دانش نجوم به سمت ساخت ماشین‌ زمان حرکت می‌کند

با توجه به پیشرفت‌های کنونی بشر، دانش نجوم به سمت ساخت ماشین زمان حرکت می‌کند؛ درواقع بشر به سمتی حرکت می‌کند که باید به فضا و زمان غلبه کند و به نوعی انرژی دست‌ یابد که مانند انرژی تاریک یا ضدذرات پتانسیل بسیاری داشته‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخترشناسی یا نجوم به دانش بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی اجرام آسمانی مانند ستارگان، سیارات، دنباله‌دارها، کهکشان‌ها و رویدادهای آسمانی گفته می‌شود.

اخترشناسی با رشته‌های مختلفی ازجمله کیهان‌شناسی، شیمی و فیزیک ارتباط گسترده‌ای دارد و در زندگی و آینده بشر نیز بسیار حائز اهمیت است. علم نجوم تاکنون خدمات بسیاری به انسان‌ها ارائه کرده است و تنها با استفاده از این دانش توانسته‌ایم جهان اطراف بهتر خود را بشناسیم.

با توجه به اهمیت علم نجوم و پیچیدگی اهدافی که در این دانش تعیین می‌شود قطعاً دستاوردهای این علم به تکنولوژی بشر نیز بستگی دارد؛ به بیان دیگر تکنولوژی نقش بسیار پررنگی در دستیابی بشر به ناشناخته‌های کیهان ایفا می‌کند.

برای شناخت بیشتر تأثیر تکنولوژی در علم نجوم و بررسی آینده این دانش با محسن منتظری، منجم و ستاره‌شناس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

علوم نجوم از چه تکنولوژی‌هایی بهره می‌برود؟

به‌طورکلی علم نجوم جزو های‌تک‌ترین علوم کنونی جهان است؛ درواقع بسیاری از تجهیزات اپتیکی، میکروالکترونی، هوافضا، مکانیکال، الکترونیک و برقی که در حوزه نجوم مورد استفاده قرار می‌گیرد از های‌تک‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا تشکیل می‌شود. گران‌قیمت‌ترین تجهیزات دنیا مربوط به تحقیقاتی است که در حوزه رصد اجرام سماوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های مطرح در حوزه نجوم تلسکوپ‌ها رادیویی است که این نوع از تلسکوپ‌ها اپتیک شیشه‌ای ندارد، اما از متمرکزکننده‌هایی برخوردار است که تمام امواج را در یک فرکانس حفظ کرده سپس می‌توانند امواج را انتقال داده یا پردازش کنند؛ از طرفی اپتیک‌های شیشه‌ای و عدسی‌های ویژه‌ای در این علم استفاده می‌شود که بسیار گران قیمت است.

منظور از تکنولوژی های‌تک در علم نجوم چیست؟

هنگامی که در علوم نجوم به عدسی‌هایی بیش از یک متر نیاز پیدا می‌کنیم صنایع های‌تک وارد عمل می‌شود. در این مرحله باید تمام قطعات در فضای خلأ بلور به بلور کنار یکدیگر قرار گرفته تا در نهایت فناوری کامل تشکیل شود.

مهم‌ترین مسئله در علوم نجوم چیست؟

نخستین مسئله‌ای که در حوزه تحقیقات گسترده علم نجوم به چشم می‌خورد، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی است که بسیار حائز اهمیت است، اما علاوه بر این مسئله معمولاً تجهیزاتی که در این دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد در مرز علم و تکنولوژی بشر قرار دارد.

درحال‌حاضر بزرگ‌ترین آزمایشگاه تحقیقاتی جهان CERN است که در حوزه نجوم و کیهان‌شناسی فعالیت می‌کند و نسبت به سایر شرکت‌ها بیش‌ترین سرمایه‌گذاری، قدمت و همکاری با کشورها را در تمام نقاط جهان به خود اختصاص داده است.

در نقطه‌ای که پژوهشگران نتوانستند پردازش داده‌های مورد نیاز را در آزمایشگاه CERN توسط چند سیستم محدود انجام دهند، تکنولوژی جدیدی مورد استفاده قرار گرفت که به واسطه آن توانستیم تمام سیستم‌عامل‌های دنیا را به یکدیگر متصل کرده و از حافظه RAM آن‌ها بهره‌مند شویم تا پردازش داده‌ها انجام شود.

به واسطه تکنولوژی که توسط آزمایشگاه CERN متولد شد پژوهشگران در هر دقیقه به اندازه یک DVD اطلاعات منتشر می‌کنند؛ درواقع تمام این مسائل باعث شد که اینترنت کنونی شکل بگیرد.

اینترنت چگونه به وجود آمد؟

هنگامی که در آزمایشگاه CERN به دلیل حجم زیاد داده‌ها نیاز به تعداد عظیمی از سیستم‌عامل‌ها احساس شد، پژوهشگران تصمیم‌گرفتند که سیستم‌عامل‌ها را به صورت محلی به یکدیگر متصل کنند که امروزه این تکنولوژی گسترش یافته و در تمام سطح جهان تحت عنوان اینترنت توسعه یافته است.

تفاوت دانش نجوم با سایر علوم چیست؟

معمولاً در پروژه‌های تحقیقاتی که توسط سازمان‌های فضایی مختلفی مانند ناسا یا اروپا مطرح می‌شود کشورهای بسیاری مشارکت می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کشورهای عضو ایستگاه فضایی بین‌المللی اشاره کرد؛ درواقع هنگامی که قرار است پروژه‌ای مانند ارسال تلسکوپ فضایی انجام شود هدف تنها انجام تحقیقاتی پیرامون کیهان است و عملاً هیچ دستاورد اقتصادی برای شرکت ندارد به همین دلیل چند کشور مجبور هستند در این فعالیت سهیم باشند که نشان‌دهنده های‌تک بودن تکنولوژی‌های حوزه نجوم است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، علم نجوم به چه سمتی حرکت می‌کند؟

با توجه به پیشرفت‌های کنونی بشر، دانش نجوم به سمت ساخت ماشین زمان حرکت می‌کند؛ درواقع بشر به سمتی حرکت می‌کند که باید به فضا و زمان غلبه کند و به نوعی انرژی دست‌یابد که مانند انرژی تاریک یا ضدذرات پتانسیل بسیاری داشته‌باشد.

درواقع با دستیابی به چنین تکنولوژی خواهیم توانست از قلمرو فضا و زمان چهار بُعدی فرار کرده و به فضای پنج بُعدی و حتی بالاتر از آن حرکت کنیم، همچنین در آینده خواهیم توانست به سیارات فراخورشیدی سفر کرده و عملاً از منظومه خود خارج شویم.

بشر محکوم است تا اهداف خود را به سرنوشت جهان بسپارد به همین دلیل دانشمندان تلاش می‌کنند تا توسط شبیه‌سازهای مختلف و تلسکوپ‌های فضایی متعددی که در امواج مادون قرمز و گاما فعالیت می‌کنند به نوعی سرنوشت جهان را مشخص کنند، زیرا این مسئله می‌تواند در رفع بسیاری از مسائل جهان هستی کمک کند.

کد خبر 621114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.