شانس و زمان کم سرخابی‌ها برای بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا/ قوانین AFC هر سال سخت‌تر می‌شود

«باشگاه‌های فوتبال ایران تا فروردین‌ماه سال آینده فرصت دارند مدارک خود را جمع‌بندی و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کنند تا مجوز حرفه‌ای را بگیرند؛ با توجه به مهلت چندماهه و بدهی‌های میلیاردی استقلال و پرسپولیس، شانس آن‌ها برای بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا پایین است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایطی که سرتاسر دنیا درگیر بزرگ‌ترین رویداد فوتبال جهان هستند و از فردا رسماً آغاز خواهد شد، مهم‌ترین بحث باشگاهی داخل ایران یکی از مواردی است که جام‌جهانی نمی‌شناسد و فدراسیون فوتبال برای برطرف‌شدن آن، دست به هر اقدامی زد.

مدرک مجوز حرفه‌ای که به‌واسطه تعلیق کمیته صدور آن در ایران و ناتوانی اکثر باشگاه‌ها در اخذ مدرک مربوطه همیشه سوژه داغی به‌شمار می‌رود باعث شده تا درخصوص آن با محمدرضا قربانی کارشناس مجوز حرفه‌ای به‌طورجامع و کامل به گفت‌وگوی تحلیلی و کارشناسانه بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

درخصوص جلسه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد بگویید؛ مهلت‌زمان جمع‌آوری و ارسال مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها مشخص شده است؟

جلسه افسران مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال و فوتسال ایران در سالن همایش‌های آکادمی ملی فوتبال برگزار و شرح دستورات سال جدید در آن اعلام شد؛ از یک الی دو هفته دیگر نیز جمع‌آوری مدارک آغاز خواهد شد و تا فروردین‌ماه سال آینده جمع‌آوری مدارک انجام خواهد گرفت تا اگر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران رفع تعلیق شد، مدارک ارسال شود و برای کسب مجوز حرفه‌ای سال ۲۰۲۳ اقدام کنند.

شرایط باشگاه‌های فوتبال ایران برای اخذ مدرک مجوز حرفه‌ای را چطور می‌بینید؟ سرخابی‌ها بالاخره به آسیا برمی‌گردند؟

سپاهان و فولاد عمدتاً موردی نداشته‌اند و احتمالاً برای سال آتی نیز به مشکلی برنخواهند خورد؛ اما مشکلات سال گذشته استقلال و پرسپولیس کماکان حل نشده است. بحث مالکیت، معیار آکادمی و حوزه فوتبال، قراردادها و شفافیت مالی هنوز دچار ایراد است و اگر تا زمانی‌که مهلت جمع‌آوری و ارسال مدارک این مشکلات برطرف نشود، باز هم از آسیا حذف خواهند شد.

این ماجرا نیز با پرداخت پول و گذاشتن وثیقه و ضمانت حل نمی‌شود، چراکه یک‌بار از لیگ‌قهرمانان آسیا حذف شده‌اند و AFC مجدانه پیگیر است تا این مشکلات برطرف شود. ضمن اینکه برای سال جاری الزامات از طرف AFC بیشتر شده و حساسیت‌ها بالاتر رفته است، آئین‌نامه بروزتر شده و ساختار باشگاه‌ها نیز باید با این آئین‌نامه جدید منطبق شود. طبق گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، مشکلات مالی و حقوقی، حق‌امضا و مالکیتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اولویت اصلی آنان بوده است.

شانس و زمان کم سرخابی‌ها برای بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا/ قوانین AFC هر سال سخت‌تر می‌شود

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرده بود؛ چنین چیزی صحت دارد؟

طبق چیزی که من شنیدم صحبت تاج درخصوص کمیته مجوز حرفه‌ای بوده و ارتباطی با سرخابی‌ها ندارد؛ سامانه بارگذاری مدارک کمیته مجوز حرفه‌ای ایران بسته است و تا زمانی‌که ایران از تعلیق درنیاید برای باشگاه‌ها نیز شرایطی جهت ارسال مدارک به AFC وجود نخواهد داشت.

قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اخذ مدرک مجوز حرفه‌ای توسط باشگاه‌ها دچار تغییرات هم شده است؟ این تغییرات شامل چه مواردی می‌شود و آیا باشگاه‌های ایرانی می‌توانند از پس این موارد بربیایند؟

پنج معیار در مجوز حرفه‌ای قرار دارد؛ ورزشی، پرسنلی، حقوقی، مالی و زیرساخت‌ها. معیاربندی‌ها نیز به چند دسته A-B-C تقسیم می‌شود، قبلاً برخی معیارها در دسته C قرار می‌گرفت و اولویت کمتری داشت، اما اکنون همان معیارها از سطح C به سطح B رسیده و اهمیت آن‌ها بیشتر شده است. همچنین چند درصد به برخی الزامات اضافه شده که به‌طور مثال در معیار F چندین مورد مالی اضافه شده، در معیار Sport بحث فوتبال بانوان اضافه شده و باشگاه‌های فوتسالی نیز شامل این مجوز می‌شوند.

در بحث ورزشگاه‌ها الزامات استاندارد آپدیت شده و در کل این موارد جزو آن دسته از معیارهایی است که در مجوز حرفه‌ای تغییر کرده و با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۷ آئین‌نامه دچار تغییرات نشده بود، بالاخره این اتفاق از سال گذشته به روز شد و در سپاهان جزو اولین باشگاه‌های ایرانی بودیم که طبق آن عمل و در ستاد مجوز حرفه‌ای بهره‌برداری کردیم.

مسئله این‌جاست که آئین‌نامه جدید AFC به سازوکار و ساختار فوتبال ایران نمی‌خورد و باید باشگاه‌هایمان هرچه سریع‌تر مجهز بشوند تا با توجه به این آئین‌نامه بتوانند خودشان را با الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا منطبق و رعایت کنند. نمونه آن استقلال و پرسپولیس هستند که اگر مشکل مالکیت‌شان حل نشود در اصلی‌ترین معیار مجوز حرفه‌ای دچار داستان‌های تکراری گذشته می‌شوند.

در زمینه فوتبال بانوان و مجوز جداگانه‌ای که باشگاه‌ها برای حضور در جام باشگاه‌های زنان آسیا باید اخذ کنند چه الزاماتی نیازمند توجه و به اجرا درآمدن است؟

باشگاه سپاهان که تیم بانوان دارد اگر مجوز حرفه‌ای را اخذ کند و اطلاعات تیم فوتبال بانوان خود را به AFC ارسال کند، طبق اولویت‌بندی، سپاهان معیار A را رعایت می‌کند؛ اگر تیم بانوان سپاهان قرار باشد در جام باشگاه‌های بانوان آسیا شرکت کند و مجوز حرفه‌ای مربوطه را نداشته باشد، نمی‌تواند به این رقابت‌ها برود.

به‌طور مثال باشگاه خاتون بم در فوتبال بانوان جزو باشگاه‌هایی بود که مجوز حرفه‌ای نداشت اما به این دلیل که سال ابتدایی مسابقات جام باشگاه‌های زنان آسیا بود با یک‌سری چشم‌پوشی‌ها و رفع‌موانع راهی رقابت‌ها شد، چراکه در هر کاری ابتدا ایجاد آن مهم است اما به‌مرور الزامات اجرا می‌شود؛ بنابراین از سال آینده تمام باشگاه‌هایی که قرار است در جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا شرکت کنند باید مجوز حرفه‌ای مربوطه را اخذ کرده باشند.

طبق قانونی که آمده، لیگ‌قهرمانان آسیا از سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و جام باشگاه‌های زنان آسیا نیز از سال ۲۰۲۴ مجدداً و به‌صورت جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر استارت خواهد خورد؛ بنابراین اگر باشگاهی در ایران به رقابت‌های بخش بانوان در آسیا نیز اهمیت می‌دهد باید تا دو سال آینده زیرساخت‌هایش را فراهم کند.

شانس و زمان کم سرخابی‌ها برای بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا/ قوانین AFC هر سال سخت‌تر می‌شود

چقدر احتمال می‌دهید استقلال و پرسپولیس که بیشتر از سایر باشگاه‌ها دچار مشکلات هستند بتوانند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند؟

استقلال و پرسپولیس برای برطرف‌کردن مشکلات فعلی و اخذ مجوز حرفه‌ای تا سال آینده شرایط بسیار سختی دارند، ایراداتشان بسیار زیاد و مهم است و حداقل باید بلوک مالکیت دو باشگاه خصوصی شود؛ زیرساخت‌های مدیریتی‌شان، حق امضا و مدیرعامل، بحث‌های مالی و بدهی‌ها بسیار حائز اهمیت است. هم‌اکنون این باشگاه‌ها بالغ‌بر ۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه از سال گذشته دارند و هر کاری کنند تا این بدهی‌ها پرداخت و تسویه نشود، نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند.

