انتشار نخستین ویدئو ناسا از فضاپیمای آرتمیس

سرانجام ناسا پس از چند بار تأخیر با پرتاب موشک SLS، فضاپیمای مأموریت آرتمیس یک را به کره ماه فرستاد. اکنون فضاپیمای بدون خدمه Orion با سرعت هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت ماه در حرکت بوده و اولین تصاویر را از فاصله ۹۳ هزار کیلومتری به زمین ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه سرویس ویدئویی در دنیای سه‌بعدی هدست واقعیت ترکیبی اپل، رونمایی کوالکام از زیر برند تجاری Oryon، تمرکز XBOX بر بازی‌های موبایلی، ویژگی جدید نرم‌افزار Phone Link، انتشار نخستین ویدئو ناسا از فضاپیمای آرتمیس یک و امکان تولید نانولوله‌ها با نوعی از تقارن ویژه جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

ارائه سرویس ویدئویی در دنیای سه‌بعدی هدست واقعیت ترکیبی اپل

گزارش تازه‌ای از بلومبرگ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۲ آبان ۱۴۰۱)، از ادامه استخدام تیم‌های فعال در زمینه فناوری واقعیت افزوده/مجازی طی ماه‌های اخیر خبر می‌دهد. مارک گورمن (Mark Gurman) یکی از تحلیل‌گران بلومبرگ در آخرین نسخه از خبرنامه اختصاصی خود موسوم به Power On برخی از حوزه‌های تمرکز اپل و احتمالات مرتبط با آن‌ها را در سال ۲۰۲۳ مورد بررسی قرار داده است که فناوری واقعیت ترکیبی و هدست اختصاصی اپل از جمله مهم‌ترین موارد آن به شمار می‌رود.

به گفته این تحلیل‌گر هدست واقعیت ترکیبی از سیستم‌عامل جدیدی به نام realityOS بهره می‌گیرد که نسخه‌های واقعیت ترکیبی از برنامه‌های اصلی اپل همچون Messages ،FaceTime و Maps را اجرا خواهد کرد. همچنین نسخه اول این سیستم‌عامل با نام کد Oak در حال تکمیل است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که سخت‌افزار تازه در سال آینده میلادی عرضه شود.

رونمایی کوالکام از زیر برند تجاری Oryon

کوالکام یک زیر برند تجاری جدید از پردازنده‌ها موسوم به Oryon را برای خانواده محصولات اسنپدراگون معرفی کرد. این تراشه‌های جدید از سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد و می‌توان از آن‌ها در دستگاه‌هایی مثل رایانه‌های شخصی ویندوزی، گوشی‌های هوشمند و موارد دیگر استفاده کرد. این شرکت پردازنده‌های جدید را در اجلاس اسنپدراگون معرفی کرد، اما جزئیات زیادی در مورد آن‌ها ارائه نداد.

کوالکام از چندسال قبل تراشه‌هایی با نام تجاری اسنپدراگون برای رایانه‌های ویندوزی و سیستم‌عامل کروم تولید کرده است، اما شرکت‌های سازنده دستگاه‌های ویندوزی استقبال زیادی از آن نکردند. درواقع معدود کامپیوترهای سبک و قابل‌حملی که از تراشه‌های کوالکام ARM استفاده می‌کنند دستگاه‌های باکیفیتی محسوب می‌شوند که برای زیرمجموعه خاصی از خریداران رایانه‌های شخصی جذاب هستند، اما به‌طور گسترده در دسترس قرار نگرفتند.

تمرکز XBOX بر بازی‌های موبایلی

یکی از بزرگ‌ترین خریدهای تاریخ بازی‌های ویدئویی، فرآیند خرید اکتیویژن بلیزارد و رفتن آن به زیر چتر مایکروسافت است. این معامله با ارزشی در حدود ۶۹ میلیارد دلار، باعث می‌شود ایکس‌باکس کنترل طیف گسترده‌ای از فرانچایزهای افسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای ازجمله World Of Warcraft، Overwatch، Diablo و به‌خصوص Call of Duty را به‌دست آورد. بااین‌حال به‌گفته فیل اسپنسر، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ و رئیس ایکس‌باکس، دسترسی به این عناوین دلیل اصلی خرید اکتیویژن نیست. اسپنسر در مصاحبه اخیر خود در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد توضیحاتی ارائه داد.

مدیرعامل ایکس‌باکس قصد دارد به نگرانی‌های گسترده و پر سروصدای جامعه بازی رسیدگی کند و در مورد این‌که چرا مردم هدف اصلی ایکس‌باکس را از این خرید بزرگ تفسیر می‌کنند، توضیحات کاملی ارائه داد.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این معامله، دسترسی به عناوین موبایلی محبوب ازجمله Cany Crush است.

ویژگی جدید نرم‌افزار Phone Link

به‌روزرسانی آینده ویندوز ۱۱ به شما امکان می‌دهد صدای اندروید را در رایانه شخصی خود پخش کنید. مایکروسافت در حال کار روی به‌روزرسانی برنامه Phone Link خود است که به تلفن اندرویدی شما اجازه می‌دهد صدا را مستقیماً در ویندوز ۱۱ پخش کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که مایکروسافت نام دیگری را برای برنامه انتخاب کرده است _از Phone Link به Link to Windows_ همانطور که در فروشگاه Google Play مشاهده می‌شود.

انتشار نخستین ویدئو ناسا از فضاپیمای آرتمیس یک

سرانجام ناسا پس از چند بار تأخیر با پرتاب موشک SLS، فضاپیمای مأموریت آرتمیس یک را به کره ماه فرستاد. اکنون فضاپیمای بدون خدمه Orion با سرعت هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت ماه در حرکت بوده و اولین تصاویر را از فاصله ۹۳ هزار کیلومتری به زمین ارسال کرده است.

ناسا با برنامه آرتمیس قصد دارد انسان را دوباره به ماه بازگرداند و حضور پر رنگی روی تنها قمر زمین داشته باشد. این برنامه همچنین بستری برای آزمایش فناوری‌های فضایی مورد نیاز برای سفر به مریخ محسوب می‌شود. پیش از سفر انسان به ماه باید تجهیزات پرتاب و فضاپیما مورد تست قرار بگیرد. به همین دلیل در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس یک، موشک SLS فضاپیمای اوریون Orion را به مدار ماه فرستاده است.

امکان تولید نانولوله‌ها با نوعی از تقارن به‌خصوص

محققان در دانشکده مهندسی جورج آر. براون دانشگاه رایس نشان دادند که چگونه اعمال محدودیت‌ها برای نانولوله‌های در حال رشد می‌تواند مسیر در حال رشد این نانولوله‌ها را تسهیل کند. ده‌ها نوع نانولوله وجود دارد که هر کدام دارای قطر مشخصه و پیچش ساختاری یا زاویه کایرال هستند.

نانولوله‌های کربنی روی ذرات کاتالیزوری با استفاده از روش‌های تولید دسته‌ای رشد می‌کنند که طیف وسیعی از انواع تقارن را تولید می‌کند، اما دانشمندان دانشگاه رایس راهبرد جدیدی برای ساخت دسته‌هایی با یک کایرالیته دلخواه ارائه کرده‌اند. در این روش نانولوله شروع به تشکیل روی کاتالیزور فلزی بر یک بستر می‌کند، اما محققان کاتالیزور را در حین رشد بالا می‌برند این موضوع چیزی شبیه حرکت بادبادک روی یک نخ است.

کد خبر 620085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.