چرا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای ایران به فرصت تبدیل نشد؟

برهم‌خوردن چهره ایران در میان جهانیان، تأثیرات فرهنگی در میان مردم دنیا دارد که صنعت گردشگری را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درحالی‌که رویداد بزرگی همچون جام جهانی در کشور همسایه برگزار می‌شود، ایران می‌توانست مقصدی برای گردشگران این رویداد باشد اما در شرایط کنونی چنین اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای اخیر شورای حکام قطعنامه جدیدی علیه ایران تصویب کرده که به عقیده کارشناسان بهانه اصلی آن، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نبوده و ناآرامی‌های ۶۰ روز اخیر منجر به آن شده است.

به دنبال هر یک از این قطعنامه‌ها، افزایش فشارها و تحریم‌های اقتصادی نیز یکی از موضوعاتی است که به ویژه در یک دهه اخیر از سوی قدرت‌های جهانی بر ایران اعمال می‌شود؛ تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده و در همه زمینه‌ها، تلاش‌های تولیدکنندگان را به بن‌بست رسانده است.

در این بین بر هم خوردن چهره ایران در میان جهانیان تأثیرات فرهنگی نیز در میان مردم جهان دارد که صنعت گردشگری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. درحالی‌که رویداد بزرگی همچون جام جهانی در کشور همسایه ایران برگزار می‌شود، ایران می‌توانست مقصدی برای سفر گردشگران جام جهانی باشد اما در شرایط کنونی این اتفاق نمی‌افتد.

قطر حداقل از دو سال گذشته زیرساخت‌های ایران را مورد ارزیابی قرار داد

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران از فرصت‌های از دست رفته می‌گوید و در پاسخ به کسانی که از مدت‌ها قبل می‌گفتند کشتی‌های کروز بین ایران و قطر در ایام جام‌جهانی به‌راه‌اندازی خواهد شد، اظهار می‌کند: کشتی‌های کروز در اسکله‌های مخصوص با آبخور بالا می‌توانند پهلو بگیرند و این کشتی‌ها عمدتاً در دریای مدیترانه فعال هستند؛ درواقع یک شهربندری محسوب می‌شود و امکان پذیرش حدود چهار هزار مسافر دارند از این رو این شهر روی آب در هر بندری پهلو بگیرد، اقتصاد آن شهر بندری تغییر می‌کند. ولی ما در خلیج فارس فرصت طلایی تجارت گردشگری دریایی در بازه زمانی جام‌جهانی با قطر را از دست دادیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در همان دورانی هم که قطر در تنش ایجاد شده با کشورهای عربی، تنها به ایران دسترسی داشت و از مسیر ایران می‌توانست استفاده کند، نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم چراکه در بنادر جنوبی زیرساخت‌هایی مناسب وجود ندارد که بتواند ترانزیت عمده یک کشور همسایه را انجام دهد و نتوانستیم مرکز تأمین مایحتاج قطر باشیم.

به‌گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران، برنامه ایران این بود که در ایام جام‌جهانی با سرریز تماشاگران از امکانات هتلی در کیش و قشم استفاده کنند اما در نهایت به اینجا رسیدیم که ایران درخواست داد این مناطق به پارکینگ هواپیماها تبدیل شود. باید توجه داشته باشیم که قاعدتاً برنامه‌ریزی‌ها برای چنین رویدادهای بین‌المللی در سطح جام جهانی یک الی دو ماه قبل از اجرا و شروع رویداد انجام نمی‌شود و قطر حداقل از دو سال گذشته زیرساخت‌های ایران را مورد ارزیابی قرار داد.

حسینی معتقد است: قطر یک ماه قبل از آغاز این رویداد منتظر زیرساخت‌های ایران نمی‌ماند؛ فرودگاه‌های دبی به مراکز ترانزیت مسافر تبدیل شده و حرف اول را در منطقه می‌زند و قطر با توجه به پیمان همکاری با کشورهای خلیج فارس از امکانات کشورهای مجهز به این امکانات استفاده می‌کند اما ازآنجاکه ایران کمترین مسافت را با کشور قطر را دارد، می‌توانست بهره‌برداری‌های اقتصادی قابل توجهی از ایام جام‌جهانی داشته باشد که این فرصت را از دست دادیم.

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ناآرامی‌هایی در کشور اتفاق افتاده و همه مردم به این موضوع واقفند که از دل این ناآرامی‌ها، تغییر نظام سیاسی ایران ممکن نیست. با چنین اقداماتی نمی‌توان نظام سیاسی ایران را تغییر داد. هدف اتاق فرمان این اتفاقات که از خارج کشور رهبری می‌شود، کم کردن و از بین بردن سرمایه اجتماعی در داخل کشور، آسیب به اقتصاد ایران، کاهش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کشور، به رکود و انفعال بردن اقتصاد ایران است که نتیجه آن در معیشت مردم و روند اقتصادی جامعه مشهود خواهد بود.