این اقدامات نیز زمان‌بر است و کار یک‌سال نیست؛ ضمن اینکه سرخابی‌های پایتخت باید تا پایان اسفندماه مدارکشان را به AFC ارسال کنند و تا آن زمان مشکل مالکیت و بدهی‌ها برطرف و استانداردهای لازم ورزشگاه آزادی، همچنین بحث آکادمی و داشتن حداقل تیم‌ها ایجاد شود که فکر نمی‌کنم طی چهار الی پنج‌ماه آینده به جمع‌بندی برسد و کماکان این ماجرا گریبان‌گیرشان خواهد بود.

مشکل اصلی سرخابی‌ها بحث مالکیت مشترک است؛ این مورد مهم چگونه برطرف خواهد شد؟

کماکان مالکیت استقلال و پرسپولیس به‌نام دولت است و ایراد بزرگی که AFC گرفت به همین ماجرا برمی‌گردد؛ بلوک اصلی این دو باشگاه باید به هیئت‌مدیره‌ها، شرکت‌های خصوصی داده و به‌طور کلی از دولت گرفته شود تا کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای‌شان را تأیید کند. سال گذشته به الزامات مجوز حرفه‌ای موضوعی اضافه شد که حتماً باشگاه‌ها باید به‌طور شفاف اعلام کنند تحت‌نظر چه سازمان و ارگان‌هایی اداره می‌شوند و ورودی مالی‌شان از کدام بخش تأمین می‌شود.

آیا سایر باشگاه‌ها ازجمله فولاد و سپاهان می‌توانند با استفاده از تجربیات خود برای بازگشت سرخابی‌ها به آسیا به آنان کمک کنند؟

هرکسی بخواهد به این دو باشگاه کمک کند باید بدهی‌های میلیاردی‌شان را بپردازد و دیگر بدهی معوقه‌ای نداشته باشند؛ حتی در خبرها آمده است که مطالبات فصل جاری بازیکنان‌شان را نیز تاکنون پرداخت نکرده‌اند، علاوه‌بر آن استقلال بدهی استراماچونی و پرسپولیس بدهی رادوشوویچ را دارند و باید تمام آن‌ها تسویه شود.

اگر یک بازیکن یا مربی از پرسپولیس و استقلال شکایت کند، AFC سریعاً آن را پیگیری می‌کند و از آنجا که اولویت مجوز حرفه‌ای بخش مالی است هیچ اقدامی در گرفتن مجوز حرفه‌ای پیش نخواهد رفت.

شانس و زمان کم سرخابی‌ها برای بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا/ قوانین AFC هر سال سخت‌تر می‌شود

وضعیت باشگاه‌های فوتبال ایران برای اخذ مدرک مجوز حرفه‌ای فصل آینده لیگ‌قهرمانان آسیا چگونه است؟ علاوه‌بر سپاهان و فولاد و در مرحله بعدی سرخابی‌ها، کدام‌یک از باشگاه‌های دیگر می‌توانند هفت‌خان مجوز حرفه‌ای را پشت‌سر بگذارند و در چه سطحی می‌توانند آن را کسب کنند؟

براساس اطلاعاتی که دارم، گل‌گهر سیرجان به‌خاطر مشکلات کمی که سال گذشته داشت، صددرصد احتمال گرفتن مدرک مجوز حرفه‌ای را دارد. سپاهان و فولاد از لحاظ زیرساختی شرایط کاملی دارند و بدون مشکل می‌توانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. باشگاه‌های دیگر نیز با توجه به وضعیت‌شان در آینده می‌توانند الزامات کسب مجوز حرفه‌ای را تکمیل کنند اما بیشتر احتمال دارد مجوز حرفه‌ای ملی را به‌جای مجوز AFC دریافت کنند.

