برای یک نفر از این افراد قرار وثیقه، ۱۰ نفر قرار کفالت و سه نفر هم قرار التزام صادر شده است.

صدور ۲۴۳۲ رأی بدوی در پرونده‌های اغتشاشات اخیر

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی مربوط به اغتشاشات اخیر، گفت: در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تاکنون ۱۱۱۸ فقره پرونده به صدور کیفرخواست منتج شده و در جریان رسیدگی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تاکنون در کل کشور نیز تعداد ۲۴۳۲ فقره پرونده نیز منتج به صدور رأی بدوی اعم از محکومیت و برائت شده است.

آخرین وضعیت پرونده حادثه آتش‌سوزی زندان اوین

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه آتش‌سوزی زندان اوین، گفت: برای ۴۲ نفر پرونده تشکیل شده که در مرحله تحقیقات قرار دارد، اما واجد محرمانگی است و با توجه به تراکم در رسیدگی‌ها، کار با جدیت در حال انجام است.

ستایشی تاکید کرد: صرف وقت به دلیل حساسیت برای رسیدگی و تعیین ابعاد و زوایای مختلف حادثه در جریان قرار دارد و به محض اتمام نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.

توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده الهام افکاری

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده الهام افکاری (خواهر نوید افکاری) گفت: این فرد از نام برادر خود استفاده کرد و به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی با آنان، در تجمعات دست داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: علاوه بر این‌ها، وی قصد خروج از کشور را هم داشت که با حکم جلب و پس از تشریفات قانونی که برای او صادر شد، هنگام خروج از کشور در یک موقعیت بازداشت شد.

وی گفت: اتهام این فرد اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام است که به او تفهیم شده و براساس آن، قرار بازداشت موقت برای وی صادر شده است و اکنون در زندان به سر می‌برد.

ستایشی افزود: مشارالیه ارتباط گسترده با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز در داخل و خارج از کشور داشته است و در این زمینه ادله دقیق وجود دارد.

وی ادامه داد: نام‌برده در تعامل با شبکه تروریستی ایران‌اینترنشنال اقدام به انتشار اخبار کذب کرد و در آشوب‌های اخیر استان فارس هم نقش‌آفرینی فعال داشته است، این قبیل اقدامات موجب می‌شود که داعش جرأت را پیدا کند که حوادث تلخی مانند حادثه تروریستی شاهچراغ را رقم بزند و امنیت مردم تحت تأثیر قرار بگیرد.

آزادی ۱۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در سیستان و بلوچستان

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص حوادث خاش و زاهدان و پرونده‌های تشکیل شده و اینکه آیا اطلاع رسانی این موضوع هم مثل دادگاه‌های اخیر خواهد بود یا خیر، گفت: نماینده رهبر معظم انقلاب، موفق ارزیابی شد و اثرگذار بود که برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث و تدقیق در مسائل منطقه و دیدار چهره به چهره با خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و شنیدن دغدغه‌های آنان صورت گرفت.

وی اظهار کرد: این سفر با استقبال گسترده مردم منطقه و سران طوایف و علما مواجه شد و با تاسی به این توجه، براساس مصوبات سفر نماینده رهبر معظم انقلاب و مصوبات شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان و با تأکیدهای مستمر رئیس قوه قضائیه که نسبت به تعیین تکلیف قانونی و عاجل پرونده‌ها داشتند، اقداماتی صورت گرفته است.

ستایشی ادامه داد: ۴۲ نفر از متهمان با توجه به اظهار پشیمانی، آزاد شدند و قرار بود سایر افراد هم تعیین تکلیف شوند که امروز محقق شد و ۱۰۰ نفر دیگر هم آزاد شدند.

وی اضافه کرد: آزادی برخی از متهمان دلالت بر اینکه پرونده بسته شده و تمام است، نیست بلکه برخی افراد با قرار تأمین صادره آزاد شدند و باید نشان دهند که از اعمال خود و اقداماتی که مرتکب شدند، پشیمان هستند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: مطالبه عموم برخورد قاطع با متهمان و مجرمان است و همه در برابر قانون یکسان هستند.