وی اضافه می‌کند: مواردی همچون تغییر نظام سیاسی، شدنی و ممکن نیست و هدف درواقع همان مواردی است که گفته شد. بررسی تاریخ یک دهه اخیر نشان می‌دهد مجموعه این فشارها و ناآرامی‌ها عموماً به واسطه وجود نظام سلطه، منجر به افزایش فشارهای اقتصادی خارجی به ایران شده و در نتیجه وضعیت اقتصادی ایران را بدتر کرده است.

دلیل اصلی قطعنامه‌های ضد ایرانی چیست؟

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، قطعنامه‌های بسیاری به دلیل ناآرامی‌ها در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در شورای امنیت، شورای حکام علیه ایران مصوب و اعمال شد.

مهرپور تصریح می‌کند: از درون تعدد این قطعنامه‌ها، در ادامه تحریم‌های بیشتری بر اقتصاد ایران اعمال شد و بخش قابل توجهی از آسیب‌هایی که در دهه ۹۰ به اقتصاد ایران رسید، ناشی از همین تحریم‌ها و افزایش فشارها بود.

وی اضافه می‌کند: امروز هم شاهد همین اتفاق هستیم؛ هر جا تصمیمی علیه کشور ما گرفته می‌شود به بهانه همین اتفاقات است. با وجود آنکه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در دهه ۸۰ قدرت اجماع‌سازی علیه ایران نداشت اما ناآرامی‌ها منجر شد طرف غربی و جهان استکبار فعالیت‌های هسته‌ای را دست آویزی برای فشار بیشتر به ایران کند.

کندشدن جذب سرمایه در اثر ناآرامی‌ها

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: از دل آن تحریم‌ها و قطعنامه‌ها بیشترین آسیب به مردم و معیشت آن‌ها وارد شد، کما اینکه امروز هم ناآرامی‌ها علاوه بر آسیب مستقیم به اقتصاد کشور، منجر به کند شدن جذب سرمایه، رکود فعالیت‌ها و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا نیز شده و علاوه بر آن فشارهای زیادی بر اقتصاد ایران نیز شکل گرفته است.

مهرپور با تاکید بر اینکه قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران نیز ناشی از همین ناآرامی‌هاست، تصریح می‌کند: با وجود برگزاری جام جهانی در کشور همسایه و فاصله کوتاهی که بین محل برگزاری مسابقات جام جهانی با جزایر کشورمان وجود دارد، ایران می‌توانست برنامه‌ای برای معرفی امکانات توریستی خود و آشنایی بیشتر مردم جهان داشته باشد اما با توجه به شرایط فعلی کشور، برگزاری جام جهانی برای اقتصاد ایران هیچ پیامد مثبتی ندارد.

وی معتقد است: هدفی که از دل این ناآرامی‌ها محقق خواهد شد، آسیب به اقتصاد ایران خواهد بود. این ناآرامی‌ها که از بدنه مردم نیست پس از مدتی فروکش می‌کند اما در ادامه، ایران سرمایه‌گریز می‌شود. هیئت‌های تجاری زیادی قصد داشتند در این مدت به ایران سفر کنند و ممکن بود در جام جهانی برخی به ایران سفر کنند که این اتفاق نمی‌افتد. تبعات این ناآرامی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت مشهود خواهد بود.

ناامنی اقتصادی، آسیب مشهود ناآرامی‌های اخیر است

حسین رجایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ناآرامی‌های اخیر و پیامدهای آن اظهار می‌کند: این اتفاقات مهم‌ترین تأثیرات خود را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرده است؛ اتفاقاتی که در بازار سرمایه داخلی رخ داد، همچنین کسب‌وکارهایی که به دلیل حفظ جان و اموال خود و رعایت تدابیر امنیتی ناچار به تعطیلی شدند، برخی از پیامدهای منفی این اغتشاشات بود.

وی با اشاره به تعلیق موقت برخی از فعالیت‌ها تا زمان روشن شدن تکلیف مسائل اضافه می‌کند: این شرایط باعث ایجاد یک فضای روانی در بین مردم شد که نمونه آن را در بازار دلار می‌بینیم و قیمت‌ها بدون هیچ پشتیبانی و دلیل اقتصادی افزایش یافت زیرا برخی تصور می‌کنند برای جلوگیری اززیان خود در صورت کاهش ارزش پول ملی، باید اموال و سرمایه‌های خود را به یک ارز بین‌المللی تبدیل کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این فضاها را نتیجه اتفاقات بدی می‌داند که در بیش از ۶۰ روز گذشته اتفاق افتاده است.

رجایی ادامه می‌دهد: فضای روانی ایجاد شده در بین افراد جامعه به اقتصاد گره خورده و تأثیر منفی خود را در افزایش قیمت دلار و کارزارهای متعدد دیگر به جا گذاشته است.

وی آسیب‌های ناامنی‌های ایجاد شده را در فضای اقتصاد و کسب و کار مردم مشهود مطرح کرده و خاطرنشان می‌کند: مردم، بازاریان، کسبه، تجار و فعالان اقتصادی باید همکاری کنند تا هرچه زودتر شرایط عادی در فضای اقتصادی کشور حاکم شود.

کد خبر 620958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.