میزان تولد نوزادان نارس در اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان تولد نوزادان نارس در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

مرجان مشکوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص زایمان زودرس، اظهار کرد: به‌طورمتوسط حاملگی معمولی حدود ۴۰ هفته است، اگر نوزادی زودتر از ۳۷ هفته به دنیا بیاید، نوزاد نارس نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولد نوزادان نارس در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، ادامه داد: در سال ۹۹ میزان بروز تولد نوزادان نارس ۱۱.۰۶ درصد بود، این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۲.۲ درصد رسیده است، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ افزایش موارد زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس را شاهد بودیم که به دنبال آن موارد مرگ نوزادان نیز افزایش یافته است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، بیشترین دلیل موارد مرگ در دوران نوزادی مربوط به تولد نوزادان نارس است، زیرا بیشتر نوزادان نارس مشکلات تنفسی دارند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، میزان مرگ طی بستری پس از تولد در نوزادان رسیده و کامل که در هفته ۳۸ تا ۴۰ هفته بارداری به دنیا آمده باشند، به‌طورتقریبی سه درصد است، اما به‌ازای هر هفته زایمان که زودتر از ۳۸ هفته باشد، میزان مرگ نوزاد دو برابر می‌شود، به طوری که در ۳۷ هفته این میزان حدود ۵.۹ درصد و در ۳۴ هفته به عدد ۵۱.۷ درصد می‌رسد.

مشکوتی خاطرنشان کرد: نوزادانی که در ۳۴ هفتگی به دنیا می‌آیند در مقایسه با نوزادانی که ۴۰ هفتگی به دنیا می‌آیند ۲۰ برابر بیشتر احتمال مرگ‌ومیر وجود دارد.

وی با اشاره به عوارض زایمان زودرس با بیان اینکه نوزاد نارس علاوه‌بر اینکه با کمبود وزن و رشد مواجه است، با مشکلات تنفسی، شنوایی، بینایی و یا تکامل نیافتن سیستم عصبی مواجه می‌شود، گفت: تمام نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند به طور خاص در سیستم بهداشتی و بیمارستان‌ها باید از نظر رتینوپاتی نارسی که منجر به مشکل چشم و کوری می‌شود، باید مورد بررسی قرار گیرد، به همین دلیل نوزادی که نارس به دنیا می‌آید نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

کد خبر 619965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.