وی ادامه داد: نسبت به مسائلی که آنجا مطرح شده و اینکه ممکن است کسی از مأموران خسارتی وارد کرده باشد، نیز باید گفت که دستگاه قضائی ملجا آسیب‌دیدگان است و نسبت به تخلفات و جرایم اعلامی در سازمان قضائی نیروهای مسلح استان پرونده تشکیل شده است.

نیازمند اقدامات بسیج برای گره گشایی مشکلات کشور هستیم

ستایشی با اشاره به ششم آذرماه، سالروز تشکیل ارتش بیست میلیونی افزود: در آستانه فرارسیدن هفته بسیج قرار داریم که این ایام را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: نهال نوپایی که امام راحل در آغازین روزهای پیروزی انقلاب بنا نهاد امروز تبدیل به شجره مبارکه‌ای شده است که حافظ استقلال، ایمان، امنیت عمومی ایران اسلامی است و هر روز کارآمدی و نیازمندی به بسیج بیشتر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بسیج نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی بلکه در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی امتحان خود را پس داده است و همواره نیازمند اقدامات آن برای گره گشایی مشکلات کشور هستیم.

تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبری

وی از تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبری خبر داد و گفت: برای اجرای این فرامین قرارگاهی منسجم و پیگیر مستقر کردیم تا منویات و نگاه ایشان به قوه قضائیه اجرایی شود.

ستایشی ادامه داد: رهبر انقلاب در فرمایش‌های خود در هفتم تیر امسال دستورهایی را برای پیگیری و اجرا به مسئولان قضائی ابلاغ فرمودند، همچنین براساس قانون تکالیفی متوجه قوه قضائیه است و در دستگاه قضائی به منظور اجرای این دستورها قرارگاهی به ریاست معاون اول قوه قضائیه تشکیل و هفته گذشته دستورالعمل این قرارگاه از سوی رئیس قوه قضائیه تصویب شد.

ارجاع هوشمند پرونده‌ها به کارشناسی تا سه ماه آینده

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه چرا سامانه ارسال پرونده‌ها به کارشناسان رسمی هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که نام آن ارجاع هوشمند است که در سامانه مدیریت قضائی قرار دارد؛ این اقدام برای ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سامانه دیگری به نام ۱۵۱۵ در مرکز وکلا و کارشناسان دادگستری و سامانه ۲۰۲۰ در کانون وکلای دادگستری راه‌اندازی شده و براساس نیاز، ارجاعاتی صورت می‌پذیرد، تلاش ما این است که سامانه موجود با ظرفیت‌های دو سامانه یاد شده ارتباط برقرار کندتا توزیع عادلانه به بهترین نحو و به صورت خودکار انجام شود.

وی تصریح کرد: سه ماه برای قطعی شدن این سامانه زمان نیاز است، سامانه ارجاع هوشمند وظیفه ارجاع پرونده به شعب را هم دارد تا عدالت در ارجاع در نظر گرفته شود.

اقدام قانونی دستگاه قضائی برای حل مسئله دارو

ستایشی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات قوه قضائیه برای حل مسئله دارو در کشور، گفت: موضوع فرایند دارو و موارد مرتبط و اقدام برای تولید و توزیع از نظر فرایندی، اجرایی است و ارتباط مستقیمی با دستگاه قضائی ندارد، اما همواره تاکید رئیس قوه قضائیه بر این بوده که ملاک برای ما رفع مشکلات مردم است و هر اقدام و کمکی از ناحیه قوه قضائیه بر بیاید، دریغ نشود.

وی افزود: آمادگی داریم در حیطه قانونی و کاری دستگاه قضائی مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

دستگاه قضائی با سخنان بیهوده و غیرمستند برخورد می‌کند

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص ادعاها و دروغ‌پراکنی برخی افراد شاخص در جریان حادثه تروریستی ایذه، گفت: بارها سوال شده بود که چرا با این افراد به اصطلاح شاخص در مجموعه‌های مختلف برخورد نمی‌شود؛ نگاه دستگاه قضائی این نبود که افرادی که واجد شرایطی هستند، برخورد شود اما تاکید می‌کنیم که همه در برابر قانون یکسان هستند و تذکر و ارشاد میزان و حدی دارد و کسانی که این افراد در ذهنشان مقبول بودند این را برنمی‌تابند و برخورد قاطع می‌خواهند؛ بنابراین در این راستا افرادی احضار شده و به دلیل عدم حضور، جلب شدند.

