رونمایی بروکسل از مجمع آب‌وهوایی شهروندان

مقامات بروکسل از تشکیل یک مجمع آب‌وهوایی جدید شهروندان در راستای دموکراتیک کردن اقدامات آب‌وهوایی خود خبر دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات منطقه‌ای پایتخت بروکسل در راستای دموکراتیک کردن اقدامات آب‌وهوایی شهر یک مجمع آب‌وهوایی شهروندان تشکیل دادند که دارای صد عضو با پیشینه‌های مختلف خواهد بود. وظیفه این مجمع کار کردن روی سیاست‌های آب‌وهوایی منطقه، تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی و پایش نتایج به‌دست آمده طی دوره‌ای یک‌ساله است.

مجمع مذکور با کمک سازمان بلژیکی G۱۰۰۰ توسعه یافت که به گسترش شیوه‌های دموکراتیک‌تر آب‌وهوایی اختصاص دارد و بر اساس نخستین بیانیه رسمی بروکسل فعالیت خود را از اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند. این مجمع در طول سال کاری خود از مشاروه‌های جامع و تخصصی جامعه دانشگاهی بروکسل برخوردار خواهد بود.

مجمع آب‌وهوایی شهروندان بروکسل نماینده هیئت‌های شهروندی پیاپی خواهد بود که در مورد سیاست‌های آب‌وهوایی به مقامات محلی مشورت و توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند و از حق پیگیری فعالیت‌ها و تقاضا برای دریافت توضیحات مفصل توسط منطقه بروکسل برخوردار است. به این ترتیب که دولت بروکسل باید توصیه‌های دریافتی را مطالعه و تجزیه‌وتحلیل کند و بازخورد ارزیابی نهایی خود را در دوره‌های سه ماهه و سپس در پایان سال ارائه دهد، در غیر این صورت ملزم به ارائه توضیحات مفصل در زمینه اجرایی نکردن توصیه‌ها است.

رونمایی بروکسل از مجمع آب‌وهوایی شهروندان

دولت بروکسل خاطرنشان کرد که اعضای مجمع هر سال به‌صورت تصادفی و بر اساس سن، جنسیت، محل سکونت و پیشینه اقتصادی-اجتماعی با هدف نمایندگی از جمعیت کل بروکسل انتخاب می‌شوند و موضوعات مورد بحث آن‌ها توسط یک گروه کوچک‌تر از ۲۵ شهروند انتخاب می‌شود که از جلسات مجمع سال قبل انتخاب شده است. البته دستور جلسه نخستین مجمع، توسط دولت تعیین می‌شود.

یکی از کارشناسان آب‌‎وهوایی بروکسل دلیل تشکیل مجمع مذکور را وجود شکافی بزرگ میان آنچه که شهروندان فکر می‌کنند و آنچه سیاستمداران در واقع انجام می‌دهند، اعلام و خاطرنشان کرد که هیئت‌های شهروندی ابزار بسیار خوبی برای کاهش این شکاف است.

وی افزود که تجربیات قبلی کار با مجموعه‌های آب‌وهوایی، پروژه‌هایی به‌اصطلاح یک‌بار مصرف بوده و در نتیجه تأثیراتی محدود داشته است، حال آن‌که تحول آب‌وهوایی نیازمند اقدام و تحولی دموکراتیک است.

کد خبر 620637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.