سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

ضرورت بازیافت پسماندهای شهری، هرروز از اهمیت بیشتری میان مردم برخوردار می‌شود زیرا مزایای بی‌شماری را برای سلامت انسان‌ها و رونق اقتصادی شهرها در پی دارد. بعضی از شهرهای جهان در زمینه بازیافت بسیار موفق ظاهر شده‌اند و می‌توانند به‌عنوان الگویی جهت سبزسازی بازیافت برای سایر نقاط دنیا عمل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که تصمیم‌گیری‌های مدیران، طراحان و دولت‌ها مهم‌ترین نقش را در سبزسازی بازیافت در شهرها ایفا کند و این در حالی است که شهرنشینان هر یک به سهم خود می‌توانند نوعی سبک زندگی اتخاذ کنند که در آن، کمترین ضایعات در محیط‌های شهری تولید می‌شود. بازیافت پسماندها از جنبه‌های مختلف کیفیت زندگی شهری را بهبود می‌بخشد؛ نبود ضایعات در فضاهای شهری از یک‌سو چشم‌اندازهایی پاک ایجاد می‌کند و از سوی دیگر، انتشار بیماری‌های میکروبی واگیر را میان ساکنان به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، بازیافت ضایعات یا استفاده دوباره از موادی که توسط برخی از افراد دور انداخته می‌شود، می‌تواند در کاهش مشکلات مالی خانواده‌های کم‌درآمد نقش مهمی ایفا کند و از همه مهم‌تر، تدابیر مدیران برای بازیافت پسماندها بیشترین اثربخشی را در رونق اقتصاد مدور به دنبال دارد. اغلب مدیران شهرهای جهان از این مزایا آگاه هستند، با این حال برخی از آن‌ها در بازیافت سبز پسماندها بسیار موفق‌تر از سایر شهرها عمل کرده‌اند که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

ونکوور

ونکوور که به گوهر درخشان کانادا نیز شهرت دارد، در زمینه بازیافت پسماندها بسیار موفق عمل کرده است؛ چراکه نرخ بازیافت را تنها طی یک دهه از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش داده است. مدیران شهر مدعی شده‌اند که از طریق اعمال اقدامات ویژه خود، میزان بازیافت مواد زائد را در آینده نزدیک به ۸۰ درصد خواهند رساند و نام ونکوور را به عنوان موفق‌ترین شهر دنیا در زمینه بازیافت ثبت خواهند کرد. در گوهر درخشان کانادا، بازیافت بخشی از اقتصاد مدور و طرح‌های نوآوری شهری به‌شمار می‌رود که به صاحبان کسب‌وکار دارای رویکرد ترویج بازیافت یا استفاده دوباره از مواد و اقلام دور انداخته شده، پاداش می‌دهد.

سنگاپور

نرخ تولید مواد زائد در سنگاپور بسیار پایین است و به همین دلیل، دفن‌گاه‌های زباله در اطراف شهر هر سال تنها ۳۰۷ کیلوگرم ضایعات را در خود جمع می‌کند و این در حالی است میانگین جمع‌آوری مواد زائد در سایر شهرهای آسیا به ۳۸۰ کیلوگرم در سال می‌رسد. برنامه‌ریزان سنگاپور از بازیافت ۷۰ درصدی پسماندها تا سال ۲۰۳۰ خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند که فراخوان مشارکت مراکز تجاری و اعمال قوانین جدید برای فعالیت آن‌ها به کاهش تولید مواد زائد کمک خواهد کرد و در نهایت، تحقق هدف ذکر شده را به‌دنبال خواهد داشت.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

کپنهاگ

برنامه‌ریزان کپنهاگ، پایتخت دانمارک، از نرخ ۷۰ درصدی بازیافت پسماندها در آینده خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند استقبال مردم شهر برای کاهش تولید مواد زائد، آن‌ها را در تحقق هدف خود یاری کرده است و در رونق اقتصاد مدور بسیار اثربخش بوده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که شهرداری برای سبزسازی بازیافت در شهر انجام می‌دهد، جمع‌آوری مواد قابل بازیافت از درِ منازل شهروندان است که در کاهش انباشتگی ضایعات در دفن‌گاه‌های زباله نقش مهمی ایفا کرده است. برنامه‌ریزان کپنهاگ مدعی شده‌اند که اقدامات کاهش تولید پسماند شهر به اندازه‌ای موفق پیش می‌رود که تا سال ۲۰۵۰، تولید مواد زائد در سراسر شهر به صفر خواهد رسید.

هلسینکی

هلسینکی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر فنلاند، اگرچه در فصول سرد به‌ویژه پس از بارش برف با چالش‌های زیادی برای جمع‌آوری و بازیافت پسماندها مواجه می‌شود، با این حال مدیران آن تاکنون توانسته‌اند از طریق اعمال اقدامات متعدد، نرخ بازیافت سبز را در شهر به ۵۸ درصد برسانند. ترویج تردد از طریق تاکسی‌های سبز طی چندسال گذشته و ارائه طرح‌های مختلف برای بازیافت مواد پلاستیکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر موفقیت پایتخت فنلاند در زمینه بازیافت بوده است.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

کوریتیبا

کوریتیبا، شهری بندری در برزیل، توانست در سال ۲۰۱۰ عنوان پایدارترین شهر دنیا را از آن خود کند. طراحی شهری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوریتیبا به‌حساب می‌آید که در سبزسازی آن نقش مهمی ایفا کرده است. در واقع، طراحی پیاده‌روهای باکیفیت و فراوان از اولویت‌های مدیران شهری برای ایجاد شهر به‌شمار رفته است که بسیاری از شهروندان را به اتخاذ تردد پاک سوق داده است. نکته جالب توجه در مورد بازیافت سبز در شهر این است که پیاده‌سازی طرح "تبادل سبز" شهروندان به‌ویژه افراد کم‌درآمد را به جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت و تحویل آن‌ها به مراکز ویژه در عوض دریافت مواد غذایی نقش مهمی در سبزسازی بازیافت شهر ایفا کرده است.

دهلی

اگرچه دسترسی به منابع در دهلی، دومین کلان‌شهر پرجمعیت هند، بسیار محدود است، با این حال مدیران و شهروندان آن توانسته‌اند در زمینه کاهش تولید پسماندها بسیار موفق عمل کنند و نام شهر را به عنوان یکی از نقاط دوستدار محیط زیست دنیا به ثبت برسانند. ایجاد باشگاه‌های دوستدار محیط زیست در مدارس، ترویج اهمیت حفظ طبیعت میان شهروندان خردسال و نوجوان و تقویت فرهنگ "مصرف آگاهانه" میان مردم نقش مهمی در موفقیت دهلی به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان در زمینه بازیافت ایفا کرده است.

سبزترین شهرهای جهان برای بازیافت

لس‌آنجلس

شهر ساحلی لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا، که میزبان ستاره‌های سینمایی بسیار است و به همین دلیل در سراسر جهان شهرت دارد، توانسته است از نظر بازیافت پسماندها نیز خود را به یکی از مشهورترین نقاط دنیا تبدیل کند. نرخ بازیافت پسماندهای شهر تاکنون به ۸۰ درصد رسیده است، با این حال مدیران شهر ادعا کرده‌اند که در آینده نزدیک، این رقم به صددرصد خواهد رسید. آموزش فراگیر مردم و کمپانی‌ها، مهم‌ترین مؤلفه در موفقیت لس‌آنجلس برای بازیافت محسوب می‌شود، اما مدیران از اعمال اقدامات ویژه‌ای برای تحقق هدف صفر انتشار پسماندها خبر داده‌اند.

کد خبر 620666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.