بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی در ۳ استان کشور

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا، طی شش ماه نخست سال جاری، مربوط به استان‌های تهران، خراسان‌ رضوی و اصفهان بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، عبدالله متولی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا، کمترین میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی طی شش‌ماه نخست سال ۱۴۰۱ مربوط به استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و بوشهر بوده است که این امر مستلزم توجه بیش از پیش مسئولان و عزم جدی اعضای کارگروه استانی معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در اجرای مواد هفت و هشت آئین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، کنترل مکانیزه و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در این استان‌ها است.

وی افزود: طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور در مجموع پنج میلیون و ۹۹۹ هزار و ۳۷۰ خودرو پذیرش داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد، در مجموع ۲۲ درصد خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک، موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشده‌اند.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور خاطرنشان کرد: طی شش ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۲ هزار و ۴۰۶ دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

متولی با بیان اینکه ۸۵ درصد خودروهای سنگین موفق به اخذ گواهی معاینه فنی و ۱۵ درصد در آزمون‌ها مردود شده‌اند. تصریح کرد: با همکاری تمام دستگاه‌های مسئول در قانون هوای پاک و رعایت کامل آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو، به طور قطع تأثیر منابع متحرک بر آلایندگی در شهرها کاهش پیدا کند.

وی گفت: به موجب ماده ۶ قانون هوای پاک، تمام وسایل نقلیه موتوری از جمله سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می‌شوند، ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی پس از طی دوره معافیت بر اساس قانون هستند.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور افزود: از دلایل اصلی این موضوع می‌توان به جمعیت بالای ثابت و متغیر شهری، تعداد خودروهای موجود در این شهرها و کنترل و اعمال قانون مکانیزه خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در مناطق کم‌انتشار آلایندگی (LEZ) در کلان‌شهرها اشاره کرد.

متولی اظهار کرد: بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا، طی شش ماه نخست سال جاری، مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

کد خبر 620309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.