افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور/خوددرمانی تبعات سنگینی دارد

درمان رایگان کاشت حلزون شنوایی در سنین طلایی،تبعات سنگین خوددرمانی، افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور و مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا را در بسته خبری پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبلغ خرید هر حلزون برای کودکان کم‌شنوا و ناشنوا را بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با اجرای «طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی»، کاشت حلزون به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نباید فرصت طلایی برای کاهش حلزون در کودکان با مشکل کم‌شنوایی و ناشنوایی آن‌ها از دست برود، اظهار کرد: افرادی که در سنین کودکی شنوایی خود را از دست داده باشند گویش آن‌ها هم دچار مشکل می‌شود اما با توجه به وجود فرصت طلایی برای آن‌ها، نباید این فرصت از سوی آن‌ها از دست برود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر بتوانیم پیوند یا کاشت حلزون را برای این کودکان انجام دهیم به طور یقین گویش آن‌ها نیز به مرور بهتر خواهد شد، به همین منظور طرحی تحت عنوان «طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی» در وزارت بهداشت برای این موضوع به اجرا گذاشته شده و با وجود اینکه هر حلزون مبلغ بالای ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد اما به صورت رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح نیز حلزون را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهیم و خدمات پزشکی آن‌ها را در مجموع رایگان کرده‌ایم، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم تمام افراد در این سنین طلایی با مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی را درمان کنیم.

افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور

سازمان غذا و دارو اعلام کرد که به دنبال اقدامات انجام شده جهت تأمین و تسهیل دسترسی مردم به دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است.

مشکل کمبود آنتی بیوتیک‌های کودکان و همچنین برخی از مُسکن‌ها به عنوان درمان‌های حمایتی از اوایل مهرماه سال جاری و در شرایط شیوع آنفلوانزا مطرح شد، موضوعی که علاوه‌بر مصرف خارج از عرف برخی از این اقلام، امتناع شرکت‌های تولیدی به بهانه حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی، چالش‌هایی از جنس نبود نقدینگی، مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده، بدقولی برخی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و غیره به عنوان عواملی مؤثر در بروز این کمبودها معرفی شدند.

در همین راستا سازمان غذا و دارو علاوه بر اصلاح قیمت مجدد این اقلام برای تولید کننده‌ها و تولید سه شیفت در داخل، نسبت به واردات سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک اقدام و اعلام کرد که تا زمان وفور این اقلام دارویی در بازار و رفع مشکل کمبود، واردات ادامه خواهد داشت.

همچنین با اجرای طرح دارویار و در راستای تأمین نقدینگی برای شرکت‌های داروسازی، قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود و یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های دارویی، از ۲۰ به ۴۰ درصد سرمایه پایه شرکت‌ها افزایش یافت. همچنین بانک‌ها مجاز بودند که به میزان ۹۰ درصد فروش سال قبل شرکت‌ها، به آن شرکت تسهیلات بپردازند که این عدد بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به ۲۰۰ درصد رسید، بنابراین مقرر شد بانک‌ها به‌جای ۹۰ درصد، تا ۲۰۰ درصد فروش سال قبل شرکت‌های داروسازی به آن‌ها تسهیلات ارائه کنند.

خوددرمانی تبعات سنگینی دارد

محمود اعتباری، معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تبعات خوددرمانی برای حوزه دارودرمانی، گفت: این اقدامات هزینه فراوانی را به سیستم درمانی تحمیل می‌کند، از این رو باید اقدامات لازم انجام گیرد تا در مقابل میکروارگانیسم‌ها خلأ سلاح نشویم، تجویز و مصرف منطقی داروها از مباحث بسیار مهم در حوزه دارو درمانی است.

وی وی با اشاره به تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها، ادامه داد: مقاومت میکروبی معضل مهمی است که تمام جامعه و جهان را درگیر خواهد کرد و باعث شده در مقابل باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها خلأ سلاح شویم.

معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هزینه فراوانی را باید متقبل شویم تا بتوانیم داروهای جدید ضدمیکروبی ایجاد کنیم، با توجه به بحث‌های خوددرمانی و نبود تکمیل دوره درمان، نبود استفاده از دانش تخصصی پزشکان تجویزکننده داروها و داروسازانی که مشاوره لازم را به مردم می‌دهند، دارو را به دلیل مقاومت میکروبی از دست می‌دهیم.

ضرورت آموزش خود مراقبتی به بیماران دیابتی

مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص خدماتی که به بیماران مبتلا به دیابت ارائه می‌شود توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۷ مرکز ارائه‌دهنده خدمات مراقبتی سطح دو در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: از این تعداد ۲۶ مرکز دولتی در شهرستان‌ها و ۲۱ مرکز خصوصی و دولتی در نقاط مختلف شیراز در حال ارائه خدمات درمانی لازم به بیماران مبتلا به دیابت هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: از جمله خدمات کلینیک بیماری‌های غیرواگیر در سطح دو مراقبت‌های درمانی با هدف کنترل و پیشگیری و کاهش عوارض دیابت و فشار خون بالا می‌توان به انجام ویزیت‌های تخصصی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا از سوی متخصصان چشم، داخلی، قلب و عروق و مشاوره تغذیه، تشکیل پرونده کاغذی و پرونده الکترونیک، بررسی و ثبت آزمایش‌های تشخیصی بیمار و ثبت حواله‌های انسولین در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر اشاره کرد.