نساجی مازندران شرایط به‌مراتب مناسب‌تری دارد، آلومینیوم اراک نیز نسبتاً وضعیت خوبی دارد اما همچنان در بحث الزامات دچار نقص است و نمی‌تواند سطح B و A را کسب کند. تراکتور نیز اگر معوقات مالی‌اش پرداخت شود جزو آن‌دسته باشگاه‌هایی خواهد بود که مجوز حرفه‌ای را کسب کند و ذوب‌آهن نیز اگر به لیگ‌قهرمانان راه یابد و برای گرفتن مجوز حرفه‌ای اقدام کند شرایط خوبی برای اخذ آن دارد.

اما باشگاه‌هایی نظیر نفت مسجدسلیمان، هوادار و ملوان تنها می‌توانند مدرک مجوز حرفه‌ای ملی را کسب کنند که در این صورت نمی‌توانند در رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا حضور داشته باشند و به‌خاطر ناکافی‌بودن ملزومات شانسی هم برای آن ندارند. همچنین اگر مشکل مالی و زیرساختی برای باشگاه مس کرمان، مس رفسنجان و پیکان تهران پیش نیاید دیگر باشگاه‌هایی هستند که شرایط خوبی برای گرفتن مدرک مجوز حرفه‌ای در سال آینده هستند. گل‌گهر نیز مطمئنم در کنار سپاهان و فولاد مجوز حرفه‌ای خواهد گرفت.

شرایط قطعاً برای سال آینده دشوارتر خواهد بود؛ با توجه به توقف یک‌ساله رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا، تیم‌ها تلاش می‌کنند به این تورنمنت راه یابند؛ پیش‌بینی شما در این‌خصوص چیست؟

یک مسئله‌ای نیز وجود دارد که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته یاشد؛ سال آینده جنگی میان قهرمانان فصل گذشته، جاری و آینده لیگ‌برتر و جام‌حذفی برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به‌پا خواهد شد؛ اینکه چه باشگاهی مجوز حرفه‌ای بگیرد و کدام‌یک نامزد باشند و شرایط را احراز کنند، بسیار دشوار خواهد بود و قاعدتاً تمام باشگاه‌ها باید تلاش کنند مجوز حرفه‌ای را اخذ کنند که اگر به‌طورمثال استقلال و پرسپولیس نتوانستند به آسیا راه پیدا کنند باشگاه‌های دیگر با داشتن مجوز حرفه‌ای به‌جای آنان به لیگ‌قهرمانان آسیا بروند.

مسئله‌ای که سال‌های گذشته نیز وجود داشته و شرایط تیم‌های اول تا هشتم به‌ترتیب چک می‌شد تا اگر مجوز حرفه‌ای دارند به لیگ‌قهرمانان آسیا بروند و حتی زمانی‌که استقلال و پرسپولیس حذف شدند، طبق مجوزی که فقط چهار باشگاه اخذ کرده بودند فولاد و سپاهان به لیگ‌قهرمانان آسیا رفتند و به‌خاطر اینکه سایر باشگاه‌ها اصلاً برای گرفتن مجوز حرفه‌ای تلاش نکرده بودند جایگزینی برای حذف‌شده‌ها پیدا نکردیم.

برای جمع‌بندی بحث، سطوح مدرک مجوز حرفه‌ای شامل چه مواردی می‌شود و در چه صورت باشگاه‌ها می‌توانند بدون مشکل در مسابقات لیگ‌قهرمانان آسیا شرکت کنند؟

در مدرک مجوز حرفه‌ای AFC تمام مدارک و الزامات در هر پنج معیار اصلی باید کامل باشند؛ اگر سطح C ارسال شود قاعدتاً مجوز حرفه‌ای آسیا کسب نخواهد شد و مدرک ملی خواهد بود؛ اگر الزامات در سطح B باشد باز هم مدرک ملی کسب می‌شود و اما چنان‌چه تمام مدارک در سطح A به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شود مجوز حرفه‌ای AFC کسب خواهد شد.

سطح A در تمام مدارک و سطح B در بخشی از مدارک مجوز حرفه‌ای AFC را اخذ می‌کنند. صورت‌حساب‌های مالی به A و صورت‌حساب‌های مالی دوره‌ای به سطح B برمی‌گردد که با احراز شرایط خاص باشگاه‌ها در این دو سطح می‌توانند مدرک مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا را کسب کنند.

گفت‌وگو از علی کریمی؛ خبرنگار سرویس‌ورزش ایمنا

کد خبر 620271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.