کمبود نیروی ماهر و تخصصی در صنعت رفع شود/ لزوم استفاده از آموزش‌های سفارش‌محور

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه برخی افراد بیکار هستند، درحالی‌که صنعت به‌دنبال نیروی ماهر و تخصصی است، گفت: دو نظام دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای مشاغل، سفارش‌محور است و با سفارش کارفرما، نیروی کار تربیت می‌شود.

آرش اخوان‌طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استان اصفهان دارای توان بالا و پیشتاز در بیشتر حوزه‌ها بوده و در مجموعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نیز جزو استان‌های پیشگام است. با توجه به شرایط عمومی جهان و نگاه آینده‌پژوهی به مشاغل آینده، خط‌مشی فنی‌وحرفه‌ای تعیین می‌شود.

وی افزود: با نگاه به مشاغل آینده، کسب‌وکارهای دیجیتالی یکی از کسب‌وکارهای تعیین‌کننده در آینده خواهد بود، لذا تولید محتوای دیجیتالی و آموزش‌های مهارتی در بستر الکترونیکی در راستای آمادگی برای مشاغل آینده، در دستور کار است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه به شدت نیازمند بهبود شبیه‌سازهای کامپیوتری هستیم، تصریح کرد: پوشش عقب‌ماندگی در آموزش‌های مجازی حوزه الکترونیک باید جدی گرفته شود. در استان، پیاده‌سازی نظام آموزشی دوگانه و نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل که دو نظام آزموده شده در کشورهای موفق اقتصادی دنیا بوده، در دستور کار است.

وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در راستای پیاده‌سازی این دو نظام انجام گرفته که به جرأت می‌توان گفت استان اصفهان در این بخش پیشگام کشور است و برنامه‌ریزی‌ها برای مدل خدمات و توسعه هر روز قوی‌تر می‌شود. آموزش‌های دوگانه در بعضی اتحادیه‌ها آغاز شده است و در حال تسری آن در اتحادیه‌های مختلف و تمام شهرستان‌های استان هستیم.

کاهش هزینه‌ها با توسعه واقعیت‌مجازی

اخوان‌طبسی با اشاره به نگاه آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان به مشاغل آینده در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت با هدف تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای دنیای آینده، گفت: با ظرفیت موجود، اقدامات در دستور کار به‌طورحتم به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کشور در زمینه شبیه‌سازها نیازمند توسعه است و هرچه در خصوص واقعیت‌مجازی اقدامات بیشتری انجام شود، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت، اضافه کرد: اقداماتی در راستای فراهم‌آوری امکانات استفاده از شبیه‌سازها در کشور انجام شده که ضعیف بوده و تاکنون توجه ویژه‌ای به آن نشده است، لذا با توجه به اینکه بعضی از این امکانات هزینه‌بر خواهد بود، اما اعتقاد بر این است که نیازمند انجام این اقداماتی هستیم.

فعالیت ۳۰۰۰ آموزشگاه زیر نظر آموزش فنی‌وحرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: بالغ بر سه هزار آموزشگاه در استان اصفهان و حدود ۲۰ هزار آموزشگاه در تمام کشور دارای مجوز در حوزه‌های آموزش‌های مهارتی زیر نظر آموزش فنی‌وحرفه‌ای فعالیت دارد. آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای از نظر تعداد افزایش یافته است و امیدواریم آموزشگاه‌های آزاد نیز اقدامات لازم برای بهبود کیفیت آموزش‌ها انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت انجام شدن آموزش‌ها به صورت صحیح نباید نیروی بیکاری در جامعه وجود داشته باشد، افزود: درحال‌حاضر برخی افراد بیکار هستند، این در حالی است که صنعت به دنبال نیروی ماهر و تخصصی بوده، چراکه آموزش‌ها عرضه‌محور است.

اخوان‌طبسی با بیان اینکه دو نظام دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای مشاغل، سفارش‌محور است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت واحدهای صنفی یا صنعت، ۳۰ درصد آموزش‌ها در محیط کارگاهی و ۷۰ درصد در محیط واقعی انجام و با سفارش کارفرما، نیروی کار تربیت می‌شود؛ درصورتی‌که این اقدامات ادامه داشته باشد، طی یک سال، تمام نیاز استان اصفهان رفع خواهد شد.

کد خبر 620686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.