تصاحب ۳ امتیاز از ایران کار آسانی نیست/بهترین نسل فوتبال را داریم!

«کسانی که تسلط بیشتری بر علم فوتبال دارند و با جدیت آن را پیگیری می‌کنند، شناخت خوبی از فوتبال ایران دارند و کمی نگران بازی امروز هستند؛ آن‌ها می‌دانند که گل زدن و گرفتن سه امتیاز از ایران راحت نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ امروز _دوشنبه سی‌ام آبان‌ماه_ از ساعت ۱۶:۳۰ رودرروی انگلیس به میدان می‌رود. این دیدار نخستین مسابقه حساس تیم کشورمان در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است و شاگردان کی‌روش به دنبال خلق اتفاقات بزرگ در گروه دوم مسابقات هستند.

در همین زمینه خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با شایگان بنی‌سعید مربی پایه فوتبال در باشگاه لیگ برتری انگلیس داشته که در ادامه می‌خوانید:

وضعیت انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

انگلیس پتانسیل این را دارد که اتفاقات بزرگی رقم بزند، اما اینکه این پتانسیل تبدیل به همان عملکرد مورد نظر خواهد شد یا خیر به متغیرهای زیادی بستگی دارد. سال ۲۰۱۲ در انگلیس طرحی برنامه‌ریزی شد که تغییرات اساسی در نحوه آموزش، تمرین، تعلیم و تربیت بازیکنان در آکادمی‌ها و فوتبال پایه این کشور به وجود آورد و دستاورد آن این بود که فوتبال پایه و آکادمی‌ها نسلی از بازیکنان را تولید کنند که بتوانند قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ شوند. این چشم‌انداز پس از اینکه انگلیس در سال ۲۰۱۸ به جمع چهار تیم رسید و در یورو ۲۰۲۰ در ضربات پنالتی قهرمانی را از دست داد، حالا کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد و امیدواری زیادی وجود دارد.

تصاحب سه امتیاز از ایران کار آسانی نیست/ بهترین نسل فوتبال ایران را داریم!

آیا ساوت گیت مشکلی برای جام جهانی در بخش خطوط مختلف زمین احساس می‌کند؟

تیم انگلیس ترکیب خوبی دارد، تقریباً در تمام پوزیشن‌ها عمق و کیفیت ترکیب بسیار خوب است. شاید پست فول بک‌چپ و وینگ‌بک چپ تنها پوزیشنی باشد که انگلیس از عمق رضایت‌بخشی برخوردار نیست، اما این نمی‌تواند مشکل فوق‌بزرگی باشد زیرا بازیکنانی در ترکیب وجود دارند که خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و می‌توانند در چند پست بازی کنند. بازیکنان بااستعداد و شگفت‌انگیزی در انگلیس هستند، ترکیب فوق‌العاده‌ای از بازیکنان جوان و بازیکنانی که حضور در نیمه نهایی جام جهانی قبلی و فینال یورو را دارند، اگر این بار هم مانند یورو بازیکنان به هماهنگی برسند و روی ریتم قرار بگیرند، مطمئناً شکست آن‌ها برای هیچ تیمی آسان نخواهد بود.

سال‌های گذشته خط حمله انگلیس با حضور هری کین بهتر شده اما خط دفاع و دروازه از نظر کارشناسان ضعیف ظاهر شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

بعید می‌دانم به این سادگی بتوان برچسب ضعیف را به خط دفاعی و دروازه انگلیس زد زیرا خیلی بدبینانه و غیرواقعی است. جوردن پیکفورد شاید نام بزرگی نداشته باشد، اما همیشه در دروازه انگلیس مطمئن بوده و سابقه خوبی در دو تورنمنت بزرگ قبلی داشته است. ارون رمزدیل را هم فراموش نکنیم که در آرسنال عملکرد درخشانی دارد.

درمورد خط دفاعی، مصدومیت‌ها تا حدودی لطمه زده، اما بازهم بازیکنان خوبی وجود دارند که توانایی‌هایشان به‌خصوص در تیم ملی و تورنمنت‌های بزرگ ثابت شده است. همه چیز فرم بازیکن نیست، بعضی بازیکنان در باشگاه‌های خود درخشان نیستند، اما در تیم ملی همیشه عملکرد بهتری دارند، نمونه بارز این سبک بازیکن‌ها هری مگوایر در انگلیس و سعید عزت‌اللهی در ایران هستند.