وی ادامه داد: این افراد به ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند به کف خیابان بیایند. کسانی که سخن بیهوده و غیر مستند بگویند، قطعاً دستگاه قضائی با آنها برخورد می‌کند.

ستایشی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه براساس وظیفه قانونی خود در این رابطه حساسیت به خرج داده و جلوی شایعه سازی، تهمت و دروغ پراکنی را خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که فضای عمومی فضای بیان مطالب غیرواقع و ایجاد تنش و تشنج نیست و همگان نسبت به اظهارنظر آزاد هستند و مطابق با قانون اساسی آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجارشکنی باشد و مطالب خلاف واقع بیان شود.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: این هنجارشکنی‌ها قابل بررسی است و براساس یافته‌های متعدد، برخی از حوادث اخیر نشئت گرفته از این حوادث است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای قانون هوای پاک، گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت دادستان و در حوزه امور حقوق عامه در دستورکار قرار گرفته و به صورت ویژه پیگیری شده و جلسات متعددی تشکیل شده است.

ستایشی ادامه داد: ترک فعل‌ها به هیئت‌های بازرسی مربوطه ارجاع داده شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی دادند که در شعبه دو دادسرای ویژه کارکنان پرونده‌ای تشکیل و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود.

وی افزود: نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام و دستگاه‌های ضعیف در اجرای قانون اعلام شدند.

قانون معیار تصمیم‌گیری قضات

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است از کیفیت بکاهد نظر شما در این رابطه چیست، گفت: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیچ وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و براساس مر قانون تکالیف خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات‌البین، گاهی هم برای رسیدن به واقعیت، باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این نیاز به صرف وقت بیشتری دارد.

ستایشی گفت: تلاش قوه قضائیه این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم.

مطالبه بسیار سنگینی برای خونخواهی شهید بیرامی مطرح است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره پرونده شهادت سردار نادر بیرامی مسئول اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان صحنه استان کرمانشاه اظهار کرد: نحوه شهادت این مدافع امنیت بسیار ناراحت کننده است و از مقابل و پشت سر با سلاح خشن سرد به او حمله می‌کنند و ۵۲ نفر از اغتشاشگران که در موقعیت بودند، دستگیر شدند و سه نفر از ضاربان شناسایی و یک نفر دیگر هم دستگیر شد که اقرار کرده است و دو فرد دیگر هم به زودی دستگیر خواهند شد.

وی تاکید کرد: مطالبه بسیار سنگینی برای خونخواهی شهید بایرامی مطرح شده و با جدیت این موضوع در حال پیگیری است.

دستگیری ۵۷ نفر در حادثه تروریستی ایذه

ستایشی در پاسخ به پرسشی درباره خصوص حادثه تروریستی ایذه گفت: در قوه قضائیه برای ما مهم است که هر فردی در فضای حقیقی و مجازی بدون سند و مدرک اظهار نظر و ادعای غیرمستند و بدون دلایل مکفی و قانع کننده ارائه دهند و با روان مردم بازی کنند و نسبت به ادعای باطل خود اصرار و پافشاری داشته باشند، قطعاً شایعه ساز تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی احضار و تذکر گرفتند و برخی به دستور مقام قضائی بی‌توجهی کردند و برای آن‌ها قرار قانونی صادر و برخی را بازداشت کردیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از طریق ضابطان خاص به دستگاه قضائی از حادثه تروریستی ایذه سرنخ‌هایی رسیده است و در حال جمع‌بندی ابعاد و زوایای این حادثه تروریستی هستیم.

وی اضافه کرد: تخریب دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها از شب قبل از جنایت و کشته‌سازی، ازجمله اقداماتی است که برای وقوع این حادثه از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

ستایشی افزود: فتنه اصلی از سوی اراذل و اوباش بوده است و تعداد ۵۷ نفر هم در این زمینه بازداشت شدند که اکنون ۴۹ نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند و سه نفر با قرار وثیقه و پنج نفر هم با قرار کفالت آزاد شدند.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه انتظار دارد اخبار از مراجع رسمی دریافت و از اخبار نادرست و جعلی و انتشار آن‌ها که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود جلوگیری شود.

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه هر دو هفته یک بار روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت در حال پخش زنده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 621311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.