۵ فایده مهم وجود چشم‌اندازهای سبز شهری

طراحی چشم‌اندازهای پایدار شهری از مهم‌ترین اولویت‌های بسیاری از برنامه‌ریزان، دوستداران طبیعت و متخصصان محیط زیست سراسر دنیا به‌شمار می‌رود زیرا مزایای بی‌شماری را برای شهرها به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چشم‌اندازهای شهری به ایجاد، احیا و حفظ پارک‌ها، مراکز تفریحی، پارک‌های تجاری و فضاهای طبیعی کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که در کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود سلامت انسان از طریق توسعه طبیعت بسیار اثربخش است. بدیهی است در محیط‌های شهری با بیشترین پوشش گیاهی، بازیافت آب هم به واسطه خاک بهتر صورت می‌گیرد، انرژی از کارآمدی بیشتری برخوردار است، تنوع زیستی حفظ می‌شود و حتی اقتصاد نیز به طور مثبت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

طراحی مناسب برای چشم‌اندازهای شهری بسیار حائز اهمیت است زیرا باید تغییرات اقلیمی، میزان تابش مستقیم و غیرمستقیم خورشید، محل کاشت درختان، شرایط خاک، آبیاری، زهکشی آب و هزینه‌ها در آن‌ها کیفیت زندگی شهروندان را به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، اغلب معمارانی را که به طراحی چشم‌اندازهای شهری می‌پردازند هنرمندان، دانشمندان و متخصصان محیط زیست تشکیل می‌دهند که با همفکری یکدیگر می‌کوشند فضاهایی به وجود بیاورند که از جنبه‌های مختلف شهری رضایت‌بخش باشد. چشم‌اندازهای شهری اگر به‌خوبی طراحی شود مزایایی فراتر از آن‌چه تاکنون ذکر شد، برای شهرها و شهروندان به ارمغان می‌آورد که در ادامه به پنج مورد مهم آن‌ها پرداخته می‌شود.

۵ فایده مهم وجود چشم‌اندازهای سبز شهری

مزایای زیست‌محیطی

چشم‌اندازهای شهری به تصفیه هوا، آب و خاک کمک زیادی می‌کند. گیاهان دی‌اکسید کربن را به خود جذب می‌کنند و به انتشار اکسیژن به اتمسفر منجر می‌شود. درختان، ایجاد سایه در محیط‌های شهری را به‌دنبال دارد و از این طریق در کاهش دمای هوای شهرها نقش مهمی ایفا می‌کند. نتیجه گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که در مناطقی از شهرهای جهان با بیشترین پوشش سبز، دمای هوا پایین‌تر از سایر محیط‌های شهری است که این امر به سهم خود در کاهش نیاز به استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و در نتیجه، به حداقل رساندن مصرف انرژی بسیار اثربخش است. درختان نیز به سهم خود در مبارزه با آلودگی هوا از طریق کاهش ذرات آلاینده مانند گردوخاک، دود و گازهایی مانند دی‌اکسید کربن، مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن بسیار کارآمد عمل می‌کند. بعضی از این گازها و دودها قابلیت نفوذ به شش‌های بدن انسان را دارد و می‌تواند مشکلات سلامت بسیاری را برای ساکنان شهری در پی داشته باشد.

۵ فایده مهم وجود چشم‌اندازهای سبز شهری

تغییرات اقلیمی

گزارش‌های ارائه شده از سوی جامعه معماران چشم‌اندازهای آمریکایی، حاکی از آن است که فضاهای عمومی می‌تواند تغییرات اقلیمی را به واسطه اقداماتی که در اغلب شهرهای جهان تا سال ۲۰۵۰ برای کاهش بین ۵۰ تا ۸۵ درصدی انتشار گازهای آلاینده اعمال می‌شود، به حداقل برساند و حتی دمای هوای زمین را تا دو درجه سلسیوس کاهش دهد.

چشم‌اندازهای شهری می‌تواند به طور مثبت و تا حد زیادی محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهد زیرا درختان بسیاری را در خود جا می‌دهد که علاوه بر تمام مزایای ذکر شده، به کاهش سطح سوخت‌های فسیلی، توزیع انرژی و بهبود کیفیت هوا و آب کمک زیادی می‌کند.

یکپارچگی اجتماعی

ابزارهای دیجیتالی در سرگرم کردن انسان‌ها بسیار مؤثر عمل می‌کند و استفاده درست از آن‌ها، مزایای زیادی نیز به دنبال دارد. با این حال، بسیاری از مردم در استفاده از این ابزارها بسیار زیاده‌روی می‌کنند که همین امر می‌تواند گرایش آن‌ها را به برقراری ارتباط با سایرین به حداقل برساند. حتی برخی از مردم ارتباطات خود با نزدیکان را به برقراری تماس‌های تصویری محدود کرده‌اند که این امر به انزوای اجتماعی بسیاری از آن‌ها منجر شده است. تجربه نشان داده است که چشم‌اندازهای شهری با طراحی‌های ویژه خود در گردهم آوردن شهرنشینان بسیار موفق عمل کرده است و به یکپارچگی میان آن‌ها منجر شده است. در این میان، فضاهای سبز بیشترین اثرات مثبت را بر گردهم آمدن شهروندان ایفا می‌کند، چراکه علاوه بر زیبایی بصری، بهترین مکان برای افزایش حس تعلق اجتماعی برای ساکنان شهر محسوب می‌شود زیرا همه به نوعی نسبت به آن احساس مالکیت می‌کنند.

۵ فایده مهم وجود چشم‌اندازهای سبز شهری

بهبود سلامت جسمی و روانی شهرنشینان

بدیهی است که دسترسی داشتن به فضاهای سبز شهری و گذراندن اوقات فراغت خود در آن‌ها برای سلامت جسمی و روانی شهرنشینان بسیار مفید است و مهم‌تر این‌که، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که چشم‌اندازهای شهری نقش مهمی در ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهری ایفا می‌کند.

مردم هنگام حضور در فضاهای سبز، گرایش بیشتری به انجام فعالیت‌های جسمی پیدا می‌کنند که این امر به سهم خود در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی-عروقی، دیابت، هایپرکلسترولمیا (نوعی بیماری که منجر به بالا رفتن سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می‌شود)، پوکی استخوان، اختلالات رفتاری، مشکلات روانی و سلامت کلی نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این، چشم‌اندازهای شهری از طریق کاهش آلودگی هوا و دما نیز در بهبود سلامت شهروندان بسیار اثربخش است.

۵ فایده مهم وجود چشم‌اندازهای سبز شهری

تضمین امنیت غذایی

تضمین امنیت غذایی از دیگر مزایای بسیار مهم چشم‌اندازهای سبز شهری به‌شمار می‌رود که می‌تواند در بهبود سلامت انسان‌ها نقش مهمی ایفا کند. در واقع، بسیاری از این فضاهای سبز، درختان و سبزیجات را نیز شامل می‌شود که در نتیجه آن، دسترسی مردم به غذاهای سالم و تازه در نزدیکی محل سکونت آن‌ها ممکن می‌شود. علاوه بر این، مزارع شهری منجر به گردهم آمدن مردم می‌شود که این امر، افزایش فعالیت‌های جسمی میان آن‌ها را در پی دارد و به سهم خود، سلامت بدنی و روانی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 620554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.