کدام مفصل در بیماری نقرس بیشتر درگیر می‌شود؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: از مهم‌ترین علائم نقرس، درد و تورم مفاصل است. شایع‌ترین مفصلی که در این بیماری درگیر می‌شود، مفصل بزرگ شست پا است، یعنی محلی که به کف پا متصل می‌شود. به‌طورمعمول شروع علائم در این مفصل به صورت ناگهانی است.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص بیماری نقرس و راه درمان آن اظهار کرد: نقرس بیماری است که بر اثر تجمع زیاد ماده‌ای به نام اسیداوریک در بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب بروز علائمی مانند درد و تورم در مفاصل شود. بروز نقرس می‌تواند ارتباط نزدیکی با مصرف زیاد غذاهای پرپروتئین به ویژه گوشت داشته باشد.

وی با اشاره به علائم نقرس ادامه داد: از مهم‌ترین علائم بیماری نقرس درد و تورم مفاصل است. شایع‌ترین مفصلی که در نقرس درگیر می‌شود، مفصل بزرگ شست پا یعنی محلی است که شست پا به کف پا متصل می‌شود. به طور معمول شروع علائم در این مفصل به صورت ناگهانی است که به آن لفظ حمله نقرسی یا پوداگرا را اطلاق می‌کنند.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: در حمله نقرسی این مفصل ناگهان متورم و دردناک و پوست روی آن قرمز و براق می‌شود؛ ممکن است پوست روی مفصل تا حدودی پوسته‌ریزی کند و گاهی احساس خارش نیز در مفصل به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: شروع بسیاری از این حملات شبانه است و بیمار را از خواب بیدار می‌کند، مفصل به شدت دردناک و حساس می‌شود به گونه‌ای که حتی تماس پتو به پوست شست نیز ممکن است دردناک باشد؛ گاهی اوقات بیمار حین حمله نقرسی تب کند.

قزوینیان با اشاره به درمان نقرس، خاطرنشان کرد: درمان نقرس شامل دو مرحله است، در مرحله نخست باید سعی کرد تا حمله نقرسی یعنی درد و تورم مفصل بیمار به سرعت کاهش یابد و مرحله بعدی درمان پیشگیری از بروز حملات بعدی است؛ همچنین برای کاهش درد و التهاب مفصل از اقداماتی مانند سرد کردن و بالا نگه داشتن مفصل استفاده می‌شود.

وی گفت: مصرف داروهای ضدالتهابی مانند بروفن یا ایندومتاسین، مصرف داروهایی مانند کلشی‌سین در صورتی که بیمار به دلایلی نتواند از داروهای ضدالتهاب استفاده کند، مصرف کوتاه‌مدت کورتیکوستروئیدها در صورتی که بیمار به علت مشکلات کلیوی نتواند از کلشی‌سین استفاده کند، مصرف آب فراوان برای افزایش دفع آن از کلیه، کاهش وزن و ورزش ازجمله اقداماتی است که برای درمان بیماری نقرس تجویز می‌شود.

کد خبر 620242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.