وی گفت: آموزش نحوه خود مراقبتی، تزریق انسولین و مصرف داروهای خوراکی، آموزش نحوه مراقبت از پاها، همچنین آموزش فعالیت فیزیکی و تغذیه مناسب از خدماتی است که به بیماران مبتلا به دیابت ارائه می‌شود.

مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا است

محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان این سوال که آیا باید از دیابت بترسیم یا خیر، اظهار کرد: طبق آمار رسمی مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا است.

وی ضمن بزرگداشت روز جهانی دیابت، اظهار کرد: در چنین روزی یک پزشک انسولین را کشف کرد و با یک دلار آن را به کارخانه‌ها داد و گفت مردم روزی از این ماده استفاده می‌کنند، اکنون می‌بینیم که امروز در جهان میلیون‌ها نفر از انسولین استفاده می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان نعمت سلامتی و امنیت را مهم دانست و افزود: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال خود را «با آموزش دیابت از فردای خود محافظت کنیم» قرار داده است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه از ۲۳ سال پیش تاکنون شعار خود را «آموزش، کنترل و پیشگیری» تعیین کرده است، افزود: دیابت شایع‌ترین بیماری در جامعه است و براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۴ درصد مردم دیابت دارند.

عطاری ادامه داد: اگر این آمار را در ۸۸ میلیون نفر جمعیت کشور تخمین بزنیم، مشخص می‌شود که نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند.

وی گفت: افراد مبتلا به دیابت معمولاً یک و نیم تا دو برابر قند بالا دارند. علت این بیماری ژنتیک، استرس، مصرف دخانیات، چاقی، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرانرژی و پرکالری است.

آیا سرطان پانکراس جزو ۱۰ سرطان شایع است؟

الهام تابش، فوق‌تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سرطان پانکراس جزو سرطان‌های شایع محسوب نمی‌شود، گفت: شیوع سرطان پانکراس در دنیا در حال افزایش است، اما سرطان پانکراس جزو ۱۰ سرطان شایع کشور و اصفهان نیست.

وی درخصوص سرطان لوزالمعده اظهار کرد: پانکراس یا لوزالمعده ارگانی در بدن است که در پشت معده قرار گرفته و از قسمت سر، تنه و دم تشکیل شده است، حدود ۱۵ سانتی‌متر طول دارد و گلابی شکل است و دو فعالیت مهم برای بدن انجام می‌دهد، یکی تولید آنزیم‌هایی که به هضم غذا کمک می‌کنند، همچنین هورمون‌هایی مانند هورمون انسولین تولید می‌کند، از این رو به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند.

فوق‌تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: پانکراس از دو بخش برون‌ریز و درون‌ریز تشکیل شده است؛ بخش برون‌ریز و درون‌ریز هردو ممکن است دچار سرطان شوند، سرطان بخش برون‌ریز شایع‌تر و از نوع آدنوکارسینوم است، تومور در بخش درون‌ریز نیز ممکن است رخ دهد از جمله انسولینوما، اما شایع نیست.

وی با بیان اینکه سرطان پانکراس جزو سرطان‌های شایع محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: شیوع سرطان پانکراس در دنیا در حال افزایش است، اما جزو ۱۰ سرطان شایع کشور و اصفهان نیست، در حال حاضر در ایران و کشورهای توسعه‌یافته سرطان روده در حال افزایش است.

۱۵۰ دستگاه آمبولانس در اغتشاشات اخیر آسیب دیده است

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اغتشاشگران به ۱۵۰ دستگاه آمبولانس بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آسیب وارد کردند در حالی که بیشترین سطح رضایتمندی مردم از دستگاه‌ها، به اورژانس تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه اغتشاشگران به پنج پایگاه اورژانس کشور آسیب وارد کردند که این اقدامات خدمت‌رسانی به مردم را با خلل روبه‌رو می‌کند، افزود: دشمن تلاش دارد با این اقدامات اعتماد عمومی را سلب کند، در این میان اورژانس کشور وظیفه خدمت‌رسانی به بیماران و مصدومان را بدون توجه به دین و نژاد آن‌ها انجام می‌دهد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه دشمن تمام سرمایه‌های اجتماعی کشور را مورد هدف قرار داده است، اظهار کرد: در فضایی که اورژانس کشور آمبولانس‌های فرسوده دارد و آسیب دیدن و خروج تعدادی از آن‌ها از ناوگان خدمت‌رسانی این دستگاه را با چالش مواجه می‌کند.

کد خبر 621198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.