لزوم توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی همزمان با گسترش شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: بهترین راهکار به منظور مدیریت ترافیک ایجاد شده در پی گسترش شهر، گرفتن تسهیلات از خودروهای شخصی و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ترافیک شهری یکی از معضلات شهرهای امروزی است، به نحوی که می‌توان گفت سهم سبد هزینه هر خانوار از ترافیک شهری بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است.

وی افزود: ترافیک سنگین منجر به آلودگی هوا، آلودگی بصری و آلودگی صوتی می‌شود، بر این اساس مدیریت شهری همواره تلاش دارد موضوع ترافیک شهری را با ارائه راه‌حل‌هایی مدیریت کند تا خسارت‌های وارد شده به هر خانوار به کمترین حد ممکن برسد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: صاحب‌نظران حوزه شهر بر ارائه تسهیلات در ابعاد مختلف تاکید دارند، البته ارائه تسهیلات بیشتر موجب توسعه بیرونی شهرها می‌شود، به عنوان مثال چنانچه سیر تکامل نقشه‌های طرح تفصیلی شهر اصفهان را از سال ۱۳۵۰ تاکنون بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که چه بلایی بر سر شهروندان اصفهانی به دلیل گسترش بی‌رویه شهر آمده است.

مومنی تصریح کرد: ایده ارائه تسهیلات در سطح گسترده در وهله نخست توسعه افقی شهر را در پی دارد؛ لذا بهترین راهکار به منظور مدیریت ترافیک شهر گرفتن تسهیلات از خودروهای شخصی، احداث نکردن پارکینگ، حذف یا کم‌عرض کردن شبکه‌های معابر به نفع پیاده‌رو و افزایش نرخ سوخت است.

وی گفت: رشد سریع شهرنشینی طی دهه‌های اخیر حمل‌ونقل شهری را به یکی از مسائل عمده شهری تبدیل کرده است. بالا رفتن استفاده از خودروی شخصی در شهرهای بزرگ موجب افزایش ترافیک شده و در پی آن زمان سفر افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: با افزایش ترافیک میزان آلایندگی‌ها نیز بالاتر رفته است، افرادی که در جاده‌ها تردد می‌کنند در معرض آسیب‌های جدی زیست‌محیطی قرار دارند و سلامتی آنها در معرض خطر است.

مومنی گفت: امروزه شناسایی و برآورد هزینه پیامدهای بیرونی حمل‌ونقل با خودروی شخصی همانند آلودگی هوا، ازدحام، آلودگی صوتی و تصادفات، اهمیت زیادی یافته و توجه محققان و سیاست‌گذاران جامعه را به خود جلب کرده است.

کد خبر 620225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.