طرح جامع حمل‌ونقل قم با ۹ پیشنهاد قابل اجرا است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بررسی و نقد طرح جامع حمل‌ونقل شهر، گفت: این طرح با رعایت ۹ پیشنهاد کمیسیون قابل‌اجرا است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری قم، سیدمحمدحسین دهناد، طرح جامع حمل‌ونقل را یک سند بالادستی و بااهمیت در تصمیمات حوزه حمل‌ونقل و در چشم‌انداز ۱۵ ساله شهر دانست و اظهار کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل سه‌گام مهم وجود دارد، ابتدا وضعیت موجود موردبررسی قرار می‌گیرد که با ۱۱ هزار فرم آمارگیری در این مطالعات انجام شده است.

وی، گام دوم در مطالعات جامع حمل‌ونقل را شناخت چالش‌ها و تحلیل و بررسی اطلاعات آمارها دانست و افزود: با توجه به گام‌های اول و دوم در طرح جامع ترافیک، در گام سوم راهکارها و راهبردهایی برای رفع مشکلات با سه نگاه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با توجه به زمان انجام مطالعات جامع که در سال ۹۷ انجام‌شده است، نگاه کوتاه‌مدت تا سال ۱۴۰۲، میان‌مدت تا سال ۱۴۰۷ و بلندمدت تا سال ۱۴۱۲ در نظر گرفته‌شده است که این مطالعات بر اساس دستورالعمل وزارت کشور با تأکید بر حفظ یکپارچگی مطالعات در کشور انجام‌شده است.

وی مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر قم را بر اساس دو راهبرد کلی اعلام‌شده از طرف وزارت کشور مورد بررسی قرار داد و گفت: بر اساس این دستورالعمل باید دو شیوه خدمات به شهروندان ارائه شود و بر اساس آن باید راهکارها حول موضوعات حمل‌ونقل غیرموتوری مانند ایجاد مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شیوه‌های فعال حمل‌ونقل عمومی باشد.

دهناد تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته سهم استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری از ۱۶ درصد به ۴۲ درصد رسیده است و امروز بیش از دو میلیون سفر در شهر با خودروی شخصی انجام می‌شود.

وی شرایط حمل‌ونقل عمومی شهر قم را در ۱۵ سال گذشته مطلوب ارزیابی نکرد و افزود: در این مدت سهم استفاده شهروندان از اتوبوس از ۱۸ درصد به ۱۱ درصد و سپس به هشت درصد رسید و در این مطالعات پیش‌بینی‌شده برای ۱۵ سال آینده حداقل به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: موضوع بسیار مهم بعدی در مطالعات جامع حمل‌ونقل توجه به پارک‌سوارها و پایانه‌ها و اتصال حمل‌ونقل درون‌شهری و بین شهری است و در حال حاضر کارایی و شرایط پایانه‌ها مطلوب نیست و در این مطالعات نیز چهار گزینه برای توسعه پایانه‌های شهر قم در افق بلندمدت پیش‌بینی‌شده و لازم است با توسعه پارک‌سوارها تردد وسایل نقلیه شخصی در هسته مرکزی شهر کنترل شود.

وی با تشریح طرح‌های توسعه شهر قم در خصوص پایانه‌های مسافری، گفت: در محدود ۷۲ تن و بادیان یک پایانه اصلی شهر پیش‌بینی کرده‌ایم و پایانه‌ای نیز کنار شروع خط یک مترو جانمایی شده و در محدود جمکران هم با وجود عبور خط یک مترو و قطار سریع‌السیر بین‌شهری از این منطقه یک پایانه و پارکینگ پیش‌بینی شده است.

دهناد با بررسی و نقد طرح جامع حمل‌ونقل شهر، گفت: این طرح با رعایت ۹ پیشنهاد کمیسیون قابل اجرا است.

کد خبر 621277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.