لزوم دسترسی زمین‌شناسان به فناوری‌های نوین

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: زمین‌شناسان دنیا با دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های روز می‌توانند فعالیت‌هایی که پژوهشگران ایرانی معمولاً با خطای بالا به انجام می‌رسانند را به‌راحتی انجام دهند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت وجود تجهیزات و فناوری‌های نوین در تحقیقات زمین‌شناختی، اظهار کرد: دسترسی به تکنولوژی‌های نوین در علم زمین‌‎شناسی بسیار حائز اهمیت است، یکی از تفاوت‌های ایران با سایر کشورهای پیشرفته نیز در همین حوزه قابل بررسی است.

وی افزود: درواقع تفاوت ایران با سایر کشورهای جهان در زمینه‌های آکادمیک، دانشگاهی‌، علمی، تکنولوژی و فنی وابسته به نداشتن دسترسی ایران به برخی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید دنیا در این زمینه است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: زمین‌شناسان دنیا با دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های روز می‌توانند فعالیت‌هایی که پژوهشگران ایرانی معمولاً با خطای بالا انجام می‌دهند را به راحتی انجام دهند.

نصراصفهانی افزود: امیدواریم روزی برسد که پژوهشگران این حوزه به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی داشته‌باشند؛ البته اخیراً نیز تلاش‌های زیادی برای تحقق یافتن این مسئله انجام شده است.

وی در رابطه با اهمیت دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا گفت: ایران کشوری غنی در حوزه ذخایر نفتی، منابع معدنی و آبی زیرزمینی است و پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف دارد، اما به دلیل نداشتن تکنولوژی‌های زمین‌شناسی دسترسی به برخی از این منابع امکان‌پذیر نیست.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اشاره کرد: نداشتن تجهیزات اکتشافی عمیق یا دستگاه‌های مورد نیاز برای پیش‌بینی شرایط سطح زمین باعث شده که نتوانیم بسیاری از منابع موجود در کشور را شناسایی کنیم.

وی افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را به‌واسطه کمک رشته‌های وابسته به زمین‌شناسی در داخل کشور تولید کنیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: این موضوع در ایران از اهیمت بسیاری برخوردار است، زیرا در این منطقه مجموعه‌ای از رویدادهای زمین‌شناسی به همراه سنگ‌های معدنی و ذخایر مختلف وجود دارد که در علم زمین‌شناسی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 620568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.