سوء‌تفاهم بین ایران و آژانس قابل رفع است/ مسیر همکاری باید ادامه داشته باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مسیر همکاری با آژانس بهتر به نتیجه می‌رسد، ‌ گفت: همکاری با آژانس باعث می‌شود بهانه از دست دشمنان گرفته شود زیرا آنها در حال نقشه کشیدن برای ما هستند و قطعنامه‌هایی که بر ضد کشور ما صادر می شود مستندسازی ادعاهای واهی آنها علیه ایران است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ضد ایران اظهار کرد: آژانس سه سوال درباره پرونده هسته‌ای ایران مطرح کرده که با وجود پاسخ ایران آژانس قانع نشده است بنابراین یعنی ۲۶ کشور از ۳۵ کشور عضو شورای حکام خواستار پاسخ قانع‌کننده ایران به سوالات آژانس انرژی اتمی هستند.

وی پرسش‌های آژانس از ایران را در چهارچوب پادمان دانست و افزود: ایران این پرسش‌ها را فراپادمانی می‌داند زیرا تمام نظارت و کنترل‌های آژانس را در موضوعاتی که فعالیت هسته‌ای انجام می‌دهد، پذیرفته است و تمام مکان‌های فعالیت هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس قرار دارد و ایران هیچ موضوعی برای مخفی کردن ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دلیل اصلی اختلافات آژانس با ایران را پیدا شدن آثار اورانیومی در بازدید سال ۲۰۱۹ عنوان کرد و گفت: آژانس خواستار پاسخگویی ایران به دلیل کشف این ذرات در مناطقی است که ایران اعلام نکرده بود در آنها فعالیت هسته‌ای انجام می‌شود در حالی‌که ایران معتقد است بازدید بازرسان آژانس با اجازه ایران بوده و اگر در این مکان‌ها ابهامی وجود داشت بازرسان آژانس اجازه بازدید نمی‌یافتند.

سوءتفاهم با آژانس قابل حل است

وی دومین دلیل نادرست بودن ادعای آژانس درباره ابهامات پرونده هسته‌ای ایران را نبود هیچ‌گونه فعالیت در مکان‌های مشکوک اعلام شده، عنوان کرد و یادآور شد: بیش از ۱۸ سال از زمان آخرین فعالیت هسته‌ای که ممکن است در مکان‌های مورد ادعای آژانس انجام داده باشد، می‌گذرد همچنین ایران مدعی است که آثار اورانیوم یافت شده در سال ۲۰۱۹ منشأ خارجی داشته که برای بدنامی ایران به این محیط انتقال داده شده است.

بهشتی‌پور با اشاره به رد منطق و دلایل ایران از سوی آژانس ادامه داد: به نظر می‌رسد که سوء‌تفاهم بین ایران و آژانس قابل رفع است زیرا همانگونه که در گذشته آژانس نمی‌پذیرفت که منشأ آلودگی هسته‌ای در ایران سانتریفیوژهای خارجی بود که وارد کشور شده بود و حدود پنج تا شش سال طول کشید تا این سازمان دلایل ایران را پذیرفت اکنون نیز این ابهامات قابل رفع خواهد بود.

وی رفع اختلافات شش‌گانه ایران با آژانس در سال ۱۳۸۶ را نمونه دیگری از حل اختلافات ایران با این نهاد بین‌المللی معرفی کرد و گفت: در دوره‌ای که لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی کشور بود یک مدالیته شش بندی با البرداعی امضا کردند و سوالات شش‌گانه آژانس را ظرف چند ماه پاسخ دادند تا جایی که آژانس در اسفند همان سال اعلام کرد که پاسخ‌های خود را دریافت کرده و قانع شده است.

مذاکره جایگزین درگیری با آژانس

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در مدل کنونی نیز به جای اینکه ما آژانس را متهم به موضوعات مختلف و خود را درگیر این موضوعات کنیم بهتر است در مذاکرات دو جانبه با آژانس این سو تفاهم را رفع کنیم به ویژه آنکه در گزارش آژانس آمده که آلودگی هسته‌ای مورد ادعا زیر پنج درصد است و این میزان غنی‌سازی زیر پنج درصد، موضوع مهمی به شمار نمی‌آید.

وی با اشاره به قابل توجه نبودن حجم و درصد غنی‌سازی ذرات اورانیوم کشف شده در دو مکان مورد انتقاد آژانس تصریح کرد: هنگامی که همه موارد مورد ادعای آژانس را کنار هم بگذاریم می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که ایران باید با آژانس وارد مذاکره شود و با گفت‌وگوی دو جانبه این مسائل را رفع کند تا کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا امکان سوء‌استفاده از این مسئله برای ایجاد فشار بر ایران را پیدا نکنند.

بهشتی‌پور درباره قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران گفت: در این باره دو رویکرد در داخل کشور وجود دارد، یک دسته از کارشناسان بر این باورند که پس از صدور این قطعنامه باید ایران همکاری‌های خود را با آژانس کاهش دهد در حالی‌که ما این رویکرد را در سال‌های گذشته آزمودیم و دلیلی وجود ندارد که این سیاست را بارها تکرار کنیم.

وی با اشاره به تجربه انتخاب این رویکرد در سال ۱۳۸۴ تصریح کرد: در آن زمان برخی اصرار داشتند که با افزایش توان و فعالیت‌های هسته‌ای خود، می‌توانیم طرف مقابل را سر جای خود بنشانیم و صدور قطعنامه‌ها هیچ تأثیری بر کشور ما نخواهد داشت، اما درباره مسئله کنونی آژانس با ایران، به اندازه کافی دلایل روشن وجود دارد و لازم نیست که دوباره خود را درگیر یک سیاست جدید کنیم.

مستندسازی ادعاهای واهی بر ضد ایران

این کارشناس مسائل بین‌الملل راهکار دوم را همکاری با آژانس معرفی کرد و گفت: معتقدم همچنان باید مسیر همکاری با آژانس را ادامه دهیم زیرا آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای یک نهاد بین‌المللی است و حتی اگر تحت تأثیر آمریکا، اسرائیل و انگلیس باشد، تکرار این مطالب در دنیا ما را به جایی نمی‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر همکاری با آژانس بهتر به نتیجه می‌رسد، افزود: همکاری با آژانس باعث می‌شود بهانه از دست دشمنان گرفته شود زیرا آنها در حال نقشه کشیدن برای ما هستند و برگه به برگه قطعنامه‌هایی که بر ضد کشور ما صادر می‌شود مستندسازی ادعاهای واهی آنها علیه ایران است که با توجه به این موضوع لازم است که برای جلوگیری از این مستندسازی اقدام کنیم.

بهشتی‌پور صدور قطعنامه‌ها را بهانه‌ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اعلام کرد و گفت: با توجه به این موارد باید هوشمندانه با این موضوع برخورد کنیم و سیاست ما ادامه همکاری با آژانس باشد زیرا از این رویکرد زیان نخواهیم دید.

کد خبر 620981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.