خواص رزماری + مضرات، طرز مصرف و فواید دمنوش

رزماری یک گیاه دارویی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و به صورت تر، خشک یا به شکل روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزماری ( Rosmarinus officinalis) از آن دسته گیاهان دارویی است که خواص بی‌نظیری دارد و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد. این گیاه دارویی را می‌توان به عنوان ضد عفونی کننده، ضد سرطان و ضد التهاب معرفی کرد. این گیاه بومی نواحی مدیترانه است و مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان های قوی و انواع ویتامین A و C، ویتامین ب ۱، ویتامین ب ۲، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، روی و مس فراوانی دارد. از گیاه رزماری در تولید محصولات زیبایی، آروماتراپی، آشپزی و… نیز استفاده می‌شود. طبع این گیاه شفابخش گرم است و مزه میل به تلخی دارد.

خواص رزماری برای مو

روغن رزماری با بهبود گردش خون در پوست سر و رساندن مواد مغذی به فولیکول‌های مو باعث تیرگی رنگ مو، تحریک رشد و تقویت ریشه مو می‌شود. همچنین این گیاه دارویی به درمان تاسی منطقه‌ای و رفع شوره و خارش سر کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید مقداری رزماری تازه را در ۳ فنجان آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد، سپس آن را از صافی رد کرده و پس از خنک شدن موهای خود را با آن آبکشی کنید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

خواص رزماری + مضرات، طرز مصرف و فواید دمنوش

خواص رزماری برای سرماخوردگی

رزماری به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، ضد اسپاسم و آرامش بخش بودن برای درمان و بهبود عفونت‌های تنفسی مثل آنفولانزا، عفونت سینوس، آسم و سرماخوردگی مفید است. چند قطره روغن رزماری را در یک کاسه آب داغ ریخته و دو یا سه بار در روز بخار آن را استنشاق کنید تا باکتری‌ها و ویروس‌های سیستم تنفسی از بین برود. همچنین می‌توانید روغن رزماری را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و قفسه سینه خود را با آن ماساژ دهید. دم‌نوش گیاه رزماری نیز به درمان برونشیت و سرماخوردگی کمک می‌کند.

خواص رزماری برای کبد

گیاه دارویی رزماری باعث افزایش جریان صفراوی بدن، تقویت عملکرد و سم زدایی کبد می‌شود. آنتی‌اکسیدان های موجود در رزماری به بهبود عملکرد کبد و ترمیم سلول‌های آسیب دیده کبدی کمک کرده و از گسترش سلول‌های سرطانی کبدی جلوگیری می‌کند. ادرارآوری یکی دیگر از خواص رزماری است که موجب دفع سموم بدن از طریق ادرار می‌شود.

خواص رزماری در لاغری

مصرف رزماری باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن می‌شود، به همین علت به لاغری و کاهش چربی کمک می‌کند. خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی رزماری نیز منجر به کاهش وزن می‌شود.

خواص رزماری برای مردان

مصرف مداوم و طولانی مدت رزماری ممکن است برای مردان مضر باشد و باعث کاهش تعداد، تراکم و تحرک اسپرم در مردان شود.

خواص رزماری برای زنان و عفونت

رزماری با داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی برای بانوان بسیار مفید است و می‌توان از پماد موضعی یا شستشو با دم‌نوش رزماری استفاده کرد.

خواص دم‌نوش رزماری

دم‌نوش رزماری دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است که باعث برطرف شدن انواع عفونت‌ها می‌شود. اسید کارنوسیک و اسید رزماریک موجود در دم‌نوش رزماری مانند انسولین به کاهش قند خون منجر می‌شود. نوشیدن این دم‌نوش گیاهی به تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. همچنین شستشو موها با دم نوش رزماری باعث رشد و تقویت موها می‌شود.

رزماری برای اعصاب

یکی از خواص رزماری تسکین ناراحتی‌های اعصاب، جلوگیری از بی‌خوابی و کاهش ترشح هورمون استرس است. رایحه‌ی مطبوع این گیاه به بهتر شدن خلق و خوی افراد کمک کرده و باعث آرامش بدن، کاهش اضطراب و افسردگی مزمن می‌شود.

خواص رزماری + مضرات، طرز مصرف و فواید دمنوش

طریقه مصرف رزماری

رزماری را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. این گیاه دارویی به دلیل داشتن بو و طعم مطبوع در تهیه بسیاری از غذاها به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. در صورتی که گیاه رزماری در معرض حرارت بالا قرار بگیرد بخشی از خواص خود را از دست می‌دهد بنابراین بهتر است آن را در اواخر پخت به غذاهایی مثل خورشت یا سوپ اضافه کنید. علاوه بر مصرف رزماری به عنوان چاشنی غذا، می‌توان آن را به عنوان دم‌نوش نیز تهیه و مورد استفاده قرار داد. همچنین مصرف موضعی رزماری به صورت روغن نیز از دیگر کاربردهای آن است. از رزماری در خوشبوکننده‌های هوا و تولید محصولات آرایشی، بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

مضرات رزماری

  • مصرف این گیاه دارویی به افرادی که دچار فشارخون، صرع یا اختلالات خونریزی هستند توصیه نمی‌شود.
  • بهتر است از مصرف روغن رزماری در دوران بارداری خودداری شود.
  • رزماری ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک بر روی پوست شود، به همین علت بهتر است قبل از استفاده آن بر روی پوست، آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید.
  • مصرف بیش از اندازه رزماری باعث ایجاد التهاب روده، معده و آسیب کلیوی می‌شود.
  • روغن رزماری را نباید به خوراکی مصرف کنید.
کد خبر 620139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.