فراموش نکنیم دفاع انگلیس آن‌قدر پر مهره بود که نام‌های بزرگی همچون توموری که بهترین مدافع سری آ و میلان است یا کریس اسمالینگ به لیست راه پیدا نکردند.

تصاحب سه امتیاز از ایران کار آسانی نیست/ بهترین نسل فوتبال ایران را داریم!

مدتی است در فوتبال انگلیس کار می‌کنید. تصور علاقه‌مندان فوتبال به رقیب اول جام جهانی انگلیس یعنی ایران چیست؟

رویکردها متفاوت است، کسانی که تسلط بیشتری بر علم فوتبال دارند و با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنند شناخت خوبی از فوتبال ایران دارند و کمی نگران بازی امروز هستند، آن‌ها می‌دانند که گل زدن و گرفتن سه امتیاز از ایران راحت نیست، از طرفی دیگر عموم مردم انتظار یک برد راحت و پرگل را برای انگلیس دارند که مطمئناً از عدم شناخت کافی از حریفشان می‌آید.

درمورد ایران و شرایط این تیم مقابل انگلیس بگویید. اردوی تیم کی‌روش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شاید بتوانیم این نسل را بهترین نسل فوتبال ایران بدانیم زیرا بازیکنان ویژگی‌هایی دارند که در تیم به شکل تکامل یافته‌ای با هم جور شده‌اند. لزوماً داشتن بهترین بازیکنان بهترین تیم را به وجود نمی‌آورد، اما زمانی که ویژگی بازیکنان مکمل ویژگی یک دیگر باشد و تیم یکدستی را تشکیل دهد شرایط خوب پیش خواهد رفت و باور دارم ایران این خصوصیت را دارد.

دیگر ترسی هم از بازی مقابل تیم‌های نامدار نداریم و با جرأت و اعتمادبه‌نفس بیشتری بازی می‌کنیم، اگر در دفاع مانند بازی با اسپانیا یا آرژانتین محکم و کم‌نقص عمل کنیم با این تفاوت که رویکرد بهتر، شجاعانه‌تر و با اعتماد به نفس بهتری به ضد حملات و ضربات آزاد و کرنرها داشته باشیم می‌توانیم برای انگلیس حریف سخت و خطرناکی باشیم.

تصاحب سه امتیاز از ایران کار آسانی نیست/ بهترین نسل فوتبال ایران را داریم!

آیا فکر می‌کنید ایران شگفتی‌ساز جام جهانی شود؟

پرسش سختی است، شگفتی را چه چیزی معنا می‌کنیم؟ بازی چشم‌نواز و دور از انتظار؟ بعید می‌دانم. صعود از گروه؟ به اندازه هر چهار تیم دیگر صعودمان را ممکن و دست‌یافتنی می‌دانم. سخت، اما قطعاً شدنی است. بعد از آن هم هیچ چیز غیر ممکن نیست، تیم‌های مثل کره و ترکیه در سال ۲۰۰۲ به نیمه نهایی رسیدند؛ مطمئناً آن زمان خوش‌بین‌ترین هوادارانشان هم این انتظار را نداشتند.

کی روش مدتی در فوتبال انگلیس بوده و با بازی‌های انگلیس آشنا است. فکر می‌کنید این مربی بتواند تاکتیک انگلیس را خنثی کند؟

فوتبال انگلیس فوتبال ۲۰ سال پیش نیست، اما کی‌روش به لحاظ تاکتیکی مربی باهوش و زیرکی است. استاد به کار گرفتن ضدتاکتیک‌ها و به نحو صحیح اجرا کردن آن‌ها است، می‌دانم که مدت زیادی را به همراه افراد بسیار توانمندی صرف آنالیز دقیق انگلیس چه به صورت تیمی و چه فردی کرده است و با طرح تاکتیکی خوبی به میدان خواهیم رفت، اینکه چقدر بتوانیم این طرح را خوب اجرا کنیم و انگلیس نتواند بازی‌اش را به ما قالب کند، مسئله دیگری است که امیدوارم خوب پیش برود.

کد خبر 620934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.